Stichting BREIN....

Extera

De oude Titera :)
Na diverse nieuwsberichten over stichting brein, leek het me wel aardig hier een discussie over te starten.

Brein is de laatste maanden erg hard bezig om achter torrent en usenet community's aan te zitten. Op een manier die ik zelf niet echt netjes noem...

Door middel van het eisen van dwangsommen en dreigen met dure strafrechtelijke procedures.
Brein wil 50.000 per dag dat FTD online blijft.

Usenetbase gooit handdoek in de ring De eis luidde dat de site offline zou moeten gaan, op last van een dwangsom van tienduizend euro per dag.

Wat vinden jullie hier van?
En, misschien ook leuk om ons eens af te vragen wat hier tegen te doen zou zijn (hypothetisch)....

Houd het aub netjes.
We kunnen ze voor alles uitmaken, maar dat zorg er enkel voor dat het topic gesloten word!


Brein word overigens ook terug gepest:

Ondertussen blijft de website van de copyrightwaakhond het doelwit van ddos-aanvallen. Brein zou hard aan een oplossing werken, maar andere webservers bij het hostingbedrijf waar de copyrightwaakhond onderdak heeft gezocht, zouden er geen last van ondervinden. "Wij stonden al apart; omdat wij de auteursrechten handhaven kan dat aanvallen uitlokken", aldus Kuik. Bovendien ziet hij ook een voordeel van de ddos-aanvallen: "Zolang zij dergelijke aanvallen uitvoeren, zijn ze in ieder geval niet illegaal aan het downloaden."

Wel grappig dat meneer kuik serieus denkt dat de aanvallers niet downloaden omdat ze met een aanval bezig zijn 8P

[ir]http://elenadehollander.web-log.nl/elenadehollander/files/TimmieKuikentje.jpg[/ir]
 
Advertisement - register to remove this

Sja de technieken die ze gebruiken zijn niet echt netjes te noemen. Volgens mij krijgen ze gewoon vrij spel, het doel heiligt de middelen.

Gaan ze iemand dagvaarden via twitter/facebook :?

De dagvaarding wordt door een gerechtsdeurwaarder door middel van een exploot aan de gedaagde betekend (dat wil zeggen bezorgd op het goede adres), zodat er geen twijfel is dat de gedaagde de dagvaarding heeft ontvangen. Bij procederen tegen de Nederlandse Staat of de Koning moet de dagvaarding op grond van artikel 48 Rv betekend worden aan het parket van de procureur-generaal bij de Hoge Raad.

http://www.zdnet.nl/news/104267/brein-dagvaardt-the-pirate-bay/


Ik denk trouwens niet dat ze het downloaden zo gaan uitbannen, ze zijn er veel te laat mee begonnen. Het is nu zo ingebakken in de 'computercultuur' dat zo een acties niks uitrichten.
 
Inderdaad, het grote geheel krijgen ze nooit onderuit, usenet an sich, of zelfs het internet...

Er blijven gewoon nieuwe manieren komen om te downloaden, hoeveel ze er ook plat krijgen.

Een ultieme stunt van FTD, mochten ze verliezen of opgeven, is misschien wel het 'uitlekken' van de broncode / database. Dan zijn er direct 10 nieuwe programma's, met voldoende content :p
 
BREIN initieert het begin van de bewustwording bij de mens tov (il)legaal downloaden. Dat is ansich niet slecht, aangezien het ook de vooruitgang mbt deze technieken bevordert.
 
Naar mijn weten is downloaden nog steeds hartstikke legaal, alleen het uploaden van muziek/software/films etc waar rechten op zitten is illegaal.

Ik zelf heb toen ook een "conflictje" gehad met stichting brein, ik had vroeger een liveset blog (voor hardstyle muziek etc) en deze zou volgens hun niet legaal zijn.
Ik kreeg een brief thuis gestuurd, met erin dat de website binnen 10 dagen offline moest zijn OF de content van de website mocht niet meer zichtbaar zijn.

Ik heb toen contact opgenomen met Stichting Brein over deze brief (want livesets uploaden is niet illegaal omdat het word uitgezonden op radio zenders). Hun antwoord hierop was: er staan downloadbare mp3 bestanden op de website verspreid waar rechten op staan. Ze konden alleen niet zeggen welke 8P

Maar toen was voor mij de lol er in middels ook al af en ben ik er vrijwillig mee gestopt maar Stichting Brein is echt een grote grap.

Ik maak me verder ook niet druk over de toekomst van usenet etc want dat zal nooit over zijn.
 
Tja, als we dan over de 'last' die de muziekindustrie ervan heeft dan is het erg dubbel.

Ja, ik koop minder cd`s. Maar ben door het downen wel bij veel nieuwe muziek gekomen.
En zou ik naar hun concerten gaan, dan profiteren ze van het gratis downen..
Artiesten worden makkelijker bekend, en gaan verdienen op concerten ed.

Toch praat ik het vaak goed voor mezelf..."ze verdienen al genoeg" of "een cd kost maar .50 cent...en later 25,-" .....maar het is te laat.

De vraag is ook of providers nog 'neutraal' blijven...
 
Dit wordt overigens vrij snel een FAIL topic. Het gaat hier om zaken waarbij je echt diepgaande kennis moet hebben van het recht. Als je dat niet hebt wordt het een loos topic. :)
 
Er zullen in dit topic inderdaad alleen maar losse flodders geschoten worden. Niemand weet hoe het zit, maar iedereen roept wat.
 
Brein is gewoon een lobby club, en ze doen hun werk redelijk goed. Ze worden rechtstreeks betaald door muziek/film industrie, en ze proberen krampachtig het oude business model van de muziek/film industrie in stand te houden. Het liefst dat de uitgever (niet de artiest) zo lang mogelijk verdiend aan de produktie.

Brein komt steeds met verhalen over hoe goed hun werk wel niet is en watvoor successen ze halen. Ze zijn goed in het mooier maken dan hoe het daadwerkelijk is. Maar het heeft wel als consequentie dat door hun lobbyen er steeds meer draagvlak onstaat voor onzinnige wetgeving...

En over het offline halen en sommeren van sites. Tja, ze weten donders goed dat een groot deel van de beheerders geen tijd, zin en vooral geld heeft om hiertegen in te gaan. Bij Brein is het budget voor rechtszaken onbeperkt.

En voor mezelf, tja ik heb niet het idee dat ik minder naar de film ga of minder muziek koop. Wat Tinne zegt, je smaak kan juist veel breder worden. Zelf koop ik altijd iets als het album echt bevalt.
 
Ik heb weinig verstand van die regelgeving zooi , maar als zo een helden organisatie nou eens die SPAMbots en mailware dumpers aanpakken.

De simpele burger wordt weer genaaid terwijl de grote geldrovers ongestoort hun gang kunnen gaan.

Net als die koe van een Neelie Kroes , IE verbieden in windhoos.

Hoe moet de computer leek dan in hemelsnaam op de interwebs komen?
 
Ach... Heb zelf bij een grote ISP gewerkt en je moet is weten hoe ze daar denken over meneer Kuik. Die vent zet zichzelf elke keer weer voor lul!
 
ISP's worden er wel de dupe van uiteindelijk, want ik heb geen 60mbit nodig om te surfen...

kwam deze ook nog tegen gister
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/07/brein_liegt_over_aanval.html

Ik hoop dat ftd gewoon de rechtzaak aangaat, wat er uit komt zien we dan wel weer, maar laat de rechter eerst maar eens bepalen of FTD onrechtmatig bezig is, en of FTD die dwangsom moet betalen.

Weet iemand of die dwangsom gaat lopen na de uitspraak? en of die doorloopt bij een hoger beroep?
 
Weet iemand of die dwangsom gaat lopen na de uitspraak? en of die doorloopt bij een hoger beroep?

Dwangsom gaat lopen na de uitspraak van de rechter, of na een bepaalde tijd die bepaald is door de rechter. Indien de tegenpartij in beroep gaat blijft de betaling van de dwansom. Indien de tegenpartij die de dwangsom moest betalen gelijk haalt in hoger beroep zal de eisende partij(BREIN) de betaalde dwangsom moeten terugbetalen
 
Als het goed is kan brein dat niet, want het geld gaat natuurlijk naar de platenbazen die het zijn misgelopen :+
 
Back
Top