Boeffsoufff

New Member
Hey mensen, ik heb sinds kort een piaggio new fly 50cc 4t uit 2013 met tankinhoud van 6,5 liter. Ik tank euro 95 e10. Tank gaat naar mijn mening echt snel leeg. Met een volle tank rij ik maximaal 50 kilometers.

Ik heb wat onderzoek gedaan en blijkt dat de scooter gemiddeld veeeeeel meer kilometers kan rijden op een volle tank. Namelijk 200 kilometers minimaal.

Weet iemand misschien waar het aan ligt, waardoor mijn tank snel leeg loopt?
 
Advertisement - register to remove this

Niet dat dit het hoge verbruik verklaart maar zou toch beter zijn als je Euro98/E5 tankt, dit om problemen in de toekomst te voorkomen.

Is deze scooter volledig origineel of opgevoerd?
Wanneer zijn de klepjes voor het laatst gesteld?
Carburateur origineel of een aftermarket immitatie?
Luchtfiter schoon?
Maakt de scooter veel toeren (overtoeren)?
 
Niet dat dit het hoge verbruik verklaart maar zou toch beter zijn als je Euro98/E5 tankt, dit om problemen in de toekomst te voorkomen.

Is deze scooter volledig origineel of opgevoerd?
Wanneer zijn de klepjes voor het laatst gesteld?
Carburateur origineel of een aftermarket immitatie?
Luchtfiter schoon?
Maakt de scooter veel toeren (overtoeren)?
Bedankt voor je bericht. Hij was opgevoerd. Ik heb de cdi die er al in zat vervangen met de originele cdi die ik erbij heb gekregen.

Ook bleek er geen varioring in te zitten en heb er een in laten monteren.

De verkoper van de scooter heeft mij vertelt dat sinds hij de scooter heeft gekocht in 2013 al meteen de cdi heeft vervangen met een opgevoerde variant.

Ik heb geen idee wanneer de klepjes zijn gesteld en heb ook geen idee of de luchtfilter wel zo schoon is.
Post automatically merged:

wordt er stiekum elke dag een halve liter gejat als hij op school/werk geparkeerd staat?
Hahahahaha bedankt voor je bericht, maar ik denk niet dat dat het is
Post automatically merged:

Niet dat dit het hoge verbruik verklaart maar zou toch beter zijn als je Euro98/E5 tankt, dit om problemen in de toekomst te voorkomen.

Is deze scooter volledig origineel of opgevoerd?
Wanneer zijn de klepjes voor het laatst gesteld?
Carburateur origineel of een aftermarket immitatie?
Luchtfiter schoon?
Maakt de scooter veel toeren (overtoeren)?
En owja, over de overtoeten gesproken. Als de scooter op zijn standaard staat en ik de scooter start, gaat de achterwiel draaien als een gek en maakt veel lawaai. Is dit een indicatie van te veel toeren?

Als de scooter wat kilometers heeft gereden ik hem dan uit doen en weer aan dan doet hij dat niet.
Post automatically merged:

Zou hij 1 op 9 rijden , Kan haast niet anders , of hij moet ergens lekken . Stinkt het niet erg naar benzine als hij ergens staat ?
Nee hij stink niet. Ik heb ook nergens leksporen gezien.

Wat misschien wel iets mee te maken heeft is dat bij max snelheid rijden er pofjes/tikjes te horen is tijdens het rijden.
 
Last edited:
Hahahahaha bedankt voor je bericht, maar ik denk niet dat dat het is
hadden mijn buren met de auto hè, dat was niet grappig: gaatje halverwege de zijkant geboord, afgetapt, schroef erin en zij maar tanken en denken 'wat verbruikt ie toch veel?' dat ik ernaast parkeerde rook ik de benzine maar toen wisten zij het ook al..
denk je veilig met je kinderen op de achterbank op pad te gaan..:mad:
 
hadden mijn buren met de auto hè, dat was niet grappig: gaatje halverwege de zijkant geboord, afgetapt, schroef erin en zij maar tanken en denken 'wat verbruikt ie toch veel?' dat ik ernaast parkeerde rook ik de benzine maar toen wisten zij het ook al..
denk je veilig met je kinderen op de achterbank op pad te gaan..:mad:
Natuurlijk niet fijn als dat je overkomt. Ik had eigenlijk bij bericht moeten zeggen dat ik al heb gechecked of er ergens een gat is gemaakt in mijn tank. Gelukkig niet bij mij het geval, maar alsnog bedankt!
 
Het maken van hogere toeren bij het stationair draaien is waarschijnlijk omdat de choke dan nog z'n werk doet.
Echter het achterwiel mag dan net niet meedraaien.
Als de "motor" eenmaal warm, sluit de choke, wat eigenlijk geen choke maar een verrijker is, een kanaaltje in de carburateur en de scooter krijgt dan z'n normale mengsel, daarbij gaat ook het stationair toerental iets omlaag.

Het stationaire toerental stel je in als de motor warm is, met de stationairschroef.

Het hogere toerental bij koude motor zijn dus geen overtoeren.
Overtoeren is het maken van extreem veel toeren als de scooter eenmaal op maximale snelheid is en/ of het optrekken naar deze maximale snelheid.

Maar als jij zegt dat de originele cdi weer gemonteerd is, zal dit wel niet het geval zijn.

Ik heb geen idee wanneer de klepjes zijn gesteld en heb ook geen idee of de luchtfilter wel zo schoon is.
Dit zou ik toch even nakijken en ook, of men niet te strakke trekveren en drukveer of te lichte variogewichtjes heeft gemonteerd want dat zorgt er weer voor dat tijdens het wegrijden en het doortrekken naar de max. snelheid, het toerental weer te hoog is.

Meestal als men een snelle cdi monteert, monteert men ook een grotere sproeier, is deze ook weer vervangen voor de originele grootte?

De volgende regels moet je in achtnemen als je het verbruik wilt beperken:
  • elke ontploffing in je cilinder een pufje brandstof verbruikt, hoe meer ontploffingen (toeren) hoe hoger het verbruik.
  • de effectieve werking van je carburateur, de grootte van je hoofdsproeier, de instelling van de gasnaald en je pols bepaald de grootte van elk pufje brandstof.
  • slecht werkende kleppen beperken het vermogen dat wordt ontwikkeld door de ontploffing en daardoor moet je het gas verder open draaien om een zelfde bepaalde snelheid te bereiken.
  • Een te rijk mengsel betekent slechte verbranding, en ook hiervoor geld weer, minder vermogen en verder gas open om dezelfde snelheid te bereiken.
  • Een slechte bougie of vonk betekent slechte verbranding, en ook hiervoor geld weer, minder vermogen en verder gas open om dezelfde snelheid te bereiken.
 
Het maken van hogere toeren bij het stationair draaien is waarschijnlijk omdat de choke dan nog z'n werk doet.
Echter het achterwiel mag dan net niet meedraaien.
Als de "motor" eenmaal warm, sluit de choke, wat eigenlijk geen choke maar een verrijker is, een kanaaltje in de carburateur en de scooter krijgt dan z'n normale mengsel, daarbij gaat ook het stationair toerental iets omlaag.

Het stationaire toerental stel je in als de motor warm is, met de stationairschroef.

Het hogere toerental bij koude motor zijn dus geen overtoeren.
Overtoeren is het maken van extreem veel toeren als de scooter eenmaal op maximale snelheid is en/ of het optrekken naar deze maximale snelheid.

Maar als jij zegt dat de originele cdi weer gemonteerd is, zal dit wel niet het geval zijn.


Dit zou ik toch even nakijken en ook, of men niet te strakke trekveren en drukveer of te lichte variogewichtjes heeft gemonteerd want dat zorgt er weer voor dat tijdens het wegrijden en het doortrekken naar de max. snelheid, het toerental weer te hoog is.

Meestal als men een snelle cdi monteert, monteert men ook een grotere sproeier, is deze ook weer vervangen voor de originele grootte?

De volgende regels moet je in achtnemen als je het verbruik wilt beperken:
  • elke ontploffing in je cilinder een pufje brandstof verbruikt, hoe meer ontploffingen (toeren) hoe hoger het verbruik.
  • de effectieve werking van je carburateur, de grootte van je hoofdsproeier, de instelling van de gasnaald en je pols bepaald de grootte van elk pufje brandstof.
  • slecht werkende kleppen beperken het vermogen dat wordt ontwikkeld door de ontploffing en daardoor moet je het gas verder open draaien om een zelfde bepaalde snelheid te bereiken.
  • Een te rijk mengsel betekent slechte verbranding, en ook hiervoor geld weer, minder vermogen en verder gas open om dezelfde snelheid te bereiken.
  • Een slechte bougie of vonk betekent slechte verbranding, en ook hiervoor geld weer, minder vermogen en verder gas open om dezelfde snelheid te bereiken.
Bedankt voor je bericht. Heb er echt veel aan!

Er zit een kunststof varioring in. Mij is vertelt dat deze van betere kwaliteit is dan metalen varianten.

Over de sproeier gesproken, die heb ik nog niet vervangen naar de originele grootte. Dit wist ik niet. Ik ga ik er iemand ernaar laten kijken.
 
een varioring zorgt ervoor dat de snelheid wordt gelimiteerd doordat de vario niet verder naar buiten kan. Als je echter gas blijft geven, worden de toeren nog steeds wel hoger. Dit zorgt ervoor dat je dus meer toeren maakt dan nodig is, en niet meer snelheid. Hierdoor zal je dus ook wel een iets hoger brandstofverbruik krijgen.
 
Niet dat dit het hoge verbruik verklaart maar zou toch beter zijn als je Euro98/E5 tankt, dit om problemen in de toekomst te voorkomen.

Is deze scooter volledig origineel of opgevoerd?
Wanneer zijn de klepjes voor het laatst gesteld?
Carburateur origineel of een aftermarket immitatie?
Luchtfiter schoon?
Maakt de scooter veel toeren (overtoeren)?
Ik ben dinsdag naar de garage geweest. Ik heb de kleppen laten stelen en er zit een nieuwe luchtfilter in.

Ik heb ook laten kijken naar de variogewichten en heb 10 gram variogewichten besteld . Ik dacht dat namelijk dat het misschien aan de gewichten lag ofzo. Blijkt dat er al gewichten erin zaten van 10 gram. Is dit wel goed?

Dus de scooter heeft dus een beurtje gehad, maar helaas…. Tank loopt nogsteeds snel leeg, wel wat minder als eerst.

EN…. Ik heb nu een extra nieuw probleem. Scooter achterwiel draait als een gek als ik hem start en staat op zijn standaard en maakt veel lawaai terwijl ik zero gas geef.
 
EN…. Ik heb nu een extra nieuw probleem. Scooter achterwiel draait als een gek als ik hem start en staat op zijn standaard en maakt veel lawaai terwijl ik zero gas geef.
Dit is toch niet in orde.
Waarom ga je niet terug naar die dealer.
Wat zei de dealer over de carburateur was dit een originele of een chinese vervanger?
Heeft hij ook naar de sproeier gekeken nadat hij de cdi heeft vervangen want die moet vermoedelijk toch wel wat kleiner.
Waarom is die varioring teruggeplaatst, liep de scooter te snel ???

Ik heb geen idee welk grammage er in deze scooter hoort, wist de dealer dit niet dan?
Is dit trouwens een snorfiets of bromfiets?
 
Dit is toch niet in orde.
Waarom ga je niet terug naar die dealer.
Wat zei de dealer over de carburateur was dit een originele of een chinese vervanger?
Heeft hij ook naar de sproeier gekeken nadat hij de cdi heeft vervangen want die moet vermoedelijk toch wel wat kleiner.
Waarom is die varioring teruggeplaatst, liep de scooter te snel ???

Ik heb geen idee welk grammage er in deze scooter hoort, wist de dealer dit niet dan?
Is dit trouwens een snorfiets of bromfiets?
De varioring is teruggeplaatst want hij ging te snel. Sproeier is niet naar gekeken. Waarschijnlijk kan dit het probleem, want de vorige eigenaar had de scooter 50 kmh begrensd en heeft het waarschijnlijk veranderd, want de scooter reed oorspronkelijk max 25 kmh
Dit vermoed ik ook maar of dit een snor of een versleutelde brom is moet nog blijken, hij verbruikt niet voor niks 6,5 liter op 50km, dat verbruikt mijn busje niet eens.
het is een snorfiets die oorspronkelijk max 25 kmh kon, maar hij was door de vorige eigenaar begrensd tot 50 kmh. Ik heb het weer teruggedaan naar 25 kmh. Maar blijkt dat er meer veranderd moet worden. Dit wist ik niet, want de vorige eigenaar heeft mij dit niet verteld en ik had nog niet veel kennis over scooters
 
Back
Top