Project: Computergestuurde ontsteking

Status
Not open for further replies.

LXSpeedfighterz

Fryslân Boppe
Yes! Ik kan eindelijk wat meer info geven over mijn ontstekingsprojectje aangezien ik hier voor me al een prototype heb liggen van het computergedeelte (het belangrijkste gedeelte van de ontsteking). Met deze ontsteking is het mogelijk om via een computer de het tijdstip van ontsteking te veranderen zodat je precies de vervroegingscurve krijgt die je wilt :)
Ook zit er een toerenteller in..

Spec's:
CPU/uC: PIC16F84 (4Mhz)
LCD: 16x2 met backlight
Voorontsteking resolutie:
0.126 graden bij 14000 RPM
0.09 graden bij 10000 RPM

Te gebruiken met sensor/trigger icm accu maar ook te gebruiken met standaard ontsteking en binnenrotors

Instellen van de timing enzo gebeurt via de seriële poort van een PC.

Meer info volgt nog.......

hier een paar pics:
pic1.jpg
pic2.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

G44F!
Ga je voor de stator en rotor onderdelen gebruiken van een bestaande ontsteking?
Of maak je alleen een trigger voor op de krukas en laat hem voeden door een accu?
 
De ontsteking moet zodra hij af is gebruikt kunnen worden icm alleen een "trigger/sensor" en dan haalt hij de power uit de accu. Maar hij moet ook te gebruiken zijn icm met verschillende standaard en race-ontstekingen waarbij hij de originele CDI / Bobine vervangt.

Originally posted by Honda NSR-II
G44F!
Ga je voor de stator en rotor onderdelen gebruiken van een bestaande ontsteking?
Of maak je alleen een trigger voor op de krukas en laat hem voeden door een accu?
 
Wat is het voordeel hiervan? Dat ie bij elk toerental op het juiste moment ontsteekt?
Verder erg cool!
 
mja, voor een scooter-leek lijkt het misschien een vage relatie tussen twee hele verschillende dingen maar het gaat bij de voorontsteking om de temperatuur van de uitlaatgassen.... de snelheid van die gassen verschilt namelijk bij bepaalde temperaturen.

Ehh ff stukje van een internetsite (lui van de Foekema-Kreidler)

Met tweetakt motoren spelen andere factoren een nog belangrijkere rol voor de noodzaak om de ontstekingstijd te vertragen naarmate het toerental oploopt. Het heeft alles te maken met het principe van een expansieuitlaat in combinatie met de temperatuur. Wanneer het principe van de expansieuitlaat bekend is zul je het ook snel begrijpen. De expansieuitlaat is berekent op een bedrijfstemperatuur van ca 500 graden C. Maar wanneer het toerental hoger oploopt zou de terugkerende geluidsschokgolf steeds eerder terug moeten komen. Je zou dus de uitlaatlengte variabel moeten maken, maar dat is niet eenvoudige te realiseren. Door nu het ontstekingstijdstip te verlaten, wordt de verbrandingstemperatuur hoger en zal de geluidsgolf zich sneller voortplanten.
Hiermee is alles gezegd en verklaard dus ook waarom het niet op alle tweetacten effectief is.
Er moet een goed berekende expansieuitlaat aanwezig zijn en ook zal een vertraging effectiever zijn naarmate het verloop in toerental groter is.

[bron http://www.geocities.com/lucfoekema/IgnitionNL.html]

[EDIT]
Ze spreken hier trouwens over verlaten, maar het gaat om het variabele ontstekingstijdstip-principe
[/EDIT]
 
Originally posted by Honda NSR-II
Het voordeel, ja hall0!
Dat je de ontsteking misschien "iets" nauwkeuriger in kunt stellen? :W

Je kunt je scooter nu gewoon op de testbank laten staan met de computer direct aangesloten op de ontsteking zodat je tijdens een testrun met de instellingen kunt spelen :W
 
Originally posted by LXSpeedfighterz


Je kunt je scooter nu gewoon op de testbank laten staan met de computer direct aangesloten op de ontsteking zodat je tijdens een testrun met de instellingen kunt spelen :W
Haha wijs :#
 
Originally posted by Honda NSR-II
Maargoed, je maakt dus eigenlijk een kopie van de carmo ontsteking?
Want zoiets bestaat dus al :)

Zoiets bestaat inderdaad al voor motors (Zoals de carmo ontstekingen), maar ik wil er nu eentje ontwerpen voor scooters, en dan met een iets vriendelijker prijskaartje eraan en nog wat extra functies zoals een RPM-teller.
 
Die carmo die zat op een minarelli am6 blok van een expi...
Zit inmiddels weer een "gewone" hpi op volgens mij.
Op een ander forum had iemand eens grote plannen met het gebruiken van een gameboy voor temp,toeren,versnelling,snelheid .e.d maar nooit meer veel van gehoord.
Misschien iets om te overwegen?
 
Sow dit is een heel erg ingewikkeld projectje maar wel zwaar interessant,

Houd ons op de hoogte!!


Succes ermee!!!!!!
 
je zou dus eigenlijk nog een uitlaatgastemp ding erop moeten aansluiten( en klopsensor, druksensor enz..)
 
Originally posted by Honda NSR-II
Op een ander forum had iemand eens grote plannen met het gebruiken van een gameboy voor temp,toeren,versnelling,snelheid .e.d maar nooit meer veel van gehoord.
Misschien iets om te overwegen?
moet n00b zijn geweest aangezien gameboy daar helemaal niet geschikt voor is en veel te duur is. (vergelijking: GB'tje zal wel ongeveer 50 euro zijn, PIC16F84 = 7 euro, 10x zo simpel en stukken geschikter voor dit project..)

Originally posted by JohanV
je zou dus eigenlijk nog een uitlaatgastemp ding erop moeten aansluiten( en klopsensor, druksensor enz..)

Temp sensor heb ik aan zitten denken om die erbij te doen, maar dat komt misschien in een later versie......... is in ieder geval een goed idee jah..
 
Originally posted by LXSpeedfighterz

moet n00b zijn geweest aangezien gameboy daar helemaal niet geschikt voor is en veel te duur is. (vergelijking: GB'tje zal wel ongeveer 50 euro zijn, PIC16F84 = 7 euro, 10x zo simpel en stukken geschikter voor dit project..)



Temp sensor heb ik aan zitten denken om die erbij te doen, maar dat komt misschien in een later versie......... is in ieder geval een goed idee jah..

Ik zou een GameBoy niet eens zo'n slecht idee vinden eigenlijk. Als je er toch 1 hebt liggen.
Sorry maar ik heb je project niet helemaal gevolgd. Kan je misschien nog eens uileggen wat de bedoeling ervan is en wat je wilt gaan regelen/aansturen?
 
Originally posted by LXSpeedfighterz

moet n00b zijn geweest aangezien gameboy daar helemaal niet geschikt voor is en veel te duur is. (vergelijking: GB'tje zal wel ongeveer 50 euro zijn, PIC16F84 = 7 euro, 10x zo simpel en stukken geschikter voor dit project..)

Is geen noob, en als hij een gameboy heeft liggen kost dat hem helemaal niets...
 
Mja, ok, als je er ééntje hebt liggen is het leuk om te proberen, maar is wel duur aangezien je flashcard & programmer nodig hebt en een interface tussen GB en Scooter die ongeveer even complex is als mijn hele ontstekingsgedoe.
 
hoe ben je aan je info gekomen over ontsteking, want het is heel wat nuttiger een goed boek te lezen over tweetakten ipv kleine beetjes info van websites te plukken
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top