Tik & een soort gegier

Beste forum leden,

Ik was laatst op werk en het had gevroren, dus toen ik toen bij mn scooter kwam (zip 2t brom 2600km) lag er ook ijs op t zadel etc.
Ik probeerde hem elektrisch te starten, wat niet lukte was ik ook niet verbaasd over. Maar toen ik het contact aan deed lichte het brandstof lampje opeens niet op terwijl die dat normaal wel doet. t motormanagement lampje lichte wel op, doet die ook altijd. toen heb ik stuk of 20 keer staan kicken wat ik best veel vind eigenlijk voor mijn best verse zip.

toen deed die het eindelijk, reed ik weg hoorde ik een soort gegier komen uit mijn carter, of iig achter kant van de scooter. reed nog een keer rustig weg hoorde ik niks. toen ik na een tijdje wat meer toeren haalde, haalde de scooter in haperde die stuk of 3 keer, maar daarna niet meer. toen ik thuis kwam luisterde ik nog eventjes, hoorde ik getik komen van de achterkant. Toen 2 dagen niet gereden want wil m niet kapot rijden. Carter vandaag los vario etc even goed terug gezet gecheckt op schade, maar niks te zien. eindstand de tik is weg maar de gier hoor ik nog. heeft iemand enig idee wat dit kan zijn, waar ik moet zoeken. inhouden en haperen is volgensmij ook weg, maar weet t niet zeker want wilde m niet als n idioot door trekken meteen.

Vond 20 keer kicken ook aanzienlijk veel aangezien de choke vgm gewoon werkt want de ene keer start die in een x wanneer het super koud is en andere keer niet. zal het een deze dagen nog ff meeten voor de zekerheid. iemand ook enig idee wat het is wanneer het niet de choke is?


17,5mm carbarateur Dollerto.
witte drukveer
std drukveren
7,5 gr rollen
bougie is koffiebruin
sito+ uitlaat zonder prop.
snor vertanding was orgi snor.

groetjes
 
Advertisement - register to remove this

Wanneer hoor je dat gieren precies? Bij het optrekken? Als je gas loslaat? Denk dat het in je koppeling of vertanding zit.
kwam wel uit die richting ja. heb de vertanding niet bekeken. zit origineel snor vertanding in n vriend van me zei dat dat 3x niks was en dat die vertanding "zo op zou zijn". heb daar niet echt wat mee gedaan. ik hoor de gier bij het optrekken alleen. en dan de eerste x optrekken harder dan daarna.
 
kwam wel uit die richting ja. heb de vertanding niet bekeken. zit origineel snor vertanding in n vriend van me zei dat dat 3x niks was en dat die vertanding "zo op zou zijn". heb daar niet echt wat mee gedaan. ik hoor de gier bij het optrekken alleen. en dan de eerste x optrekken harder dan daarna.
Kijken kan nooit kwaad. Enige manier om erachter te komen is om hem open te schroeven. Misschien zijn ze wel op inderdaad. Misschien ook niet. De vertanding in mijn snor zit er volgens mij al 10-15k km in en heb nog niet wat gemerkt. Of hij moest al versleten zijn sinds dat ik de scooter kocht en ik weet niet beter. :p Hoe versleten vertandingen eruit zien zou ik eerlijk gezegd niet weten, daar zou iemand anders je bij moeten helpen.

Voor zover ik weet is snor vertanding langzamer, maar niet per se van slechtere kwaliteit dan een brom vertanding.

Kan natuurlijk ook dat ie zo doet doordat je weinig tot geen vertandingsolie erin hebt zitten. Heb ik met mijn vorige blokje gehad, hij rolde toen een stuk slechter uit.
 
Een motormanagement lampje op een Zip 2-takt???

Is dat gegier niet gewoon je aandrijfriem die slipt bij het optrekken?
Zou kunnen maar het begon na het vele kicken dus ik dacht misschien zit er iets anders achter.
Dit rooie lampje (olie lampje denk ik) geen idee hoe t heet excuus (staat in de bijlage)
Kijken kan nooit kwaad. Enige manier om erachter te komen is om hem open te schroeven. Misschien zijn ze wel op inderdaad. Misschien ook niet. De vertanding in mijn snor zit er volgens mij al 10-15k km in en heb nog niet wat gemerkt. Of hij moest al versleten zijn sinds dat ik de scooter kocht en ik weet niet beter. :p Hoe versleten vertandingen eruit zien zou ik eerlijk gezegd niet weten, daar zou iemand anders je bij moeten helpen.

Voor zover ik weet is snor vertanding langzamer, maar niet per se van slechtere kwaliteit dan een brom vertanding.

Kan natuurlijk ook dat ie zo doet doordat je weinig tot geen vertandingsolie erin hebt zitten. Heb ik met mijn vorige blokje gehad, hij rolde toen een stuk slechter uit.
olie had ik gecheckt is nog geel/ groenig en staat hoog genoeg dus dat is prima. Corrigeer me als dit niet klopt maar ik heb altijd het idee gehad dat snor vertanding harder optrekt, en je bij brom hogere top hebt.

Maar bedankt voor de tip, dan haal ik hem gewoon open kijk ik even naar de vertanding of ik wat raars zie. Zo niet doe ik hem lekker terug:) als jij 10-15k moet kunnen halen moet ik vast wel 5k kunnen halen :)
 

Attachments

  • 519B5446-F741-4E88-9915-0AD692AE09FC.jpeg
    519B5446-F741-4E88-9915-0AD692AE09FC.jpeg
    179.8 KB · Views: 5
Last edited:
Dat lampje is gewoon je olielampje. Die brandt als het oliepeil in je olietank te laag is. Dat heeft dus niks te maken met je vertandingsolie.

Ik heb volgens mij ook gehoord dat de snor-vertanding harder optrekt en brom vertanding een hogere top heeft.
 
Back
Top