Remschijf vervangen , problemen met boutjes

Rommit

Electro Expert
Hallo Scootertuners en Scootertunerinetjes :p!


Ik ben al 2 jaar in het bezit van een beta ark AC , met voor een schijfrem en achter een trommelrem

Nu heb ik een Stage 6 Oversized ( SR , Edelstaal ) Remschijf gekocht.

Leuk en aardig , en van het weekend stond dus gepland om deze schijf er op te gaan maken.

Nu is dit spul in geen 2 jaar losgeweest , en je raad het al.

De boel zit muurvast.

Gelukkig heb ik met een beetje hulp van de hamer mijn vooras al los gekregen , en mijn remklauw is ook al verwijdert ( dit wel zonder hamer ;) ).

Waarna ik dus alleen nog de remschijf van de velg hoefde te scheiden.

Maar de 3 bouten die mijn remschijf vasthouden zitten muurvast.

Eerst geprobeerd met wd-40 de boel los te weken , en vervolgens met inbus de boel geprobeerd los te draaien.

Helaas geen effect , dan maar de hamer gepakt en geprobeerd door middel van tikken ( soort luchttol effect ) de bouten los te draaien.

Jammer , het mocht niet baten.

Vervolgens de verffohn gepakt ( die goed heet word ! ) en de boel goed warm gestookt.

Waarna ik door middel van drijfgas de boutjes heb "bevroren" waardoor de aluminium velg uitgezet bleef en de boutjes "krimpte".

In de hoop dat ze nu wel los kwamen.

Maar wederom geen effect.

Daarna nog een keer geprobeert , maar ditmaal zonder drijfgas ( dus gewoon goed heet stoken )

Wederom geen effect , en wonder boven wonder na al deze handelingen zijn de koppen van de boutjes nog gewoon in orde !

Op internet gezocht wat voor oplossingen er waren, en nu kon ik dus niet echt een goed en duidelijk antwoord vinden

Hebben jullie misschien nog tips en/of ideeen om de 3 boutjes los te krijgen ?

Alvast bedankt !

met vriendelijke groet
Robin
 
Advertisement - register to remove this

Imbus erin , en goed hard tikken met de hamer op de kop van de imbus ( alleen het bitje ) ?

Iemand de de rem inlataen houden , scooter op z'n plek houden , en dan imbus erin , het bijbehorende gereedschap , en dan met de voet , hard , en blijven drukken ( constante kracht uitoefenen ) , wil ook wel eens helpen.

Mocht het niet lukken laat je t maar weten. :)
 
Ik had dit ook met mijn beta, de bouten zaten bij mij met zo'n soort 'spul' vast gelijmd oid..
Uiteindelijk heeft mijn sterke vader ze na veel kracht zetten ze los gekregen, dus vraag een sterk iemand anders ff :p ( ik zeg niet dat jij niet sterk bent ofzo heh :) )
 
je kunt gewoon het wiel los op de werkbank leggen, dat is geen probleem hoor.

ik doe het vaak zo :

ik sla eerst op de kop van de bouten om ze te laten "schrikken" , daarna zet ik er een haakse imbus sleutel in , deze past echter meestal niet meer omdat je de kop iets in elkaar slaat , dus je moet m er even in slaan. ook gebruik ik een afgeslepen imbussleutel , die net boven de bout blijft zitten , zo tordeerd de sleutel minder. ook gebruik ik een buis van zo'n 30 a 40 cm.

als het dan niet los wil maak ik het warm met een goeie gasbrander en dan komen ze meestal wel los.

ik spuit er overigens niks bij..

let er wel op dat je niet de bout kapot draaid , het gedeelte waar de sleutel in zit.

mocht het helemaal niet los gaan kan het zijn dat er gewoon niks anders opzit dan uitboren , mja , dat is bij zo'n velg vrij moeilijk om netjes te krijgen , ik zou dan eerder een andere velg zoeken.

dit is soms helaas gewoon de realiteit..
 
Ook bij mijn straat aerox was alles in 4 jaar tijd nog nooit los geweest.
Ik heb de gasbrander erop gezet (wordt altijd 20x zo warm als een fohn)

Tevens gebruik ik klassieke kruipolie (in zo'n tankje met lange tuut)
Wanneer dit warm begint te worden wordt het heel erg dun en kan het makkelijker het schroefdraad binnendringen.

Wanneer alles vreselijk heet is laat je het een 2e keer schrikken met een hamer en je imbus sleutel. Dan kun je de boel losdraaien met alsnog wel een dosis kracht, maar in ieder geval veel minder dan zonder dit alles.

Zoals melf al zegt, kun je je sleutel inkorten (de korte kant die je op je bout zet) en de andere arm verlengen.
 
als laatste hulpmiddel (dus wanneer ik het écht op geen mogelijkheid los kreeg) laste ik een bout vast op hetgeen dat eruit gedraaid moest worden, stookte de boel flink warm eromheen en draaide het met een verlengde 'arm' los.

dit werkt bij mij zoiezo.
 
Allemaal harstikke bedankt voor de tips !

Heb het volgende gedaan :

Ingespoten met wd-40 en een nachtje over laten staan ( zovan dan probeer ik het morge nog wel een keer )

De volgende dag een bitje van imbus erin , en een paar goed harde klappen gegeven ( met ijzeren hamer , dus geen kunsstof ! )

Vervolgens met imbus sleutel en een holle pijp ( verlenging van je arm , dus een groter moment ).

En ze ploepten zo alle 3 los !

Dus alsnog bedankt voor de tips :) !

Helaas kan ik het resultaat niet laten zien , aangezien ik een nieuwe adapter moet maken :(
 
Wat ik heb gedaan toen mijn imbusjes van de remschijf los moesten was het volgende.
De kopjes afgeslepen met een slijptol, nu kan je de schijf loshalen. Er blijven dan stukjes schroefdraad over die je er met een griptang en een beetje kracht wel uit kan krijgen.
Let wel op dat je de schijf bijna zeker weg kunt gooien hierna omdat je daar meestal ook inslijpt.

Btw, de imbusjes waren dolgedraaid dus had ik sowieso niet echt een andere mogelijkheid;)
 
Back
Top