Scooter kopen waar moet ik op letten?

S033

New Member
Ik ben nieuw in de scooter wereld en ben van plan een tweedehands scooter te kopen maar ik vraag mij af waar ik op moet letten tijdens het kopen van een scooter moet ik letten op dingen zoals bouwjaar en kilometerstand of andere dingen?
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou eerst eens voor jezelf nagaan wat je verwacht van een scooter, waar je hem voor gaat gebruiken, wat je aankoop budget is en wat je gereserveerde budget is voor reparaties.
Kun je het laatste niet zelf, kan dit erg duur worden mocht je ondoordacht een tweedehandse scooter kopen.

Neem in iedergeval iemand mee met verstand van zaken en laat deze ook een gedegen proefrit maken en niet alleen een rondje rond de kerk !
 
Wat voor scooter wil je kopen? Aan bijvoorbeeld een Aerox 70cc kleven meer risico's dan een Sym Jet14 om maar wat te noemen.

Ja een 2takt kan natuurlijk erg veel aan verbouwd zijn, maar goed die 4takt kan ook een doorgetrapte motorblok onder hebben hangen.

Zou mijn gok dan eerder op een 2takt zetten dan een 4-takt.

Als dat 4-takt blok te lang op te weinig olie heeft gezeten wat doe je dan? Olie erbij gieten en dan hopen op het beste.
Als een 4takt blok aftrapt is kan je aan dat blok hele boel dingen gaan vervangen.

Een 2takt blok zit zo simpel in elkaar dat de kosten waarschijnlijk al de helft goedkoper zijn.
Post automatically merged:

Wat is je budget ?
Koop iig geen bamiscooter.

Bami, nasi, taugee, mihoen.

Het maakt naar mijn idee allemaal weinig uit..

Controle op de motor / onderhoud eraan is vele malen belangrijker.

Heb liever een bami scooter die echt goed onderhouden is en een eigenaar heeft gehad die bekend met de onderhoud cycles is en hier keurig aan gehouden heeft.. Dan een sym scooter die jantje heeft bereden, onderhoud nooit naat gekeken, olie niveau nooit belangrijk is geweest. Kleppen nooit gesteld is geweest.. ect.
 
Wat voor scooter wil je kopen? Aan bijvoorbeeld een Aerox 70cc kleven meer risico's dan een Sym Jet14 om maar wat te noemen.
Ik ben van plan een zip 50 cc 4 takt te kopen en dan wil ik hem rond de 50-52 laten lopen dan hoef ik niet bang te zijn voor boetes en dat soort dingen
Post automatically merged:

Ik zou eerst eens voor jezelf nagaan wat je verwacht van een scooter, waar je hem voor gaat gebruiken, wat je aankoop budget is en wat je gereserveerde budget is voor reparaties.
Kun je het laatste niet zelf, kan dit erg duur worden mocht je ondoordacht een tweedehandse scooter kopen.

Neem in iedergeval iemand mee met verstand van zaken en laat deze ook een gedegen proefrit maken en niet alleen een rondje rond de kerk !
Dankjewel ik ken alleen niet iemand die een scooter heeft of er verstand van heeft hoe kan ik zo’n iemand vinden?
Post automatically merged:

Ik zou eerst eens voor jezelf nagaan wat je verwacht van een scooter, waar je hem voor gaat gebruiken, wat je aankoop budget is en wat je gereserveerde budget is voor reparaties.
Kun je het laatste niet zelf, kan dit erg duur worden mocht je ondoordacht een tweedehandse scooter kopen.

Neem in iedergeval iemand mee met verstand van zaken en laat deze ook een gedegen proefrit maken en niet alleen een rondje rond de kerk !
Ik had deze advertentie gezien en ik vroeg me af of dit een goede deal is want het is bij een bedrijf en geen particuliere verkoper of moet ik daarvoor echt eerst hebben gereden op de scooter om dat te beoordelen?
 
Last edited:
"Bij een bedrijf" zegt mij niet zoveel.
Ik zie maar 1 sleutel en ook geen kentekenplaat.
Aan de hand van het kenteken kan je ook al veel op zoeken.
Hebben ook geen RDW erkenning dus je moet het overschrijven ook zelf regelen.

Wij hebben o.a. een scooter gekocht bij een "bedrijf" in Amsterdam. Ook op gereden. Meegenomen op een trailer en thuis startte hij al niet meer.
Er mankeerde ook van alles aan, maar gelukkig kunnen we dat zelf oplossen.
Heb je geen sleutelervaring dan was het een goede miskoop.
Ook een scooter gekocht waar bv de balhoofdlagers vervangen moesten worden, dat is een ontzettende klus bij een Vespa.

Zoon heeft onderdelen weggebracht bij een "bedrijf" wat in stralen en poedercoaten doet, vooruitbetaald, vrienden hadden er ook ook zaken laten coaten. Maar nu zijn we al 2 weken bezig om ze terug te krijgen.
Mijn motto is "2e hands scooter is 2e hands ellende".
Een bedrijf kan ook alleen handelen in motorvoertuigen, hoe zit het dan met garantie ?
Zo op het oog is het een leuke scooter, ziet er netjes uit.
Je kan altijd vrijblijvend een proefrit maken.
 
Oké dankjewel hoe kom ik erachter of een bedrijf een rdw erkenning heeft?
Dan kunnen ze de overschrijving ter plekke voor je doen en ook ingeruilde scooters vrijwaren.
Is verder geen garantie, zoals een Bovag lidmaatschap (waar je als koper ook niet veel aan hebt).
En dan gebruiken ze dit bordje op de deur of in advertenties.
1691918934775.jpeg
 
dankjewel voor de reactie hoe kom ik erachter of een bedrijf rdw erkenning heeft? En heeft u tips waar ik op moet letten?
Post automatically merged:

Dan kunnen ze de overschrijving ter plekke voor je doen en ook ingeruilde scooters vrijwaren.
Is verder geen garantie, zoals een Bovag lidmaatschap (waar je als koper ook niet veel aan hebt).
En dan gebruiken ze dit bordje op de deur of in advertenties.
View attachment 71973
Dankjewel het liep even vast dus ik heb nu per ongeluk 2 keer gereageerd
 
Ik bel of ga langs bij de dealer waar hij vandaan komt en vraag naar de onderhoudshistorie. Als hij al z'n onderhoud heeft gehad op de juiste km standen kan er weinig misgaan.
 
Ik bel of ga langs bij de dealer waar hij vandaan komt en vraag naar de onderhoudshistorie. Als hij al z'n onderhoud heeft gehad op de juiste km standen kan er weinig misgaan.
Oké en wanneer is de onderhoudshistorie goed om de hoeveel km moet er een onderhoud plaats hebben gevonden?
 
Ik ben van plan een zip 50 cc 4 takt te kopen en dan wil ik hem rond de 50-52 laten lopen dan hoef ik niet bang te zijn voor boetes en dat soort dingen
Post automatically merged:


Dankjewel ik ken alleen niet iemand die een scooter heeft of er verstand van heeft hoe kan ik zo’n iemand vinden?
Post automatically merged:


Ik had deze advertentie gezien en ik vroeg me af of dit een goede deal is want het is bij een bedrijf en geen particuliere verkoper of moet ik daarvoor echt eerst hebben gereden op de scooter om dat te beoordelen?


Zie er niks erbij staan hoeveel maanden / jaren ze garantie op dat ding willen geven.
En moet je nou echt perse een limited edition willen kopen.. Die dingen zo`n zoiezo al achtelijk duur.
Post automatically merged:

Ik bel of ga langs bij de dealer waar hij vandaan komt en vraag naar de onderhoudshistorie. Als hij al z'n onderhoud heeft gehad op de juiste km standen kan er weinig misgaan.

Kan die het wel doen, maar kan nog steeds aan gebeunt zijn.
Post automatically merged:

Oké en wanneer is de onderhoudshistorie goed om de hoeveel km moet er een onderhoud plaats hebben gevonden?


Onderhoudsboekje vragen.. Zit die er niet erbij, kans dat er toch iets mis is.. Of gewoon de servicebeurten die niet gedaan zijn niet willen aantonen.
Dan zou ik hem persoonlijk laten staan, want 1700 euro is best wel veel geld. Als je nog een beetje erop legt heb je al een nieuw scooter zonder die 2ehandse ellende erbij.
 
Last edited:
Zie er niks erbij staan hoeveel maanden / jaren ze garantie op dat ding willen geven.
En moet je nou echt perse een limited edition willen kopen.. Die dingen zo`n zoiezo al achtelijk duur.
Post automatically merged:



Kan die het wel doen, maar kan nog steeds aan gebeunt zijn.
Post automatically merged:




Onderhoudsboekje vragen.. Zit die er niet erbij, kans dat er toch iets mis is.. Of gewoon de servicebeurten die niet gedaan zijn niet willen aantonen.
Dan zou ik hem persoonlijk laten staan, want 1700 euro is best wel veel geld. Als je nog een beetje erop legt heb je al een nieuw scooter zonder die 2ehandse ellende erbij.
Dankjwel voor alle informatie ik heb een andere advertentie gevonden bij een scooterzaak bij mij in de buurt en ik vroeg me af wat je denkt van deze advertentie er zit namelijk wel garantie bij deze
 
Je kunt om het even welke advertentie hier showen. Maar wij kunnen niet zien of het wel of geen goeie koop is of zal zijn. Daarvoor moet je toch ter plekke zijn en kijken voelen en testen. Al die verhaaltjes die er bij staan is kort door de bocht allemaal blablabla. Het is een handelaar die z'n spullen wil verkopen. Zodra het een 2de handse is blijft het maar de vraag wie er op gereden heeft en hoe ermee is omgegaan. Dat kan meestal vanaf hier niet worden beoordeeld. Je zult dus, zoals al eerder is aangehaald, ter plekke moeten zijn en iemand meenemen die verstand van zaken heeft. Heb je die niet dan is nieuw kopen de beste optie gezien de prijzen die je tot nu toe laat zien.
 
Je kunt om het even welke advertentie hier showen. Maar wij kunnen niet zien of het wel of geen goeie koop is of zal zijn. Daarvoor moet je toch ter plekke zijn en kijken voelen en testen. Al die verhaaltjes die er bij staan is kort door de bocht allemaal blablabla. Het is een handelaar die z'n spullen wil verkopen. Zodra het een 2de handse is blijft het maar de vraag wie er op gereden heeft en hoe ermee is omgegaan. Dat kan meestal vanaf hier niet worden beoordeeld. Je zult dus, zoals al eerder is aangehaald, ter plekke moeten zijn en iemand meenemen die verstand van zaken heeft. Heb je die niet dan is nieuw kopen de beste optie gezien de prijzen die je tot nu toe laat zien.
Oké bedankt voor de reactie en informatie
 
Ook als er iemand meegaat en die beoordeelt dan dat de scooter goed is en later kom je van alles tegen.
Het blijft een gok, je moet het treffen
En nieuw is ook heel prijzig. .
Die rode Primavera mankeerde ook van alles aan, ontsteking zat los, er zat een Sprint scherm op, een verkeerde uitlaat etc.
Sprint kwam uit een plattelandsomgeving, zat onderhuids vol met bagger, onderste balhoofdlager was compleet verroest.
LX met schade, 2e hands voorvork, die was ook krom, toen maar een nieuwe voorvork gekocht, rijdt nu dagelijks en perfect.
Maar recent 2 2 takt LXen gekocht, en die zijn perfect.
Wat ik aan wil geven dat het veel sleutelwerk is om ze perfect rijdend te krijgen en te houden.
Maar dat kunnen we zelf, anders is het niet te betalen.
 
Last edited:
Moet wel heel vreemd gaan als een Zip uit 2020 al helemaal verrot is. Dan is hij bij een ongeval betrokken geweest of er is doelbewust aan gerotzooid.

Als je bij een goed aangeschreven zaak een occasion koopt, gaat het bijna altijd goed.
 
Inderdaad, bijna. Want ik heb daar toch ook niet altijd goeie ervaring mee. Hoe goed die zaak ook stond aangeschreven ik ben in de loop der tijd na aankoop van m'n laatste motor toch nog heel wat dingen tegen gekomen die echt niet door de beugel konden. Aangezien ik geen zin heb bedrijven zwart te maken ga ik dat hier niet verder uit de doeken doen.
 
Back
Top