Tomos start niet (alles geprobeerd)

TomosGekkie

New Member
Hoi,

Ik heb een tomos gekocht die niet start. De volgende dingen heb ik gedaan:

Nieuwe benzine (met 2 takt natuurlijk )
Carb schoongemaakt
Met choke proberen te starten
Bougie vonkt goed
Aanrennen ook al geprobeerd maar geen effect

Kleur bougie gewoon goed, bruinig.

Even wat achtergrond info:

Er is een 70cc onder gezet, die is ingereden en toen heeft hij een jaar stil gestaan en nu start hij niet. Rijdend weggezet dus.
Zit een 16mm carb onder

Weet iemand wat ik nog meer kan doen om hem te laten starten?

Alvast ontzettend bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Hoi,

Ik heb een tomos gekocht die niet start. De volgende dingen heb ik gedaan:

Nieuwe benzine (met 2 takt natuurlijk )
Carb schoongemaakt
Met choke proberen te starten
Bougie vonkt goed
Aanrennen ook al geprobeerd maar geen effect

Kleur bougie gewoon goed, bruinig.

Even wat achtergrond info:

Er is een 70cc onder gezet, die is ingereden en toen heeft hij een jaar stil gestaan en nu start hij niet. Rijdend weggezet dus.
Zit een 16mm carb onder

Weet iemand wat ik nog meer kan doen om hem te laten starten?

Alvast ontzettend bedankt!
Deo/starter vloeistof/remreiniger geprobeerd?
Constante vonk?
Heb je een compressiemeter? zo niet voel even hoe zwaar de kick start gaat of haal Compressiemeter
2 takt Moet tussen de 6 en 10 bar compressie hebben
Ik zou pakkingen en keringen naar Kijken/vervangen
 
Deo/starter vloeistof/remreiniger geprobeerd?
Constante vonk?
Heb je een compressiemeter? zo niet voel even hoe zwaar de kick start gaat of haal Compressiemeter
2 takt Moet tussen de 6 en 10 bar compressie hebben
Ik zou pakkingen en keringen naar Kijken/vervangen
Dankjewel. Aan de compressie kan het zeker niet liggen (als zelfs te veel compressie) zit een hoge druk kop op en is echt zwaar om te kicken.

Wat moet ik met deo/starter vloeistof/remreiniger doen?

Hoe bedoel je prc constante vonk? Als ik kick dan vonkt hij.

Welke pakkingen en keringen?
 
Dankjewel. Aan de compressie kan het zeker niet liggen (als zelfs te veel compressie) zit een hoge druk kop op en is echt zwaar om te kicken.

Wat moet ik met deo/starter vloeistof/remreiniger doen?

Hoe bedoel je prc constante vonk? Als ik kick dan vonkt hij.

Welke pakkingen en keringen?
Vonkt je bougie altijd als je een paar keer kickt ?
deo in het bougie gat spuiten of in de carburateur en dan kijken of hij start

Je moet even kijken voor valse lucht dat ligt aan je krukaskering en je spruitstukpakking en ga dan gelijk even na of er wel een membraan in zit
Het zou namelijk best kunnen zijn dat je geen membraan hebt
 
Vonkt je bougie altijd als je een paar keer kickt ?
deo in het bougie gat spuiten of in de carburateur en dan kijken of hij start

Je moet even kijken voor valse lucht dat ligt aan je krukaskering en je spruitstukpakking en ga dan gelijk even na of er wel een membraan in zit
Het zou namelijk best kunnen zijn dat je geen membraan hebt
Remmenreiniger werkt ook best wel goed, alleen nier altijd doen. Neemt namelijk je olie uit je cillinder weg!
 
Vonkt je bougie altijd als je een paar keer kickt ?
deo in het bougie gat spuiten of in de carburateur en dan kijken of hij start

Je moet even kijken voor valse lucht dat ligt aan je krukaskering en je spruitstukpakking en ga dan gelijk even na of er wel een membraan in zit
Het zou namelijk best kunnen zijn dat je geen membraan hebt
Ik ga morgen sowieso even een nieuwe bougie halen, kan geen kwaad voor die paar euro. Dat kan ook met remreiniger toch?

Hoe zie ik of er een membraan in zit? Wat betekent het als die er niet in zit?
Post automatically merged:

Remmenreiniger werkt ook best wel goed, alleen nier altijd doen. Neemt namelijk je olie uit je cillinder weg!
Dus een keer uittesten met remreiniger maar daarna beter van niet?
 
Ik ga morgen sowieso even een nieuwe bougie halen, kan geen kwaad voor die paar euro. Dat kan ook met remreiniger toch?

Hoe zie ik of er een membraan in zit? Wat betekent het als die er niet in zit?
Post automatically merged:


Dus een keer uittesten met remreiniger maar daarna beter van niet?
Je mist een membraan denk ik’
Ben je nu nog bij je brommer? Maak ff een foto van je spruitstuk!
 
Je mist een membraan denk ik’
Ben je nu nog bij je brommer? Maak ff een foto van je spruitstuk!
Nee ben er helaas nu niet bij. Morgenmiddag wel, dan zal ik meteen een foto maken. Ik voeg wel alvast 2 fotos bij die ik eigenlijk had gemaakt voor de luchtfilter maar waarbij mss het spruitstuk ook te zien is, zo niet laat het dan ff weten dan zal ik een nieuwe foto maken. Denk namelijk dat het er niet op te zien is. 016707F5-6B58-4012-A282-E29C3C44603C.jpeg52946331-F635-4848-AEC2-D54C534C6C34.jpeg
 
Nee ben er helaas nu niet bij. Morgenmiddag wel, dan zal ik meteen een foto maken. Ik voeg wel alvast 2 fotos bij die ik eigenlijk had gemaakt voor de luchtfilter maar waarbij mss het spruitstuk ook te zien is, zo niet laat het dan ff weten dan zal ik een nieuwe foto maken. Denk namelijk dat het er niet op te zien is. View attachment 69871View attachment 69872
Heb je nog meer foto’s?
Post automatically merged:

Heb je nog meer foto’s?
Toen je je carburateur loshaalde he!
Heb je toen ook je spruitstuk los gehaald?
 
Heb je nog meer foto’s?
Post automatically merged:


Toen je je carburateur loshaalde he!
Heb je toen ook je spruitstuk los gehaald?
Nu helaas niet, probeer je morgen middag een paar duidelijke te sturen van het spruitstuk.
Post automatically merged:

Heb je nog meer foto’s?
Post automatically merged:


Toen je je carburateur loshaalde he!
Heb je toen ook je spruitstuk los gehaald?
Maar als ik er zo over nadenk zit er volgensmij wel een membraan tussen. Dacht iets van een zwart stukje er tussen gezien te hebben. Ik heb even een foto van de bougie bojgevoegd433B1189-071D-4D01-B779-FFB216895A2E.jpeg
 

Attachments

  • 7D4928D3-4DDE-4AF0-BFDA-15AE83E9E4B4.jpeg
    7D4928D3-4DDE-4AF0-BFDA-15AE83E9E4B4.jpeg
    102.8 KB · Views: 2
komt er wel benzine in je carburateur? (kraan of filter daarboven kan ook dicht zitten, kun je het kraantje nog verzetten?)
hoe heb je die carburateur schoongemaakt? sproeier wel doorgeprikt?
 
komt er wel benzine in je carburateur? (kraan of filter daarboven kan ook dicht zitten, kun je het kraantje nog verzetten?)
hoe heb je die carburateur schoongemaakt? sproeier wel doorgeprikt?
Ja benzine komt er in ja, toen ik hem schoonmaakte liep er namelijk genoeg uit. Kraantje kan ik gewoon bewegen. Met een lucht spuitbus er doorheen geblazen en in azijn half uurtje gelegd. Nee niet doorgeprikt maar kan er wel doorheen kijken.
 
da's niet genoeg na een jaar stilstaan, ookal "kan je er nog doorheen kijken" die sproeier is geheid naar een paar maten te klein dichtgeslibd en dat vindt een 70 cc helemáál niet fijn. (dus wees blij dat ie niet aan gaat, anders loopt ie binnen de kortste keren warm/vast). Prik je sproeier maar ècht door met een ader van een oude remkabel en draai hem er even lekker door/omheen (ik vind het het makkelijkst om de sproeier even los te halen en die tussen duim en wijsvinger òm de ader heen te draaien. de "golf"van die draad is ideaal, zo maak je de hele sproeier schoon, zonder 'm meteen op te boren. dan spoelen met rem- of liever carburateurreiniger en nog een keer doorblazen.
 
da's niet genoeg na een jaar stilstaan, ookal "kan je er nog doorheen kijken" die sproeier is geheid naar een paar maten te klein dichtgeslibd en dat vindt een 70 cc helemáál niet fijn. (dus wees blij dat ie niet aan gaat, anders loopt ie binnen de kortste keren warm/vast). Prik je sproeier maar ècht door met een ader van een oude remkabel en draai hem er even lekker door/omheen (ik vind het het makkelijkst om de sproeier even los te halen en die tussen duim en wijsvinger òm de ader heen te draaien. de "golf"van die draad is ideaal, zo maak je de hele sproeier schoon, zonder 'm meteen op te boren. dan spoelen met rem- of liever carburateurreiniger en nog een keer doorblazen.
Kan dat ook met iets anders dan een oude remkabel, die heb ik namelijk niet. Dat met die carbreiniger kan dat ook gewoon even met lucht of azijn of is die reiniger wel een must?
Post automatically merged:

Kan dat ook met iets anders dan een oude remkabel, die heb ik namelijk niet. Dat met die carbreiniger kan dat ook gewoon even met lucht of azijn of is die reiniger wel een must?
Is het niet omdat de bougie nat is dat de sproeier juist te groot is?
 
Last edited:
heb je een staalborstel? daarvan een draad opzij buigen (als er niet al een uitsteekt) of afknippen kan ook. (of je pakt wat elektra draad en pluist die uit, mogelijk heb je dan twee aders nodig)
azijn is leuk voor de buitenkant mooi maken, maar lijkt me minder geschikt voor het binnenwerk eigenlijk (wie weet krijg je wèl gelijk en heb je je sproeier nu "uitgebeten" naar te groot).
ik werk het liefst met remmenreiniger of carb reiniger omdat dat goed werkt en heb azijn nog nooit geprobeerd. (busje remreiniger haal je bij de action voor €3?)
je bougie kàn ook nat zijn omdat je al lang met het verkeerde mengsel hebt gestart, dat niet ontstak doordat het mengsel niet klopte. dat zegt dus nog niets over je sproeier. daar kun je pas wat over zeggen wanneer hij wel aanslaat. dat gezegd hebbende, als hij zeiknat is, kan dat nu wel aanslaan hinderen, dus wel even droogmaken die bougie.
 
Last edited:
Back
Top