Storing in kabelboom maken en testen.

Isamu

a.k.a. OverLander
Beste,

Ik heb nu een kabelboom van een Kymco 4T snel getest en deze werkt naar redelijk behoren, ik moet hier storingen in gaan veroorzaken zonder dat ik definitief spullen verniel; Oxidatie, massa problemen, weerstanden, led verlichting, kabelbreuk, pickup storing, overbelasting, verrotte stator en etc. Het idee is om de meest voorkomende storingen te gaan simuleren wat betreft electronica en onderwerpen over aanpassingen zoals led, alarm, extra verlichting, displays toevoegen en etc. Het doel is om een nette video serie te maken die hier later op het forum (indien kwalitatief voldoende) geplaatst kan worden.

Zou ik dit gaan aanpakken zoals ik vroeger deed, dan schrijf ik werkinstructies wat erg statisch en saai is, het moet wel een beetje leuk blijven om te lezen / zien zodat het uitnodigt om als beginner zelf dingen te gaan testen. Nu ben ik geen expert en wil wel kwaliteit leveren dus als ik iets heb gemaakt wil ik het hier ook laten controleren om te kijken of het goed is en duidelijk genoeg. Mijn eerste video's die ik dan plaats zijn zonder opmaak, introductie en eventuele extra uitleg van hoe iets werkt in den treure, ik vertel domweg wat ik wil gaan filmen en hoe ik het test. Het mooiste is verschillende manieren van testen te gebruiken; zo is een lampje en wat stroomkabel een geliefd iets voor snel testen of om niets op te blazen, dus ook dit soort dingen moet ik leren mee te nemen.

Kwa test apparatuur moet het wel overeenkomen met de realiteit wat iedereen thuis zou moeten / kunnen hebben. Feitelijk een accu, oplader, multimeter en niet veel meer dan dat. Voor de storingen mag ik wel alles gebruiken wat ik heb, want anders is het geen doen en vind het niet nodig om daar diep op in te gaan. Mocht ik in de toekomst hier lol aan hebben en het blijkt nuttig te zijn wil ik wel eens verder gaan dan de basis.

Even een snelle video uitleg van wat ik in gedachte heb nu:

Nu kan ik geniepig naar een ander forum gaan waar ik al een paar jaar zit voor electronica, maar omdat dit nieuw is wil ik liever niet buiten dit forum om gaan werken. Ik film alles drie dubbel bij tijden waarbij ik eerst een ruwe versie heb met heel veel fouten, maar twijfel of ik nog dit soort video's wil gebruiken. In PB heb ik nu twee keer een reactie gekregen dat het grappig is, maar het moet niet storend gaan worden naarmate het serieuzer aan het worden is en moet ook voorkomen dat mensen mijn fouten gaan nadoen. Het ruw gekloot is leuk en een beetje vernielen mag, maar moet er wel op letten dat ik genoeg onderdelen over hou die werkzaam blijven.

Mijn eerste serieuze video wil ik over accu's gaan doen omdat het voorjaar aan het worden is en daar de meeste problemen komen nu, ook zeer zeker met project scoots die worden aangeschaft. Ik zoek uit wat ik kan, en doe daarna een verkorte video met een eerste uitleg ter controle waarbij alle feedback welkom is voor verbetering. Mocht ik iets niet weten dat stel ik de vraag in dit onderwerp.
 
Advertisement - register to remove this

Mijn eerste serieuze video wil ik over accu's gaan doen omdat het voorjaar aan het worden is en daar de meeste problemen komen nu, ook zeer zeker met project scoots die worden aangeschaft. Ik zoek uit wat ik kan, en doe daarna een verkorte video met een eerste uitleg ter controle waarbij alle feedback welkom is voor verbetering. Mocht ik iets niet weten dat stel ik de vraag in dit onderwerp.
Leuk item om over te starten!

kan ik gelijk wat topics aan je geven waar men mee te maken heeft

1) Wanneer is mijn accu Dood?
  • Spanning (V) is lager dan 11,0V
  • Spanning blijft gelijk tijdens het starten
  • Startmotor heeft veel moeite met ronddraaien
  • Er komt vloeistof (zuur) uit/ accu is opgezwollen

2) Waarom laadt mijn accu niet op?
  • Spanningsregelaar kapot
  • stator doorgebrand
  • kabelbreuk
3) Waarom gaat mijn accu steeds stuk?
  • Spanningsregelaar kapot (te hoog voltage)
4) Waarom is mijn accu leeg na de winter?
  • accu's houden niet veel van de kou


dit is even snel uit het hoofd, er zijn nog heel veel onderwerpen waarover gesproken kan worden
 
Hartelijk dank @it's_A_Lex Ik had al willen vragen of iemand een gedachte had van een volgorde wat logisch is om mee te beginnen en welke onderwerpen dan van toepassing zijn. Ik kan jouw volgorde prima hanteren en ga ermee aan de slag (ik zal even een lekkende accu ophalen bij de sloop).

Hier heb ik 1 nieuwe gel, oude gel afgeschreven, loodzuur matig en nog iets waarvan ik de staat niet weet. Lekkende accu zou dan alleen mooi zijn voor film maar geen vereiste. Eventueel het verhaaltje van drupel laden en regenereren meenemen kan ook geen kwaad. Als de basis van accu maar besproken is en de verschillende types en ontlading gebeuren of maximale opname. Voor de kou zou ik 1 in de diepvries kunnen gooien met de meters er op.
 
Last edited:
Ik moet zeggen dat jou doorzettingsvermogen en de wil te leren echt leuk is om te zien. Je vasthoudendheid laat zien dat je ook anderen helpen wil.

Het leuke aan oefenen en semi aankloten is de fouten kunnen maken om van te leren, ik heb natuurlijk geen ervaring in 100 scooters opknappen dus blijf bewust gebruiken wat ik heb om daar zoveel mogelijk ervaring uit op te doen. De ruwe filmpjes bewaar ik wel telkens zodat ik daar later een collage van kan maken met de dingen die je niet moet doen. Het uiteindelijke doel is wel tutorials maken die je echt goed laten zien hoe je iets doet, een platte tekst lezen met advies is voor velen (ook voor mij soms) niet altijd even makkelijk en kan resulteren in het niets doen door angst van vernielen of niet begrijpen.

Het beginnen met de accu's heeft het voordeel dat ik dan direct vanuit het diagram kan werken wat zich telkens terug laat komen in alle tutorials. Als je hier eenmaal een beetje bekend mee bent is het handig en blijkt het minder ingewikkeld dan het er uitziet. Zelf kijk ik eerst wat angstig naar dit soort dingen, totdat je met kleine stukjes begint en krijg je er ook steeds meer plezier in. De kunst is dan ook leren hoe de multimeter gebruiken voor foutopsporing en de basis formules om zelf aanpassingen te kunnen doen of iets te vernieuwen.


Stroom_weerstand_vermogen.JPG
 
Back
Top