Tikkende hete uitlaat

ssikkelbein

New Member
Tijdje terug heb ik een BTC Riva euro 4 scooter van 1e eigenaar gekocht. Er is zo'n 4500km mee gereden. Brommer had lange tijd stilgestaan, om die reden volledige onderhoudsbeurt gedaan, nieuwe olie, rolletjes, trekveren, v-snaar, kleppen gesteld. De scooter start direct en loopt mooi stationair (geen getik), maar na nog geen 5 minuten lopen is de uitlaat zeer heet en begint na afzetten van de motor te tikken, komt ook rook vanaf. De klepspeling is 0,10 voor zowel IN als EX.

Nu is mijn vraag wat dit probleem precies is, mijn andere brommers hebben dit namelijk niet. Moet ik hem eerst eens goed warm laten draaien, goed af laten koelen en dan opnieuw de kleppen stellen of is er iets anders wat dit kan veroorzaken? Lijkt me niet dat een injectiebrommer last kan hebben van een verkoolde uitlaat.
 
Advertisement - register to remove this

komt de rook van, of uit de uitlaat als je hem afzet.
5 minuten lijkt me wat snel, maar een injectiescooter (of een carburateurgeregelde E4) heeft een katalysator, die moet heet worden om zijn werk te doen en de motor zorgt daarvoor. tikken is terug krimpen van uitgezet materiaal.
en ik ken de eerste eigenaar niet, maar als die ervoor altijd tweetakt heeft gereden, zal hij de eerste niet zijn die er nog steeds trouw tweetaktolie in gemikt kan hebben.
 
komt de rook van, of uit de uitlaat als je hem afzet.
5 minuten lijkt me wat snel, maar een injectiescooter (of een carburateurgeregelde E4) heeft een katalysator, die moet heet worden om zijn werk te doen en de motor zorgt daarvoor. tikken is terug krimpen van uitgezet materiaal.
en ik ken de eerste eigenaar niet, maar als die ervoor altijd tweetakt heeft gereden, zal hij de eerste niet zijn die er nog steeds trouw tweetaktolie in gemikt kan hebben.
Hij rookte in het begin wel, witte rook. Lijkt nu een stuk minder. Hij ruikt wel anders dan mijn andere 4 takt brommers, geen benzinelucht. De geur blijft ook echt hangen.
 
Back
Top