Vanmiddag dacht ik lekker een stukje te gaan toeren.
Ik ben bij Nieuwveen, langs het Jaagpad, het loopt daar iets af naar beneden.
De scooter versneld van 50 naar 55 en de motor geeft plotseling een schok.
Neem iets gas terug en geef weer gas bij. Het blok heeft geen fut meer.
Gas los en uit laten rollen.
Plop. Uit. En niet meer aan te krijgen .
Pechhulp gebeld.
De chauffeur is tevens automonteur. Hij vraagt me om een poging te ondernemen om hem te starten.
"Laat maar, ik hoor het al; geen compressie", zegt hij na 3 seconden starten.
Het feit:
Dit is al eerder gebeurd, dicht bij huis. Exact hetzelfde, met dien verstande dat ik toen nog moeizaam rijdend de garage heb weten te bereiken.
Dat was een paar maanden geleden.
Toen hebben ze de kleppen gesteld, en reed hij beter dan hij tot dan toe ooit had gedaan.
In een krappe 1500 km merkte ik dat het blokje langzaamaan weer minder puf begon te krijgen en minder mooi begon te lopen.
Tot vanmiddag de totale stilte intrad. De scooter heeft nu 3665km gelopen in krap 9 maanden
De vraag:
Geen compressie is meestal iets met de kleppen.
Hoe kan het / wat zorgt ervoor / wat is een eventuele oorzaak dat de kleppen zo snel van stand gaan?
Ik heb de nodige 4 takt scooters gehad en echt maar hoogstzelden iets aan de kleppen hoeven te stellen...
Wat kan ik eventueel aandragen bij de verkoper / reparateur?
Ik ben bij Nieuwveen, langs het Jaagpad, het loopt daar iets af naar beneden.
De scooter versneld van 50 naar 55 en de motor geeft plotseling een schok.
Neem iets gas terug en geef weer gas bij. Het blok heeft geen fut meer.
Gas los en uit laten rollen.
Plop. Uit. En niet meer aan te krijgen .
Pechhulp gebeld.
De chauffeur is tevens automonteur. Hij vraagt me om een poging te ondernemen om hem te starten.
"Laat maar, ik hoor het al; geen compressie", zegt hij na 3 seconden starten.
Het feit:
Dit is al eerder gebeurd, dicht bij huis. Exact hetzelfde, met dien verstande dat ik toen nog moeizaam rijdend de garage heb weten te bereiken.
Dat was een paar maanden geleden.
Toen hebben ze de kleppen gesteld, en reed hij beter dan hij tot dan toe ooit had gedaan.
In een krappe 1500 km merkte ik dat het blokje langzaamaan weer minder puf begon te krijgen en minder mooi begon te lopen.
Tot vanmiddag de totale stilte intrad. De scooter heeft nu 3665km gelopen in krap 9 maanden
De vraag:
Geen compressie is meestal iets met de kleppen.
Hoe kan het / wat zorgt ervoor / wat is een eventuele oorzaak dat de kleppen zo snel van stand gaan?
Ik heb de nodige 4 takt scooters gehad en echt maar hoogstzelden iets aan de kleppen hoeven te stellen...
Wat kan ik eventueel aandragen bij de verkoper / reparateur?
Last edited: