TR Racing vario met schroefplaat gewichten afstellen?

MR.Terror

Well-Known Member
Hey,

Ik heb gister een Top Racing Racing vario gekocht, maar daar moeten geen rollen in, maar plaatjes met verschillende gewichten op gechroefd worden.
Maar mijn vraag is hoe moet ik die afstellen?
Want de complete vario is al 2à 3x zo zwaar en dan moeten de gewichtjes en nog op
48500.jpg
IMG383.jpg
IMG381.jpg
IMG382.jpg
IMG388.jpg

Dat binnenste ding met die pootje die naar buiten kunnen daar worden de plaatjes op de bovenkant en zeikanten worden geschroeft en die pootjes zetten uit zodat de vario naar buiten kan. zeg mar net zoals de rollen.
En die opstaande rand op de glijbus komt aan de binnenkant van de vario.

Hoe moet ik dit ign afstellen?
Ik ben nu 3 dagen op de camping dus niet bij mn aerox, dus ik vraag het alvast.
Maar het is eigenlijk van een mbk booster, past dit wel op een aerox?
 
Advertisement - register to remove this

Het is gewoon hetzelfde principe als een vario met rollen.

Hoe meer gewicht je er op schroeft hoe harder het "variohuis" naar buitengedrukt word.
(denk maar aan een emmer met water, een volle trekt meer aan je arm dan een legen)
En dus stijgt de snaar ook sneller op je vario.
(en dus minder toeren

Hoe minder gewicht, hoe minder snel de snaar stijgt (en dus meer toeren)
 
Ja oke, dat wist ik wel, maar ik heb het verkeerd uitgelegd.
Ik bedoelde eigenlijk hoe dat met die plaatjes zit, want die complete vario zonder plaatjes is al 2 à 3 keer zo zwaar dan normaal.
Dus ik mijn vraag was eigenlijk hoe het zit met die plaatjes, er zit nu 4,2gr rollen in mn ori vario met yasuni r, moet er ook evenveel gram plaatjes in als rollen?
Of juist minder gram aangezien die vario zoveel weegt?
 
dat is een kwestie van proberen , dit kun je zowieso niet vergelijken. en dan nog zit onderling in de variateurs altijd verschil , ook die met rollen. elke vario is anders (andere types)

ik heb weleens een Bidalot versie gehad van zo'n vario , was niet echt wat! maar het is prima af te stellen en de rollen kunnen niet meer slijten. wel slijt de v-snaar , drukveer en trekveren nog , en die hebben allen ook invloed op de vario , dus moet je dan ook alsnog vaker een keer afstellen na een poosje.
 
Back
Top