Goedemiddag,
Omdat het blok van mij Vespa 4takt tussen de carterhelfte olie lekte ben ik begonnen met het blok te splitsen.
Alles is al gedemonteerd en het blok in gesplitst.
In eerste instantie wilde ik de lagers herbruiken en de krukas aan de variokant compleet laten zitten (zodat de oliepomp en dbketting niet verwijderd hoeven te worden). Dit alles is gelukt. De ontstekkingskant is er inmiddels af.
Nu is mijn vraag: waar moet de nieuwe vloeibare pakking op. Is dat op alle delen die elkaar raken? Dus ook bij het rode pijltje op de foto? of alleen aan de buitenrand van het carter?
de tweede vraag is: hoort er olie te zitten bij de gele pijl? Dit lijkt mij van niet omdat het een 'afgesloten' ruimte is. Toch zat bij mij blok dit vol met olie.
Daarnaast heb ik nog een vraagje over de krukaslager. Toen het blok nog in elkaar zat leken de lagers nog goed, geen spelling of rare geluiden.
Nu na het verwijderen van de ontstekingskant lijkt het wel of de lager zijdelingse spelling heeft. van boven naar beneden heeft de lager geen spelling ( zie de foto, met de gele pijl aangegeven)
Zijwaarts heeft de lager wel voelbare speling (zie de andere foto met de rode pijl). Spelling van boven naar benden zoals bij de foto met de gele pijl aangegeven is niet toegestaan zover ik weet. Maar hoe zit het met de 'zijwaartse' spelling?
Omdat dit mijn eerste keer is met een 4takt blokje heb ik ook nog een vraagje over de timming. Ik neem aan dat als het vliegwel met de nokjes goed staat en de nokkenastandwiel ook gelijk staat met de streepjes dat de timming goed moet zijn. Is dit te makkelijk gedacht? of zie ik iets over het hoofd?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Mvg
Omdat het blok van mij Vespa 4takt tussen de carterhelfte olie lekte ben ik begonnen met het blok te splitsen.
Alles is al gedemonteerd en het blok in gesplitst.
In eerste instantie wilde ik de lagers herbruiken en de krukas aan de variokant compleet laten zitten (zodat de oliepomp en dbketting niet verwijderd hoeven te worden). Dit alles is gelukt. De ontstekkingskant is er inmiddels af.
Nu is mijn vraag: waar moet de nieuwe vloeibare pakking op. Is dat op alle delen die elkaar raken? Dus ook bij het rode pijltje op de foto? of alleen aan de buitenrand van het carter?
de tweede vraag is: hoort er olie te zitten bij de gele pijl? Dit lijkt mij van niet omdat het een 'afgesloten' ruimte is. Toch zat bij mij blok dit vol met olie.
Daarnaast heb ik nog een vraagje over de krukaslager. Toen het blok nog in elkaar zat leken de lagers nog goed, geen spelling of rare geluiden.
Nu na het verwijderen van de ontstekingskant lijkt het wel of de lager zijdelingse spelling heeft. van boven naar beneden heeft de lager geen spelling ( zie de foto, met de gele pijl aangegeven)
Zijwaarts heeft de lager wel voelbare speling (zie de andere foto met de rode pijl). Spelling van boven naar benden zoals bij de foto met de gele pijl aangegeven is niet toegestaan zover ik weet. Maar hoe zit het met de 'zijwaartse' spelling?
Omdat dit mijn eerste keer is met een 4takt blokje heb ik ook nog een vraagje over de timming. Ik neem aan dat als het vliegwel met de nokjes goed staat en de nokkenastandwiel ook gelijk staat met de streepjes dat de timming goed moet zijn. Is dit te makkelijk gedacht? of zie ik iets over het hoofd?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Mvg