Sprint Zundapp / Puch / Yamaha

mario

Lageweg Tuning
In 1998 deed ik voor het eerst mee met de brommersprint. Dat was toen met een Zundapp GTS50 in de 70cc klasse. Was met een 4-bak met 70cc Zeta cilinder. Klonk in elk geval heel snel.....:p Het jaar daarop de Zundapp een beetje verder opgevoerd, maar in 2000 begon het wat serieuzer te worden. Toen had ik een 5-bak blokje gemaakt met daarop een Polini W-poort cilinder voor Minarelli verticaal scooterblokjes. Ook had ik er een binnenrotorontsteking op gemaakt die van een Kawasaki 80cc crosser kwam, met een CDI van Piaggio. Carburateur was een 24mm Mikuni flat slide. Vermogen was toen 11 pk @ 10500 rpm. Bedoeling was om in 70cc klasse te gaan rijden. Helaas ging dit niet door omdat volgens de keurmeesters in Jubbega het systeem van inlaat veranderd was. Conclusie: ik moest in de Pro-stock meedoen. Meteen kansloos dus:D. Jaar erop cilinder getuned en andere uitlaat gemaakt. Nu 14,5 pk @ 13500 rpm. Nog steeds kansloos in pro-stock. Afgelopen sprint close-ratio bak gemaakt en weer andere uitlaat gemaakt. Nu 15,5 pk @ 14000 rpm, maar nog steeds niet snel genoeg dus. Snelste tijd tot nu toe gereden is 10,0sec @ 90 km/h. Voor een 30 jaar oude Zundapp zo gek nog niet, maar een standaard Zundapp frame is gewoon te zwaar, plus dat ik in een klasse rijd waar 90 cc is toegestaan en ik er slechts 70 heb.

Tijd voor iets nieuws dus! Na een tijd te hebben gedacht en verzonnen besloten om een nieuw frame te gaan maken en een nieuw blokje klaar te maken. Frame wordt dus zo licht mogelijk, met Puch Maxi spaakwielen en een Maxi voorvork. Blokje moet ook wat speciaals gaan worden. Enige eisen voor de pro-stock klasse zijn: bromfiets carters, originele slag, maximaal 6 versnellingen en maximaal 90cc cilinderinhoud. Ben dus begonnen om 18mm van de bovenkant van een set oude Zundapp 5-bak carters af te frezen. Daarna zijn er 2 massieve 15mm dikke aluminium platen in gelast. Nu is er dus plaats voor de Honda CR125 cilinder die erop gaat komen... Voor die cilinder moet eerst nog een bus gemaakt worden, waarmee ik nu bezig ben. Boring moet namelijk 52mm worden om niet boven de 90cc uit te komen. De krukas wordt voorzien van een Suzuki RM80 drijfstang, en het zuigertje komt van Yamaha. Poorttiming en uitlaat zijn ook al bekend; worden namelijk hetzelfde als de Honda RS125 GP machine van 1996.
Ook wordt het blokje voorzien van een close-ratio versnellingsbak (had ik al gemaakt voor sprint afgelopen jaar). Verder komt er ook nog een zelfgemaakt koppelingshuis met rechte vertanding in met idem primair tandwiel. Dit geeft minder vermogensverlies en hopelijk wat meer levensduur dan de originele (na 2 uur vol gas tandloos..) De ontsteking word waarschijnlijk een zelfgemaakte batterijontsteking met programmeerbaar kenveld. Carburateur wordt 30 of 32mm.

Foto’s hiervan volgen binnenkort.


Buiten de Zundapp prepareer ik ook sinds 2000 een Puch Maxi voor de sprint. Het eerste jaar was deze voorzien van een 80cc MetraKit cilinder met 20mm Mikuni. Ging wel aardig, maar was lang niet snel genoeg. Jaar erop droge koppeling gemaakt, met Polini 2G clutch. Werkte niet echt super omdat die koppeling steeds krom trok door het te hoge toerental (12k). Ook was de olieafdichting niet goed waardoor het idee ‘droge’ koppeling ook niet meer klopte...
Afgelopen jaar dus weer overgestapt naar een aangepaste originele Puch koppeling. Ook cilinder getuned en nieuwe uitlaat gemaakt voor 12,5K rpm. Nog steeds 20mm Mikuni erop en een elektronische buitenrotorontsteking. Op de vermogensbank gaf dit 9 pk @ 10000 rpm waarna bij 10200 de koppeling uit elkaar plofte. Het topvermogen weet ik dus niet, maar zal ergens rond de 13 pk liggen. Nadat de Puch op de testbank had gestaan had en hij weer gerepareerd was heb ik er nog een paar proefritjes mee gemaakt, maar met de originele koppeling gaat het niet goed komen. Daarom dus wat anders verzinnen. Wordt nu dus een Tomos krukas in gemaakt met een aangepaste Tomos koppeling. Koppeling moet nu dus weer droog worden, met extra steunlager aan de buitenkant van het blok. Ook koppeling zelf wordt dubbel gelagerd (i.p.v. die gare bronzen bus @ Puch origineel). Ontsteking wordt een Motoplat binnenrotor en carburateur wordt waarschijnlijk een 26mm. Verder heb ik mijn zusje gezegd dat ze niet zoveel mag eten; zij gaat er namelijk op rijden:# .

Dan is er ook nog de Yamaha BWS voor de sprint. Hieronder heb ik een Aprilia SR50 LC sd blokje onder gebouwd. Verder alle overtollige zooi eraf gehaald, en een fatsoenlijke hydraulische voorvork erin gebouwd met 10 inch klein voorwiel met schijfrem. Totaal gewicht van scooter met koelvloeistof en benzine is 52 kilo. Vermogen afgelopen jaar was 17,6 pk @ 15000 rpm. Setup was Polini EVO as met Athena racing 70cc cilinder, 29mm IBEA vlakschuifcarburateur, multivar, zelfbouwuitlaat en CGC binnenrotorontsteking. Aangezien de cilinder in Jubbega kapot is gelopen omdat ik de afstelling niet goed kreeg maar toch mee wou doen, komt er nu dus een nieuwe op. Wordt waarschijnlijk weer een Athena. Ga ook weer nieuwe uitlaat bouwen. Vertanding wordt vervangen door eentje met rechte tanden (ws wel zelfde RF). Verder stap ik denk ik van die IBEA af en komt er een Mikuni 24mm vlakschuif op. Ook wordt de scooter netjes gemaakt, dus stralen en spuiten en weer netjes opbouwen. Blokje doe ik verder niet heel veel aan; ga wel veel meer tijd steken in een goede afstelling.

Als ik interessant nieuw heb over 1 van de brommers dan post ik dat hier. Interessante plaatjes volgen binnenkort.

Ciao
 
Advertisement - register to remove this

Kijk dit is pas een projecht!!:)
Ik hoop nog vaker van dit soort nieuwtjes te horen , en binnekort pics te bewonderen, maar dat zal wel:)

keep on tuning:W
 
Mafkees 8).

Is het bij die Puch geen idee om de koppeling op de primaire as ipv de krukas te zetten ivm het toerental en slingergewicht wat er anders rechtstreeks aan je krukas hangt (zelfde probleem als die honda 4-taktjes) ?
Of mag dat niet volgens de Jubbega eisen voor automaatjes ?

PS: ik blijf erbij dat die kawa van je een wannabe 2-takt is :D.
 
Originally posted by Buubdaman
why geen evo of andere cilinder @ bws en maar een "simpele" athena..?

Uit de vorige Athena kwam ook al dik 17 pk:

- met redelijk waardeloze carburateurafstelling
- met 1e de beste uitlaat

Bovendien kan ik waarschijnlijk via mijn werk een cilinder direkt van de fabriek krijgen voor ehhhh.... weinig. Alle pakkingen in Folan motoren komen namelijk ook van Athena...:)

Verder heb ik nog wel wat gedachten over hoe bepaalde poorten beter kunnen dan ik het bij de vorige cilinder gemaakt had. Kort samengevat: ik ga voor 20pk achterwiel met Athena:p :!

- of dat lukt is een tweede natuurlijk he-
 
Originally posted by 4x2
Mafkees 8).

Is het bij die Puch geen idee om de koppeling op de primaire as ipv de krukas te zetten ivm het toerental en slingergewicht wat er anders rechtstreeks aan je krukas hangt (zelfde probleem als die honda 4-taktjes) ?
Of mag dat niet volgens de Jubbega eisen voor automaatjes ?

PS: ik blijf erbij dat die kawa van je een wannabe 2-takt is :D.

Beetje weinig ruimte @ Puch voor koppeling op primaire as en komt in standaard Puch frame te hangen. Dus geen ruimte. Maar Tomos koppeling is kleiner in diameter dus iets lagere snelheid van koppelingssegmenten langs koppelinghuis. (Was 200 km/h @ 12k rpm met originele Puch koppeling... wat ruik ik daar:D )
Om het geheel wat steviger te maken komt er een extra lager om de krukas aan koppelingskant.

Trouwens: mijn Kawa is momenteel vooral plat... (kut vangrail..)
Maar een Z1000 een wannabe 2-takt? Verklaar u nader?
 
Puch;

P1.jpg

P2.jpg


Yamaha;

Y1.jpg

Y2.jpg

Y3.jpg

Y4.jpg

Y5.jpg

Y6.jpg


Zundapp;

Z1.jpg

Z2.jpg

Z3.jpg

Z4.jpg
 
Originally posted by RobvdZande
Puch;


[]http://members.lycos.nl/burnfreakundergound/scoot/mario/Z4.jpg[]
Zie ik daar een cr125 cilinder :W . Gaat je krukas dat ooit houden?

Uitlaat uitgetekend in pro engineer? (op school ;) )
 
Last edited:
Originally posted by Rudy_W
Zie ik daar een cr125 cilinder :W . Gaat je krukas dat ooit houden?

Uitlaat uitgetekend in pro engineer? (op school ;) )

Als je ff z'n eerste post had bekeken had je gezien dat die 125 cilinder terug was gebracht tot 90cc :*
 
RobvdZande bedankt!

Effe met wat info erbij...

Puch;
P1.jpg

80cc MK cilindertje. Tuned door mijzelf. Spruitstukje (niet heel goed te zien) afgelopen weekend gemaakt. Komt een 24mm Mikuni flatslide op. Zoals te zien is het cilindertje 'nogal' wat afgedraaid aan de bovenkant om de spoelpoorten op de juiste timing te krijgen.

P2.jpg

Cartertje met Tomos krukas-en koppeling erop. Koppeling komt buiten blokje te liggen (droog dus). Carter is aangepast voor meer cartervolume. Komt verder Zundapp drijfstang op krukas. Die is wat langer, wat ook extra volume geeft.


Yamaha;

Y1.jpg


Ibea 29mm met zelfgemaakt spruitstuk. Ga ik nog mee testen. Als 'ie beter werkt dan de vlakschuif Mikuni gan ga ik dus daarmee rijden. Verder een Malossi Multivar (geloof ik), een Polini Evo krukasje en een CGC ontsteking.

Y2.jpg


Het blokje voor onder de BWS. Is nadat ik het gestraald had en in grijze lak gespoten. Zijkap is alleen beetje mislukt. Komt door gare blanke lak. Dus binnenkort weer effe stralen en met fatsoenlijke lak spuiten. Zit trouwens Athena Racing cilinder op. Maar daarvoor moet ook nog en nieuwe komen. (Deze is aardig gaar:rolleyes: )

Y3.jpg


Meer van hetzelfde...

Y4.jpg


Zelfgebeund spruitstukkie met vlakschuifcarb

Y5.jpg


Mijn BWS zoals 'ie er vorig jaar in alle gaarheid bijstond. (Was toen horizontaal blokje aan het pasmaken)

Y6.jpg


Uitlaatje wat erop moet gaan komen. Is voor 14k. En (idd.) getekend in Pro/E.


Zundapp;

Z1.jpg


Setje 5-bak carters nadat ik 18mm van de bovenkant had afgefreesd. Ziet er wel oppergaar uit of niet?

Z2.jpg


Carters nadat er een 15mm dikke aluminium plaat in was gelast en alle pasvlakken opnieuw waren gefreesd. Lassen heb ik niet zelf gedaan; frezen wel. (Lassen kostte trouwens 60 euro; was 1,5 uur werk... Valt niet mee om 25 jaar oud Zundapp aluminiumlegering volgezogen met olie te lassen.. :) Maar wel heel netjes gedaan waarvoor Lars N. nogmaals dank)

Z3.jpg


Zuigertje 52mm van Yamaha; Drijfstangsetje van Suzuki RM80 en krukas origineel Zundapp. Hoop dat het een geslaagd huwelijk wordt... :)

Z4.jpg


Het blokje zoals het er nu uit ziet. Is inderdaad met CR125 cilinder. Moet de cilinderbus nog maken. Boring is nu 57mm (12e overmaat ofzo :p)
Bus wordt van GG25 gietijzer. Poorten worden er CNC in gefreesd. Spoelkanalen worden ook CNC in carter gefreesd. Zuigerbolling en kop worden CNC gedraaid.

Zoals je ziet ben ik met alle 3 de projecten voorlopig nog niet klaar. Maar als ik boeiend nieuws / geile plaatjes heb dan meld ik dat!

Ciao:*

Mario
 
Last edited:
Back
Top