tandwiel aan krukas moet eraf

ruud_70spirit

Well-Known Member
oi
gistere blokje van oud rijtuig, suzuki er50, open gehaalt, want dit moet binnekort terug draaien. Probleem is dat er een rotte krukas in zit en die moet eruit. Op die kruskas zit een tandwiel en ik denk dat die bevestigt is dmv een perspassing, dat tandwiel moet er af, want anders kan men krukas niet van men carter.
Kan in dit tandwiel loskrijgen? En hoe?
Ik dacht een gasbrandertje te kopen en ff opwarmen, misschien komt ie dan zo los?
Graag reactie
 
Advertisement - register to remove this

Bruce said:
oi
gistere blokje van oud rijtuig, suzuki er50, open gehaalt, want dit moet binnekort terug draaien. Probleem is dat er een rotte krukas in zit en die moet eruit. Op die kruskas zit een tandwiel en ik denk dat die bevestigt is dmv een perspassing, dat tandwiel moet er af, want anders kan men krukas niet van men carter.
Kan in dit tandwiel loskrijgen? En hoe?
Ik dacht een gasbrandertje te kopen en ff opwarmen, misschien komt ie dan zo los?
Graag reactie


Lijkt me sterk dat zoiets vast zit met een pers passing, zit er nergens een borgring/moer oid voor? En weet je zeker dat het eraf moet..
 
als het goed is zit er gewoon een moer op , die eraf en dan eraf trekken , ander even met een poelietrekker.

warm maken heeft geen nut , aangezien beide materiaalen gelijk zijn , ijzer ...

en is ook niet nodig..
 
Lijkt me geen perspassing. Nogal onhandig de-/monteren.
Niet gewoon vastgerot? Probeer het eens met een poulietrekker.
 
het tandwiel hangt niet vast met de moer of iets dergelijke,maar wordt wel op zijn plaats gehouden door een spie.Het tandwiel moet zeker van krukas anders kan deze niet gedemonteerd worden.Het gaat hier wel over een schakel ,5-boite.
ik zal anders proberen foto te fixen.Tandwiel is zeker niet vastgerot want blokje ziet er van binnen nog piekfijn uit.
 
igg geen perspassing lijkt me een as met een spie, en geborgd door een bout.. die er misschien niet meer in gezeten heeft. poulietrekker op het tandwiel, en eventueel tandwie verwarmen.
 
het is gefixt
ff tandwiel opgewarmt en met schroevendraaien ff tikken, kwam zo mee
hij zat overgens wel vast met moer, maar die onbrak.
Topic mag gesloten worden.
 
Kun je zelf doen als je dat nodig vind.

closethread.jpg
 
Back
Top