Tandwiel verhouding???

ctheeuwen

Well-Known Member
Hoi hoi,
Ik heb een MH Ryz met 70cc.
Mijn tandwielverhouding was 13/52.
nou wil ik deze veranderen, maar waar moet ik op letten? en zijn hier formules voor.
Met de search heb ik iets gevonden van een RF die rond de 10 moest liggen??
Ik had in gedachte 11/50 of 12/50

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Als je voor een groter tandwiel neemt heeft hij een hogere top maar trekt veel minder snel op! Als je een kleiner tandwiel voor neemt dat trekt hij veel sneller op en heeft hij een lagere top.
 
gewoon 52 gedeeld door 13 = 4,0

wil je sneller trekken moet dit getal hoger , wil je sneller op top moet het getal lager , alleen het is niet zo dat je zomaar wat kunt monteren , je moet ook erop letten wat de brommer aankan.. je kunt het beste met verschillende voortandwielen gaan werken en 1 achtertandwiel , en zorg dat je met een groot voortandwiel begint , dan kun je als je kleiner voor moet altijd de ketting nog korter maken , langer word moeilijker ;)

voorbeeld:
12/52 =4,33
13/52 =4,0
14/52 =3,71

12/51 =4,25
13/51 =3,92
14/51 =3.64

zo kun je dus nog veel meer tandwiel verhoudingen uitrekenen , heb je bij 12/51 uitgeprobeerd en hij kan het net niet helemaal doen in de 6 kun je bijv 12/52 proberen , die is net wat korter , tis een beetje mixen , maar meestal kun je met voortandwielen alleen als genoeg doen en ben je dus niet zo veel tandwielen nodig maar wil je echt fijnafstellen kun je dus een stuk of wat tandwielen aanschaffen.
 
Back
Top