TrommelRem werkt slecht

paul graveland

New Member
Ik heb een speedfight 3 4t..het gaat om de trommel rem achter hij remde al slecht en kon de rem hendel helemaal tot het stuur trekken( had al afgeteld) dus heb nieuwe rem schoenen er in gezet. En nog steeds het zelfde..heb het wiel al goed ontvet en een beetje op geschuurd. Heb ook een beetje de rem schoen op.geschuurd. hij staat al afgesteld en kan hem helemaal ( met wat kracht) door trekken naar me stuur en dan remt die als nog helemaal bacher.
Als iemand het weet zou dat fijn zijn
 
Advertisement - register to remove this

Waarschijnlijk is het vet in de schoen getrokken, wellicht na het warm worden door het remmen. Lastig, misschien zelf warm maken en weer met ontvetter proberen.

Ik weet ook niet hoe erg hij niet remt maar blijft wel een trommel achterrem dus verwacht ook niet een slippend achterwiel bij het remmen.
Post automatically merged:

En zijn het nwe remschoenen? Zoja dan moeten ze ook nog inremmen.
 
Waarschijnlijk is het vet in de schoen getrokken, wellicht na het warm worden door het remmen. Lastig, misschien zelf warm maken en weer met ontvetter proberen.

Ik weet ook niet hoe erg hij niet remt maar blijft wel een trommel achterrem dus verwacht ook niet een slippend achterwiel bij het remmen.
Post automatically merged:

En zijn het nwe remschoenen? Zoja dan moeten ze ook nog inremmen.
Heb net weer oude rem schoen erin gezet remt iets beter dan de andere maar niet veel.
 
Ik lees dat hij al slecht remde voor dat je er aan gewerkt hebt. Kan het zijn dat de remkabel niet geborgd is op de plaatsen waar hij geborgd/vastgelegd moet worden.

En remt de scooter nu met de oude schoenen net zo als voorheen?
 
Wat ik raar vindt , is dat als je achter de speling hebt afgesteld , zodat je remschoenen net vrij lopen , en dan de moer nog 1 slag losser .
Dat je de hendel tot aan het stuur kan knijpen , dat hoort zeker niet , lijkt of je remkabel van elastiek is . Laat een ander eens remmen , kijk achter als je het wiel draait wanneer de schoenen aangrijpen , en kijk dan eens hoever je maat de hendel heeft in geknepen . Als je hem dan verder tot het stuur aan kan trekken verdenk ik de kabel.
 
Wat ik raar vindt , is dat als je achter de speling hebt afgesteld , zodat je remschoenen net vrij lopen , en dan de moer nog 1 slag losser .
Dat je de hendel tot aan het stuur kan knijpen , dat hoort zeker niet , lijkt of je remkabel van elastiek is . Laat een ander eens remmen , kijk achter als je het wiel draait wanneer de schoenen aangrijpen , en kijk dan eens hoever je maat de hendel heeft in geknepen . Als je hem dan verder tot het stuur aan kan trekken verdenk ik de kabel.
Ja dat dacht ik ook heb de kabel helemaal los gehad en goed doorzocht. De kabel leek nog in orde en ging soepel heen en weer. en zit door alle oogjes en gaatjes heen. Ik vind het namelijk ook een apart iets
 
Daarom zou je ook even met iemand erbij moeten kijken wat er gebeurt . Dus iemand de hendel bedienen tot de remschoenen aangrijpen , en jij kijken wat er gebeurt als er kracht op de kabel komt . In principe , als de remschoenen "aan liggen" moet je de kabel niet verder kunnen rekken , maar juist de schoenen aandrukken ,dus harder remmen , maar de kabel mag niet rekken .
 
De kabel zit dus op dezelfde manier en dezelfde punten vast als voorheen.
Kijk waar de kabel veel beweegt als je de rem bedient. Op die plekken kabel aan vaste punt vastleggen met tie rip. Als het stuur maar wel normaal heen en weer kan
 
Armpje waar de remkabel inhaakt los van het asje draaien en een paar tandjes tegen de klok in verdraaien en dan weer vastdraaien.
Voor je begint wel de remkabel uit het armpje haken.
 
eerst kijken hoe de nok, die de remschoenen naar buiten moet drukken (dus aan de binnenkant van de ankerplaat) staat als je de kabel gemonteerd hebt en zowel met remmen als niet remmen! als deze (bijna) dwars tussen de remschoenen staat, kan hij bij verder draaien in die stand blokkeren en ineens wel heel goed remmen! (ask me how i know..) (dus kabel los, ankerplaat buiten je wiel, kabel er weer aan en kijken hoe hij dan "werkt"
dan zou je trommel gewoon te ver uitgesleten kunnen zijn en is het alleen op te lossen met een knapper wiel, zoals @Brute-Force al aangaf.
de beunmanier is om de remschoenen een dikkere/extra stalen "zool" (die sommige remschoenen standaard wel hebben) te geven op het oppervlak waar die nok tussen draait.
dan nog heb je eerst het probleem dat de ronding van je remschoenen totaal niet overeenkomt met de binnendiameter van je trommel, dus moet je je remschoenen "platter" gaan schuren...
 
Armpje waar de remkabel inhaakt los van het asje draaien en een paar tandjes tegen de klok in verdraaien en dan weer vastdraaien.
Voor je begint wel de remkabel uit het armpje haken.
hier heb ik dus nare ervaringen mee gehad: als je remnok verder dan 45 graden draait tussen de "voeten" van je remschoenen, kan hij klem komen te zitten ertussen. bij m'n Solex gehad, bij m'n Kreidler misschien ook nog wel, opgelost door nieuwe remschoenen met een dikkere stalen "zool" op die voeten waar de remnok tussen draait.
1710847806815.png

en dan de mogelijke aanpassingen: oranje: nieuwe trommel, blauw, de "zolen"

1710848187912.png
 
Last edited:
Back
Top