scootercross / grasbaanrace

Status
Not open for further replies.

ruud.

www.vk-tuning.tk
hoi,

topic in algemeen is nu dicht, ik zoek dus nog steeds informatie over scootercross! Zijn er wedstrijden, waar, wat zijn de reglementen etc. Dit omdat ik bezig ga deze winter een crosser te bouwen, terwijl ik geen flauw idee heb wat wel en niet mag. Tips enzo zijn ook welkom.

grtz
 
Advertisement - register to remove this

Hier bij ons in de achterhoek en ook in overijssel zijn veel wedstrijden (Sint Isidorushoeve, Holterhoek, Handel, Markelo, Lichtenvoorde, Bentelo, Buurse, Marum, Halle, Ruurlo, Lonneker). Deze wedstrijden worden allemaal georganiseerd door een plaatselijke motorcross club. Dit is dus niet centraal geregeld zoals bijvoorbeeld bij de SBO. Het zijn allemaal op zich staande wedstrijden.
Reglementen zijn dus ook overal weer anders maar over het algemeen heb je vaak de volgende klasse indelingen:
- Automatenklasse of funklasse (alles origineel)
- Standaard klasse (50cc, 16mm, origineel frame)
- Super klasse (50cc, rest vrij)

Er zijn wel brommercross forums waar meer te lezen is.
 
Hier in brabant, boekel en handel zijn elk jaar weer maisplakcross wedstrijden en vorig jaar was de eerste 6 uurs cross. Het regelement in de bromfietsklasse is max 70cc de rest is vrij.
 
Hier in brabant, boekel en handel zijn elk jaar weer maisplakcross wedstrijden en vorig jaar was de eerste 6 uurs cross. Het regelement in de bromfietsklasse is max 70cc de rest is vrij.

dus een 80 CC scooter is toegestaan neem ik aan?!?
 
Niet dat ik weet nee

Maar om even op de beginpost terug te komen...

Er zijn best heel wat brommercross wedstrijden in Nederland, maar bijna elke organisatie heeft z'n eigen reglement. Ik heb zelf een aantal wedstrijden meegereden, maar elke keer moet je weer het hele blok gaan aanpassen.... :(

Sommige wedstrijden zijn max 50cc en 16mm, anderen 70cc en 16mm, dan weer 50cc en max 19mm enz. Volgens verschillende organisatie mag je geen crossbanden gebruiken, bij andere weer wel etc.
 
wat een drama zeg, heb hier alllemaal onderdelen liggen, maar si dus allemaal te groot :+ Ga wel even speuren op internet naar wat wedstrijden dan en de reglementen. :)
 
Je moet van te voren idd bepalen welke crossen je wilt rijden en daar je brommer/scooter voor opbouwen. Bij de crossen in de achterhoek verschillen de verschillende reglementen niet erg veel van elkaar. Bijna alle crossen zijn in ieder geval max. 50cc.
De crossen in de achterhoek worden door plaatselijke crossmotor verenigingen georganiseerd en worden dus ook gehouden op het cross circuit. Dit is echt veel vetter en spectaculairder dan zo'n maisplak cross zoals ik deze ooit in Lonneker heb gereden.
 
Hier in brabant, boekel en handel zijn elk jaar weer maisplakcross wedstrijden en vorig jaar was de eerste 6 uurs cross. Het regelement in de bromfietsklasse is max 70cc de rest is vrij.

zie nu pas hoe stom me posts waren :D dacht bromfiets is voor puch 70 cc oid, en scooters is andere klasse waar bij cilinderinhoud vrij is. Snap m nu, sorry :+

duidelijk dus. Ziet er tof uit, kijken of dat boekel optijd lukt oid.
 
Last edited:
Om dit topic maar weer even te kicken,

mijn cross scooter is in opbouw, 4 november in boekel hoop ik aan de start te staan met een Ntt,
 
erwin heb jij ook een ding staan oid voor de cross? Ben er iig achter dat er pittig wat versleuteld en verlast moet worde om een firefox crossbaanproof te maken :D Blokje word een 70 cc prosjees, en de rest komt met de tijd wel :)
 
Oetker :D, man die slijt je wel weer..

Opschieten met dat crosshok :p, wil wel weer zien hoe snel dat ding weer in puin ligt:+
 
ja help jij me ff, oetker heeft doekoe nodig. ik ga nu crossertje ophalen. moet alleen nog ff krukas fixen.

genoeg om in puin te rijden, ruud heeft ook nog wat zooi liggen wat versleten mag worden.:D

he poepie
 
Ff een vraagje, als je dus een soort van cross scooter wilt bouwen en aan iedere wedstrijd mee wilt doen moet je dus óf iedere keer je scooter ombouwe óf altijd met 50 cc en 16 mm rijden?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top