Sym Orbin 2 Slaat niet aan na onderhoudsbeurt

Joshua Mitchel

Well-Known Member
Geachte,

Ik heb hier een Sym Orbit 2 waar ik een grote onderhoudsbeurt aan gegeven heb. Het scootertje heeft het gedaan aangezien de klant van die scooter naar plaats bestemming heeft gereden.

Wat ik inmiddels al vervangen heb is:
Olie, (10W40)
Bougie,
Luchtfilter.

En verder:
V-snaar,
Rolletjes,
etc etc.

Na het vervangen van diverse onderdelen wou ik het scootertje starten alleen tot mijn verbazing deed deze het niet meer wat ik overigens vreemd vind. Ik ontdekte een scheurtje in 1 van een vacuüm slangetje maar dat is inmiddels opgelost. Verder heb ik alles doorgelopen en kwam tot de conclusie:

Bougie vonkt, krijgt voldoende (maar in mijn opinie toch iets te veel) benzine. Verder heb ik het vacuüm slangetje los gehaald om te kijken of hij door de onderdruk benzine krijgt en dat krijgt hij. Heb zelf de slang van de luchtfilter naar je carburateur lus gehaald en mijn hand ervoor gehouden om te kijken of hij dan wilt starten (en ook zonder hand natuurlijk) Maar helaas starten hij niet. Wat ik ook nog gedaan had is een heel klein stukje van de kabel van de bobine naar je dop weg gehaald om een mooi schoon stukje draad te krijgen voor een optimale vonk (zelf vind ik de vonk er mooi blauw uit zien).

Als ik door blijf starten (zonder gas) hoor je af en toe dat die een teken van leven geeft maar dat is het dan ook wel zo een beetje. Verder het ik gekeken of er vuil in het reservoir zit van de carburateur en gekeken of het vlottertje afsluit en dat doet deze.

Ik ben een beetje ten einde raad en mijn vraag is aan jullie of jullie mij uit de brand kunnen helpen zodat dit scootertje weer z.s.m. de weg op kan!

Ik hoop hierbij voldoende te hebben toegelicht.

M.v.g.

Joshua Mitchel Mars.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Misschien te veel olie in het blok gedaan, of de kleppen staan wellicht niet goed, als deze met de timing niet klopt blijven ze te lang open staan, en dan kan er geen compressie opbouw komen in de motor, en zal die niet gaan starten.. Timing van de kleppen is zeer belangrijk op een 4-takt..

Bij een 2-takt worden deze poorten juist gedicht door de timing van de zuiger.
 
Back
Top