Orbit 2 vonk benzine en compressie maar start niet.

Als ik het goed zie op de foto zit het probleem bij de inlaatklep. Dat verklaard ook het blazen dat de hoort of merkt

Of de klepspeling is niet goed maar dan zit het er wel erg naast want klep blijft goed open.
Ik verwacht eerder een kromme klepsteel. Ik weet niet hoelang je er zo mee hebt "gereden" maar de kans is groot dat de klepgeleider ook een optater heeft gehad.

Ik zou gaan voor een nwe kop met kleppen.
Post automatically merged:

Je hebt waarschijnlijk geen geluk gehad met het op tijd zetten vd nokkenas en is er gebeurd wat @Sparky hiervoor al gezegd had.
 
Als ik het goed zie op de foto zit het probleem bij de inlaatklep. Dat verklaard ook het blazen dat de hoort of merkt

Of de klepspeling is niet goed maar dan zit het er wel erg naast want klep blijft goed open.
Ik verwacht eerder een kromme klepsteel. Ik weet niet hoelang je er zo mee hebt "gereden" maar de kans is groot dat de klepgeleider ook een optater heeft gehad.

Ik zou gaan voor een nwe kop met kleppen.
Post automatically merged:

Je hebt waarschijnlijk geen geluk gehad met het op tijd zetten vd nokkenas en is er gebeurd wat @Sparky hiervoor al gezegd had.
Ik heb hem dus niet rijdend gekocht. Hij heeft iets meer dan een jaar stilgestaan, daarvoor reed hij wel.

De timing stond schijnbaar wel al goed op zowel de nokkenas als het vliegwiel maar dacht ik dat ik dat zelf verziekt had om het zo maar te zeggen.

Wel heb ik al een nieuwe cilinderkop besteld met de goede kleppen en die zet ik er morgen op met gelijk een nieuwe koppakking.

Heb je nog tips als ik de nokkenas er weer op moet zetten? Want dit moet natuurlijk wel goed gebeuren haha
 
Als je weinig ervaring hebt is het beste om werkplaats handboek te gebruiken. Heb je dat niet kijk dan goed naar de fotos van post #4 van @// Raymen // .
Altijd krukas in de juiste draairichting draaien en voordat je de motor start altijd krukas met de hand rond draaien en opnieuw controleren of de timing klopt. Als je een zwaar punt tegen komt dan onmiddelijk stoppen want dan komt de zuiger weer tegen een klep
 
Als je weinig ervaring hebt is het beste om werkplaats handboek te gebruiken. Heb je dat niet kijk dan goed naar de fotos van post #4 van @// Raymen // .
Altijd krukas in de juiste draairichting draaien en voordat je de motor start altijd krukas met de hand rond draaien en opnieuw controleren of de timing klopt. Als je een zwaar punt tegen komt dan onmiddelijk stoppen want dan komt de zuiger weer tegen een klep
Hou ik in de gaten, thanks!
 
Succes.

Oh nog een tip, laat de ketting niet naar beneden vallen. Doe een stuk elektriciteits draad of zo er doorheen. En houd in de gaten dat de ketting goed op de tandwiel cd krukas zit.
 
Last edited:
Als je de ketting over tandwiel wil plaatsen zie je waarschijnlijk dat de streepjes die gelijk moeten komen met de cilinderkop niet helemaal uitkomen. De spanner moet dan nog gemonteerd worden, die trekt hem iets recht. Belangrijks is dat deze gelijk staan na het monteren van de spanner.
De spanner pas monteren na het kruislings vastzetten van de cilindermoeren. Eerst de cilindermoeren monteren, dan pas de bouten aan de zijkant van de cilinder.
Nadat je helemaal klaar bent eerst met de hand rustig de krukas een paar keer volledig in draairichting (linksom) draaien zodat je kan voelen of de zuiger niet tegen de kop aankomt. Dan nogmaals de timing controleren op zowel het vliegwiel als nokkenas. Staat alles goed, dan ben je klaar :)

Ps. Je zegt in je eerste post dat je de zuiger hebt vervangen. Heb je de veren op de juiste positie geplaatst?
 
Je hebt in ieder geval een compressie probleem , en het verse mengsel , wordt voor een deel , door de uitlaat klep tijdens de compressie slag , de uitlaat uit geblazen/ geperst . Daarom voel je hem wel goed zuigen , maar het mengsel is misschien nog maar de helft als de vonk komt.
Post automatically merged:

hierbij het handboek van de gy6 , kan je een hoop uithalen .
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    14.7 MB · Views: 5
  • Zuigerveren montage.jpg
    Zuigerveren montage.jpg
    80.3 KB · Views: 2
Als je de ketting over tandwiel wil plaatsen zie je waarschijnlijk dat de streepjes die gelijk moeten komen met de cilinderkop niet helemaal uitkomen. De spanner moet dan nog gemonteerd worden, die trekt hem iets recht. Belangrijks is dat deze gelijk staan na het monteren van de spanner.
De spanner pas monteren na het kruislings vastzetten van de cilindermoeren. Eerst de cilindermoeren monteren, dan pas de bouten aan de zijkant van de cilinder.
Nadat je helemaal klaar bent eerst met de hand rustig de krukas een paar keer volledig in draairichting (linksom) draaien zodat je kan voelen of de zuiger niet tegen de kop aankomt. Dan nogmaals de timing controleren op zowel het vliegwiel als nokkenas. Staat alles goed, dan ben je klaar :)

Ps. Je zegt in je eerste post dat je de zuiger hebt vervangen. Heb je de veren op de juiste positie geplaatst?
Nou hij startte gelijk, alleen kreeg ik na 3 seconden een geluid alsof je een versnelling omhoog gaat in de auto zonder je koppeling te gebruiken (tandenpoetsen) heb hem gelijk uitgezet en niet meer aangezet. Zou dit uit de carterkast komen?
Post automatically merged:

Nou hij startte gelijk, alleen kreeg ik na 3 seconden een geluid alsof je een versnelling omhoog gaat in de auto zonder je koppeling te gebruiken (tandenpoetsen) heb hem gelijk uitgezet en niet meer aangezet. Zou dit uit de carterkast komen?
Update, ik ben dom. Starterkrans had ik niet vast genoeg gezet. Dacht dat vast is vast genoeg was en dit was niet het geval. Nu doet die het weer. Bedankt iedereen
 
Last edited:
Nou, weer een probleem.
Ik dacht ik ga een stukje rijden en dan trekt hij prima op maar houd hij in bij een kilometer of 19 a 20, en wilt dan ook echt niet harder.

Inmiddels ben ik echt ten einde raad...
 
Heb je wel het idee dat de motor toeren genoeg maakt , of houdt gewoon de motor op bij een bepaald toerental ?
kijk dan eens wat er op de cdi staat . meestal staat er achter het cdi nr het aantal km 25/45 .
En even om te proberen j je tankdop eraf halen , en gaan rijden , als je beluchting dichtzit van de tank , belemmert dat de benzine stroom
 
Heb je wel het idee dat de motor toeren genoeg maakt , of houdt gewoon de motor op bij een bepaald toerental ?
kijk dan eens wat er op de cdi staat . meestal staat er achter het cdi nr het aantal km 25/45 .
En even om te proberen j je tankdop eraf halen , en gaan rijden , als je beluchting dichtzit van de tank , belemmert dat de benzine stroom
In eerste instantie was het valse lucht, hij stotterde enorm. Nu rijdt hij normaal in principe trekt snel op zonder gehik en dergelijke, carb afgesteld na warmrijden. Alleen zit ik met het probleem dat de scooter vanaf 20 in een keer in zijn toeren blijft hangen en niet harder gaat dan 25, toch vreemd aangezien ik een cdi heb gekocht voor een 45kmh sym. Er staat overigens geen code op of iets en mijn oude cdi is kapot dus daarop kan ik niet testen
Post automatically merged:

In eerste instantie was het valse lucht, hij stotterde enorm. Nu rijdt hij normaal in principe trekt snel op zonder gehik en dergelijke, carb afgesteld na warmrijden. Alleen zit ik met het probleem dat de scooter vanaf 20 in een keer in zijn toeren blijft hangen en niet harder gaat dan 25, toch vreemd aangezien ik een cdi heb gekocht voor een 45kmh sym. Er staat overigens geen code op of iets en mijn oude cdi is kapot dus daarop kan ik niet testen
Overigens maakt de scooter voldoende toeren als ik dat nog niet vermeld had
Post automatically merged:

In eerste instantie was het valse lucht, hij stotterde enorm. Nu rijdt hij normaal in principe trekt snel op zonder gehik en dergelijke, carb afgesteld na warmrijden. Alleen zit ik met het probleem dat de scooter vanaf 20 in een keer in zijn toeren blijft hangen en niet harder gaat dan 25, toch vreemd aangezien ik een cdi heb gekocht voor een 45kmh sym. Er staat overigens geen code op of iets en mijn oude cdi is kapot dus daarop kan ik niet testen
Post automatically merged:


Overigens maakt de scooter voldoende toeren als ik dat nog niet vermeld had
Nou ik zie dus net dat er schijnbaar in de kleine lettertjes stond dat het geschikt was voor het nieuwe type motor vanaf 2008. Ik heb nog het oude gy6 blok. Dit zal dan denk ik het probleem zijn toch?
 
Last edited:
Dat zal toch echt een kwestie zijn van uitproberen , of je moet van iemand de juiste kunnen proberen op jou scooter
Ik ga daar even naar kijken, vind het gewoon vreemd. Trekt snel op stottert niet loopt in principe perfect en dan rond de 25 stopt hij met optrekken en wilt die gewoon niet harder
 
Dan zou je met een viltstift een streep kunnen zetten op je vario poelie , van beneden naar boven , dan gaan rijden , en kijken hoeveel van de streep er nog op de vario staat . Rollen kun je uiteraart wegen. Maar als dat origineel is , en alles beweegt goed qua vario zou dat goed moeten zijn . Je hebt niet het idee , dat hij veel overtoeren maakt ? Hij wordt zuiver bij 25km geknepen qua toerental . Dan kan het haast alleen maar de cdi zijn .Je hebt geen begrenzing in het vario deksel?
 
Dan zou je met een viltstift een streep kunnen zetten op je vario poelie , van beneden naar boven , dan gaan rijden , en kijken hoeveel van de streep er nog op de vario staat . Rollen kun je uiteraart wegen. Maar als dat origineel is , en alles beweegt goed qua vario zou dat goed moeten zijn . Je hebt niet het idee , dat hij veel overtoeren maakt ? Hij wordt zuiver bij 25km geknepen qua toerental . Dan kan het haast alleen maar de cdi zijn .Je hebt geen begrenzing in het vario deksel?
Hij maakt geen overtoeren nee, als ik rond de 25 rijd rij ik denk ik ongeveer op halve toeren van wat het blokje kan. En met begrenzing bedoel je denk ik een varioring? Zo ja heb ik daar nog niet naar gekeken.
 
Ik bedoel eigenlijk geen varioring , maar een pick up ( zit in het vario deksel geschroefd) die op je koppeling bel reageert , waar op de bel , een nokje zit , net als bij het vliegwiel , voor het ontstekings moment . Maar bij de koppeling meet deze de rotatie , en zet dit om in snelheid , in de cdi , en begrensd dan . De draad van deze pickup loopt uit het variodeksel naar de cdi . Deze kun je los koppelen .
 
Ik bedoel eigenlijk geen varioring , maar een pick up ( zit in het vario deksel geschroefd) die op je koppeling bel reageert , waar op de bel , een nokje zit , net als bij het vliegwiel , voor het ontstekings moment . Maar bij de koppeling meet deze de rotatie , en zet dit om in snelheid , in de cdi , en begrensd dan . De draad van deze pickup loopt uit het variodeksel naar de cdi . Deze kun je los koppelen .
Daar ga ik vanmiddag even naar kijken, thanks!
Post automatically merged:

Daar ga ik vanmiddag even naar kijken, thanks!
Overigens, hoe ziet dit deel eruit. En moet ik hem er dan gewoon uitlaten? Voordat ik de boel verstier haha
 
Back
Top