Santini San Reno snorscooter gaat steeds trager.

StijnNoob

New Member
Beste allemaal,

Ik heb sinds 2 weken een scooter die met de dag langzamer rijd. Het is een snorscooter, na even kijken blijkt dat er geen varioring of iets dergelijks in zit, een gladde variobus, en dat de vorige eigenaar een draad uit de cdi heeft losgetrokken. Er is dus geen vergrendeling lijkt me?

Toen ik hem kreeg reed hij 40-45 ongeveer, maar nu elke dag net iets langzamer.. nu haalt hij net de 20 als ik het gas gewoon volledig inhou.

Echter als ik rij, en het gas steeds varieer, dus steeds even gas loslaten en dan weer vol - waarbij ik het gas dan echt een aantal seconden maar inhou, dan weer loslaat, en dan weer een paar seconden inhou klimt hij wel weer naar 40-45.

Toen ik op deze manier een paar dagen geleden aan het rijden was, vloog het tandwiel van de krukas. Na dit te demonteren blijkt dat de v snaar breder is dan de variobus waar hij omheenzit, hij overlapt dus en zit tegen het tandwiel aan.

Nog een punt is dat wanneer ik hem op de standaard zet en gas, de scooter wel veel meer toeren lijkt te maken. Nu heeft hij dan natuurlijk geen weerstand, maar hij lijkt gewoon echt veel meer kracht te hebben die hij als ik rij lijkt te verliezen. Als ik rij worden de toeren soms spontaan ook minder, dat heeft hij niet op de standaard.

Een laatste ding, wat hij ook al deed toen hij nog 45 reed, is dat wanneer ik over een hobbel ga de motor ook minder begint te draaien.

Misschien dat iemand dit herkent en mogelijk een oplossing weet.

Alvast bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Dit probleem heb ik ook gehad. Het probleem ligt hem in je vario en de rollen. Maak je vario even helemaal schoon en doe er nieuwe rollen in. Sla ook even met een kunststofhamer tegen je krukas zodat deze weer wat gecentreerd komt te staan, dan heb je minder wrijving met je lagers. Voor de rest zou ik ook de carburateur even openhalen en schoonmaken. Alles goed doorblazen en goed terug monteren.
 
Dit zou ik toch maar laten:

Sla ook even met een kunststofhamer tegen je krukas zodat deze weer wat gecentreerd komt te staan.

Dat is compleet niet nodig, en als je het toch doet is de kans dat je het sloopt groter dan als je er niet aan zit.. Tikken op een krukas kan de krukas in onbelans komen..
 
Dit zou ik toch maar laten:

Sla ook even met een kunststofhamer tegen je krukas zodat deze weer wat gecentreerd komt te staan.

Dat is compleet niet nodig, en als je het toch doet is de kans dat je het sloopt groter dan als je er niet aan zit.. Tikken op een krukas kan de krukas in onbelans komen..

Haha ik bedoel meer een subtiele tik. Je moet er niet op rammen nee.
 
Als er iets mis mee is, zal je het blok uit elkaar moeten halen.. Die krukas kan je er zo met de hand erin zetten. Heb er zelf nooit een hamer, warmte of kou er nodig voor gehad..
En zoals hierboven al gezegd is, je wilt niet dat de ketting eraf loopt.. Als dat gebeurd ligt heel je blok in puin..

Dus nee ook geen subtiele tik.
 
Bedankt voor de antwoorden allen. Even wat verheldering. De krukas is niet stuk, er zit enkel een scheurtje in het schroef gedeelte waar de moer overeen komt.

Naar mijn idee is er te weinig ruimte tussen de vario en het tandwiel, de snaar zit namelijk helemaal strak tegen het tandwiel aan.. dit hoort niet toch? En dit lijkt me dan ook de reden dat het tandwiel los raakte. (geen idee of dat klopt maar lijkt me logisch).

Weet iemand of het mogelijk is dat dit de problemen zoals ik die beschreef heeft veroorzaakt?
 
Als er te weinig ruimte is tussen vario en tandwiel, dan is het handig om na te gaan of dat de onderdelen die je daar hebt liggen de originele delen zijn en dat de riem van de juiste afmetingen zijn..

Onderdelen zou je kunnen controlleren ergens waar exploded views te vinden zijn van jou scooter.. Het heeft origineel altijd gepast.. Dus iets van die onderdelen die je daar hebt liggen klopt dus niet.
 
Hallo beste mensen,

Vandaag er aan toe gekomen om een nieuw tandwiel te halen en moer enzo. Blijkt dat de moer/krukas niet vanzelf stuk is gegaan maar door een beunhaas is ingezaagd. Alles blijft er nu wel netjes opzitten.

Verder kwam ik erachter dat de gaskabel helemaal los zat, na deze te hebben vastgedraaid en de sproeier iets anders te draaien rijd de scooter weer 40-45 en gaat de motor niet kwakkelen over hobbels heen, dat is dus mooi.

Wat ik me alleen afvraag is: Omdat de begrenzer in de cdi is losgetrokken zou de scooter toch in principe 60 moeten rijden? Of zie ik dat verkeerd. Voor mijn gevoel trekt hij ook wat langzaam op.

Wat ik ook gek vind is dat hij 1 keer wel doortrok naar 60?
 
Back
Top