Sym jet start niet meer

robo2040

Well-Known Member
Hey mensen,

Ben nu een vriend van me aant helpen met zijn Sym Jet.
Setup:
Alles std behalve uitlaat, carb en afstelling.
Uitlaat: Ixil (die std look) pijp.
Amal Arreche 19mm

Hier reed die altijd perfect mee. Maar laatste tijd was het soms wat moeilijker starten tot op een gegeven moment het ding niet meer aan wilde slaan.
Ik merkte op dat de compressie vrij laag was (kon kickstart met mijn pink naar beneden drukken).
Dus eerste opmerking was, zal waarschijnlijk de zuiger of veren zijn.

Goed wij de boel loshalen.
We troffen het volgende aan:
De zuiger die erin zat bleek een hele andere te zijn als erin hoorde. De std zuiger heeft namelijk 2 van die gaten erin die langs de inlaat gaan zegmaar.
Deze zuiger had dat niet, zag er hetzelfde uit als in een SR2000.
Plus dat de zuiger die eruit kwam aardige vegen en lichte krassen had.

Goed, wij dus een nieuwe zuiger gehaald bij de dealer, was wel de goede met "inlaat" gaten erin. Netjes gemonteerd met nieuwe pakkingen enzovoorts.

Maar nu start die dus nog niet :S

Hij krijgt mengsel en hij krijgt een vonk.
Andere bougie al geprobeerd.

Heeft iemand nog ideeen?

Groeten
Robert
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb toen met mijn Sym jet veel problemen gehad met
zo`n Amal 19mm. Deze is bij mij gaan lekken. (ging valselucht zuigen)

Ligt er geen keerring uit?

Tinne..
 
Waar ging die toen valse lucht zuigen? Bij de aansluiting op spruitstuk/filter of ergens anders?

Keerringen is ook een goeie, gaan we ook even naar kijken. Maar wil graag eerst de kleinere dingen bekijken.

We gaan zo even de carb en het luchtfilter eraf halen, kijken of daar iets aparts te zien is. Zal het zometeen melden als dat gedaan is.

BTW: na plaatsen van de nieuwe zuiger is de compressie weinig tot niks toegenomen. Vond ik ook wel vreemd eigenlijk.
 
Die Amal trok valse lucht net achter het aparte gedeelte wat je op je spruitstuk monteerd. (dat is eigenlijk een losse flens die dmv van dat nippeltje wat er zit, vast zit aan de rest v/d carb)

Nog steeds weinig compressie?
Koppakking?
Spruitstuk sluit goed op cilinder?

Tinne..
 
Dat flensje zoals je zegt tussen carburateur en spruitstuk, die was gebroken. Daar hebben we een nieuw dingetje tussen gemaakt met extra vloeibare pakking en een nieuw O-ringetje.

Koppakking hebben we speciaal op gelet dat die goed zat met monteren van de cilinder. Ik weet zo goed als zeker dat die goed zit.

Spruitstuk hebben we net eraf gehaald.
Membraankleppen zijn nog goed, sluiten goed af.
De pakking tussen membraan en spruitstuk was ook perfect.

Maar de pakking tussen membraan en blok, vond ik vreemd.
Dit was een heel erg dun dingetje, leek net een stukje op maat geknipt printpapier.
Het was niet zoals normaal een dik kartonachtige pakking.

Is dit normaal dat er zo'n pakking op zit?? Of heeft de vorige eigenaar zitte prutse?? :p
 
Ok, tnx iig voor de replies.
We gaan vandeweek ff 2 pakkinkjes nieuw halen ervoor.
Eventueel met wat vloeibare pakking wat ik nog heb liggen.

Je hoort het wel, als het zover is, bedankt vast.
 
Last edited:
Back
Top