Citystar50

New Member
Hallo,

Ik heb een Peugeot Citystar 50cc 2 takt van 2017 en ik wil graag dat hij iets sneller rijdt (minstens 65km/u) en dat hij wat sneller optrekt (zeker vanuit stilstand).

Ik wil mijn brommer niet zo zeer opvoeren maar wel ontgrenzen (zo rijdt hij ook hoe hij hoort te rijden).

1. Ik heb dus al besloten om een Sito 714 uitlaat te bestellen en deze te ontgrenzen (prop eruit).
2. Ook ga ik de varioring verwijderen (moest hij er één hebben).
3. De rode koppeling trekveertjes die bij de uitlaat zaten installeren.
4. Witte malossi drukveer installeren

Nu begrijp ik dat ik ook de sproeier moet vervangen en de variorollen moet vervangen. Heeft iemand ervaring met deze brommer? Ik zou graag de juiste variorollen en juiste sproeier kopen als dit mogelijk is. Sets en/of meerdere stuks bestellen is best duur...

Iemand die me hiermee kan helpen? En is er iets dat ik fout heb begrepen of beter/anders zou moeten doen?

Thanks!
 
Advertisement - register to remove this

Chatgpt zegt dit als antwoord :

Het lijkt erop dat je al aardig op weg bent met het optimaliseren van je Peugeot Citystar 50cc. Hier zijn enkele aanbevelingen die je kunt overwegen:
  1. Het installeren van een Sito 714 uitlaat en het verwijderen van de prop is een goede stap. Het kan de prestaties van je brommer verbeteren, maar het is wel aan te raden om een iets grotere sproeier te monteren, omdat de luchtstroom nu beter is. De exacte maat van de sproeier kan afhankelijk zijn van jouw specifieke brommer en omstandigheden. Probeer de prestaties te meten voordat je de sproeier verandert, en pas deze dan indien nodig aan. Meestal zal een sproeier die 2-3 maten groter is dan de originele sproeier werken, dus misschien is een sproeiermaat van rond de 80 of 82 een goed beginpunt.
  2. Het verwijderen van de varioring is een andere stap die kan helpen om de prestaties te verbeteren. Het kan ook zijn dat er verschillende rollen gebruikt worden. Overweeg om iets lichtere rollen te gebruiken, bijvoorbeeld rond de 5-6 gram in plaats van de standaard 6,5 gram. Dit kan de acceleratie en topsnelheid verbeteren.
  3. De rode koppeling trekveertjes zullen de koppeling wat sneller laten grijpen en dus het optrekken verbeteren.
  4. De witte Malossi drukveer is stijver dan de standaardveer en zal het toerental bij acceleratie iets hoger houden. Dit kan helpen om sneller op te trekken.
Je moet ook controleren of er beperkingen op de inlaat of uitlaat zijn. Controleer ook of de luchtfilter niet verstopt is en of de carburateur schoon is.
Als je niet zeker weet welke variorollen je moet kopen, kun je het beste de originele rollen wegen en vervolgens lichtere rollen van hetzelfde formaat kopen.

De juiste sproeiermaat kan lastig zijn om vast te stellen, maar als je de prestaties meet voordat je de sproeier verandert, kun je bepalen of de sproeiermaat moet worden aangepast.

Succes met het optimaliseren van je brommer!
 
Ga je dit nou met elke vraag doen op het forum?

Best wel irritant als je zelf niet kan nadenken.
Af en toe als ik je ´ show ignored member ´ button aan klik dan begrijp ik weer waarom je hier op ignore staat.
Af en toe heb je zelf ook wel irritante posts, om te posten omdat je er zin in hebt.
Dat je dan af en toe dingen van anderen loopt af te kraken en afdwalend en demotiverend ´ advies´ aan anderen geeft,
mag ook best wel irritant genoemd worden. Dus kijk soms eens in de spiegel voor je weer dit soort comments plaats .
 
Het enigste demotiverend advies jij geeft is je vriendin de robot voor je laat spreken..

Advies dat zo plat is als een glasplaat.

Dit vind ik nog het grappigste zinnetje:

"Probeer de prestaties te meten voordat je de sproeier verandert,"


Hoe wil je je prestaties meten voor de juiste sproeier?


Of dit:

De juiste sproeiermaat kan lastig zijn om vast te stellen, maar als je de prestaties meet voordat je de sproeier verandert, kun je bepalen of de sproeiermaat moet worden aangepast.


Zo lastig is dat niet, gewoon even 2 uurtjes even vooruit trekken en dan de juiste sproeier zoeken. Moet je wel tich keer je vlotterbak even los schroeven.. Maar het resultaat mag er zijn als je het gevonden hebt.

Daarnaast beginnen met grotere sproeiers en dan afbouwen.
 
Last edited:
Het enigste demotiverend advies jij geeft is je vriendin de robot voor je laat spreken..

Advies dat zo plat is als een glasplaat.

Dit vind ik nog het grappigste zinnetje:

"Probeer de prestaties te meten voordat je de sproeier verandert,"


Hoe wil je je prestaties meten voor de juiste sproeier?


Of dit:

De juiste sproeiermaat kan lastig zijn om vast te stellen, maar als je de prestaties meet voordat je de sproeier verandert, kun je bepalen of de sproeiermaat moet worden aangepast.


Zo lastig is dat niet, gewoon even 2 uurtjes even vooruit trekken en dan de juiste sproeier zoeken. Moet je wel tich keer je vlotterbak even los schroeven.. Maar het resultaat mag er zijn als je het gevonden hebt.

Daarnaast beginnen met grotere sproeiers en dan afbouwen.

Dat is geen eens mijn vriendin en ook al geen robot,
dat is een AI Chatgpt software wat ik een beetje aan het testen ben.
Het is geen mens ofzo .
 
Aan sich wel leuk om eens uit te proberen maar de nadruk bij deze AI-server ligt met name bij CHAT.
De adviezen die je krijgt kloppen wel met de theorie maar veel heb je er niet echt aan omdat het op dit forum vaak gaat om specifieke problemen met specifieke scooters die je niet oplost met algemene blabla...
 
Dat is geen eens mijn vriendin en ook al geen robot,
dat is een AI Chatgpt software wat ik een beetje aan het testen ben.
Het is geen mens ofzo .
leuk dat jij het aan het testen bent.
maar als mensen denken dat die chatbot het weet, kloppen ze toch niet hier aan..
veel verder dan algemene logica (hoe nuttig die ook kan zijn voor sommigen) komt het zo te zien nog niet.
als nieuwe vraagstellers hun vragen gewoon in hun zoekmachine stoppen, komen ze waarschijnlijk ongeveer even ver. (en vaak ook via die weg op dit forum terecht, waar ze dan de specifieke (of soms niet specifiek genoege) vraag stellen..
 
Chatgpt zegt dit als antwoord :

Het lijkt erop dat je al aardig op weg bent met het optimaliseren van je Peugeot Citystar 50cc. Hier zijn enkele aanbevelingen die je kunt overwegen:
  1. Het installeren van een Sito 714 uitlaat en het verwijderen van de prop is een goede stap. Het kan de prestaties van je brommer verbeteren, maar het is wel aan te raden om een iets grotere sproeier te monteren, omdat de luchtstroom nu beter is. De exacte maat van de sproeier kan afhankelijk zijn van jouw specifieke brommer en omstandigheden. Probeer de prestaties te meten voordat je de sproeier verandert, en pas deze dan indien nodig aan. Meestal zal een sproeier die 2-3 maten groter is dan de originele sproeier werken, dus misschien is een sproeiermaat van rond de 80 of 82 een goed beginpunt.
  2. Het verwijderen van de varioring is een andere stap die kan helpen om de prestaties te verbeteren. Het kan ook zijn dat er verschillende rollen gebruikt worden. Overweeg om iets lichtere rollen te gebruiken, bijvoorbeeld rond de 5-6 gram in plaats van de standaard 6,5 gram. Dit kan de acceleratie en topsnelheid verbeteren.
  3. De rode koppeling trekveertjes zullen de koppeling wat sneller laten grijpen en dus het optrekken verbeteren.
  4. De witte Malossi drukveer is stijver dan de standaardveer en zal het toerental bij acceleratie iets hoger houden. Dit kan helpen om sneller op te trekken.
Je moet ook controleren of er beperkingen op de inlaat of uitlaat zijn. Controleer ook of de luchtfilter niet verstopt is en of de carburateur schoon is.
Als je niet zeker weet welke variorollen je moet kopen, kun je het beste de originele rollen wegen en vervolgens lichtere rollen van hetzelfde formaat kopen.

De juiste sproeiermaat kan lastig zijn om vast te stellen, maar als je de prestaties meet voordat je de sproeier verandert, kun je bepalen of de sproeiermaat moet worden aangepast.

Succes met het optimaliseren van je brommer!
Dankjewel voor dit antwoord. Ik heb hier verder wel niet veel aan. Dit is info die ik zelf ook al wist. De originele sproeier is maat 60 dus 80-82 lijkt mij best groot, ook zijn de originele rollen 8,9g dus lijkt mij 5-6 heel klein.

Ik heb ondertussen al een sproeier set van Dellorto 60-78 6mm Polini besteld. Ik ga er zoals @eurokit zegt eerst de grotere sproeiers proberen en dan afbouwen, beginnend bij 70.
Ik heb 2 sets Malossi rollen gekocht van 7 & 8 gram, zo kan ik deze ook mixen om 7,5 te bekomen moest dit het beste gewicht zijn. Hier ga ik dus wat mee testen.

Laat me weten als ik iets anders/beter zou kunnen doen of als ik bepaalde dingen vergeten ben!

Thanks
 
Ik heb hier een leovince black uitlaat gemonteerd, dat maakt een enorm verschil in trekkracht!
Daarbij de malossi multivar en de luchtfilter begrenzer weg gehaald!
loopt nu zonder problemen 80, op de orginele cilinder en carburateur
 
Back
Top