Tomos vonkt niet

Julian05SB

New Member
Gisteren blokkeerde mijn achterwiel van mn Tomos, dat kwam doordat er een bout was losgetrild van mijn achtertandwiel en de moer los in mn rem lag. Dus ik dat gefixt en wil hem weer starten, heeft hij uit het niks geen vonk?!?

Is het mogelijk dat er iets van je ontsteking of bobine kapot gaat doordat je achterwiel blokkeert (dus doordat het abrupt stopt)?
En hoe kan ik mijn ontsteking en bobine doormeten of dat ze nog goed zijn?

Het ligt niet aan mijn bougie of bougiekabel, de ontsteking is ongeveer een half jaar oud.
 
Advertisement - register to remove this

Je hebt het over een tandwiel dus ga ik maar uit van een ketting aandrijving. Ik zou me dan kunnen voorstellen dat omdat het zo abrupt tot stilstand komt het vliegwiel door de spie heen is gedraaid.
 
Je hebt het over een tandwiel dus ga ik maar uit van een ketting aandrijving. Ik zou me dan kunnen voorstellen dat omdat het zo abrupt tot stilstand komt het vliegwiel door de spie heen is gedraaid.
Mijn spie was inderdaad gebroken, dit kan ook gebeurd zijn met het vliegwiel eraf halen want die ging niet soepel eraf (met poelietrekker). Maar hij vonkt helaas nog steeds niet... Alles zag er prima uit. Misschien is de bobine het probleem.
 
Met puntjes dus. Dan zou ik de contactpuntjes goed inspecteren. Is het fiber nokje nog heel, klopt de contactpunt afstand nog? Puntjes schoon en niet ingebrand? Geen grote weerstand bij gesloten punten? Is de condensator nog goed?
 
Zonder puntjes toch? De bobine die op de achtergrond ligt is niet de bobine die was aangesloten.
 

Attachments

  • 20240317_154258.jpg
    20240317_154258.jpg
    174.7 KB · Views: 11
Last edited:
Met puntjes dus.
Dit hoeft niet altijd.
Er zijn ook brommers zonder pickupspoel maar met een cdi of enkel een bobine.
De cdi/bobine haalt de timing dan uit de vorm van de ontsteekspanning.

Beter is als @Julian05SB fatsoenlijk antwoord geeft en er wat meer moeite in steekt want op de vraag van @trabiarie :
is het een ontsteking met punten , of een cdi ?
Antwoord @Julian05SB :
Het is een ontsteking met 4 spoelen zonder pickup.

Edit: net dubbel met @Julian05SB en bevestigd dus mijn verhaal hierboven.
Post automatically merged:

Op de foto zie je dus 3 spoelen die voor de boordspanning zorgen en 1 spoel, met isolatie, voor de ontsteekspanning.
Om welke "Tomos" gaat het hier eigenlijk?
 
Last edited:
Dit hoeft niet altijd.
Er zijn ook brommers zonder pickupspoel maar met een cdi.
De cdi haalt de timing dan uit de vorm van de ontsteekspanning.

Beter is als @Julian05SB fatsoenlijk antwoord geeft en er wat meer moeite in steekt want op de vraag van @trabiarie :

Antwoord @Julian05SB :


Edit: net dubbel met @Julian05SB en bevestigd dus mijn verhaal hierboven.
Post automatically merged:

Op de foto zie je dus 3 spoelen die voor de boordspanning zorgen en 1 spoel, met isolatie, voor de ontsteekspanning.
Om welke "Tomos" gaat het hier eigenlijk?
Het gaat om een Tomos Flexer uit 2009, maar de ontsteking is al een keer eerder kapot gegaan en het is nu nogal een bende.
 
Zonder puntjes dus. Werkplaatshandboek erbij en doormeten. Als het een bende is even orde in de chaos scheppen.

Wat is er de vorige keer kapot gegaan en waardoor? Kan hetzelfde nu (toevallig) gebeurd zijn?
 
Zoals in onderstaan draadje op het tomos forum te zien is , in dat schema , is de zwarte draad voor de cdi , en het uitzetten van de motor , heb je al eens gemeten of deze draad , massa vrij is ? En als je start , heb je dan spanning , op de zwarte naar de cdi toe ? ( schakelaar op aan )
Heeft de cdi goed massa , Is dat allemaal goed , zou de conclusie zijn , dat de cdi stuk is.
 
Ik heb gezocht maar kan fatsoenlijke documentatie vinden over deze ontsteking.

Heeft iemand iets? Meetwaardes of wat dan ook.
 
Heb ondertussen al veel dingen geprobeerd, andere bougie, bougiedop, bougiekabel, bobine maar hij vonkt nog steeds niet... Wat blijft er nog over? Sowieso ontsteking maar die er bij mij opzit is nog maar half jaar oud dus kan het ook nog iets anders zijn? Kan het de spanningsregelaar zijn?
 
Heb je nu al eens gemeten of de zwarte draad massa vrij is ? De regelaar heeft er niets mee van doen , deze krijgt van de laadspoelen zijn
spanning , de ontstekings spoel , levert de spanning voor de cdi . Dan zou je dus een vonk moeten hebben als je die vernieuwd hebt , samen met de bobine etc.
Dus meten , als je de motor start , of je spanning krijgt op de zwarte draad , de zwarte draad massa vrij is ( deze dan ook ontkoppelen van de ontstekings spoel , en cdi , anders meet je daar doorheen ) , en deze draad geen draad breuk heeft . Daarna meten of je goed massa hebt op de massa draad van de cdi .
Krijg je geen spanning op de zwarte draad , en is deze heel , lijkt mij de ontstekings spoel de boosdoener , of er is iets mis met het vliegwiel
 
Heb je nu al eens gemeten of de zwarte draad massa vrij is ? De regelaar heeft er niets mee van doen , deze krijgt van de laadspoelen zijn
spanning , de ontstekings spoel , levert de spanning voor de cdi . Dan zou je dus een vonk moeten hebben als je die vernieuwd hebt , samen met de bobine etc.
Dus meten , als je de motor start , of je spanning krijgt op de zwarte draad , de zwarte draad massa vrij is ( deze dan ook ontkoppelen van de ontstekings spoel , en cdi , anders meet je daar doorheen ) , en deze draad geen draad breuk heeft . Daarna meten of je goed massa hebt op de massa draad van de cdi .
Krijg je geen spanning op de zwarte draad , en is deze heel , lijkt mij de ontstekings spoel de boosdoener , of er is iets mis met het vliegwiel
Ben net langs een brommerzaak gegaan, ze hebben me aangeraden om de bobine direct op de ontsteking aan te sluiten en de rest los te koppelen. Ik zal dat eerst proberen en daarna wat jij aanraad!
Post automatically merged:

Heb je nu al eens gemeten of de zwarte draad massa vrij is ? De regelaar heeft er niets mee van doen , deze krijgt van de laadspoelen zijn
spanning , de ontstekings spoel , levert de spanning voor de cdi . Dan zou je dus een vonk moeten hebben als je die vernieuwd hebt , samen met de bobine etc.
Dus meten , als je de motor start , of je spanning krijgt op de zwarte draad , de zwarte draad massa vrij is ( deze dan ook ontkoppelen van de ontstekings spoel , en cdi , anders meet je daar doorheen ) , en deze draad geen draad breuk heeft . Daarna meten of je goed massa hebt op de massa draad van de cdi .
Krijg je geen spanning op de zwarte draad , en is deze heel , lijkt mij de ontstekings spoel de boosdoener , of er is iets mis met het vliegwiel
Mijn vliegwiel ging er niet soepel af toen ik hem eraf haalde en mijn spie was kapot, is de kans dan niet redelijk aanwezig dat mn vliegwiel kapot is? Die vliegwielen zijn erg duur dus ik hoop het niet:dizzy: Weet iemand hoe ik erachter kan komen of het aan mijn vliegwiel ligt?
 
Last edited:
Bobine direct op ontsteking aansluiten werkte niet. Heb de ontsteking en bobine doorgemeten en ze gaven niet de waardes terug die ik hoopten (ik weet niet zeker of ik alles op de goed manier heb doorgemeten). Dus ik ga nieuwe ontsteking en bobine proberen dan maar.
 
Back
Top