Nieuwe 4takt scooter.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik ben mij aan het orienteren om een 4-takt scooter te kopen...

Mijn enige ervaring met 4-takt is een chinese retro `roverbike classic` die ik momenteel in de sloop hebt staan..

Ik vond de scooter super rijden, alleen technisch de aller slechtste onderdelen tot nu toe.. Hij heeft overigens ook niet lang gereden omdat ik destijds voor nood een scooter nodig had en deze dus gekocht had... En achteraf toch spijt van had aangezien die technisch in een super slecht staat verkeerde (onderdelen gaan heel super snel achteruit) Dit voor mij geen 2de keer meer.

Ik kies dit keer voor een 4-takt scooter omdat het verbruik wel iets om laag mag (heb de scooter om te touren en niet om te racen)
Ook hou ik van de kracht dat vanuit onderin het blok komt...

Ik gebruik de scooter om vrij lange afstanden te rijden.. En rijd minimaal 26 km per 5 dagen naar me werk..

Ik zie hedendaags dat de kwaliteit van de scooters erg veel verschillen, en ben ook op de hoogte dat zowel bekende gerenomeerde merken scooters laten maken in china en dat ook de troep merken hier vandaag komen.. Het is mij ook bekend dat de scooters van renomeerde merken gemiddeld beter zijn dan de slechte onbekende verzonnen merken.


Ben er nog niet helemaal uit of ik een wat goedkoper scooter kan nemen of toch voor een wat duurdere ga, al zou ik zelf eerder een duurdere nemen dan een goedkoop hok dat naar paar maanden weer uit elkaar valt..

Uiteraard heb ik wel eisen waar ik mij dan ook graag aan zou willen houden.

- Wil geen elektronisch shit onder de scooter, zodat een dealer opzoeken de enige optie is.
- Scooter zal zoiezo wat sneller lopen dan uit de fabriek, maar het zal geen vliegtuig worden..
- Grote benzine tank (aan 4,5 / 5 liter heb ik denk ik niet veel aan (want dan sta ik net zo vaak aan de benzine pomp als met een 2-takt scooter)
(wil wel minimaal 6 liter hebben, al is 7 liter wel waar ik zou voor willen gaan)
- Scooter moet minimaal 12inch wielen hebben (van 10inch loop ik totaal niet warm (slecht grijp en rijgedrag)
-Budget is helaas niet onbeperkt. Rond de 2200- 2500 euro is toch echt de max
- Wil ook geen populaire scooter (deze worden vaak gestolen)


Ik heb zelf al zitten orienteren welke motorblokken intressant zijn.

Twijfel nog tussen kymco blok / symblok en Piaggio blok...

Al zal mijn keuze meer richting het piaggio blok gaan.. Reden hiervoor ligt meer aan de technische kant...

Ik merkte op dat de krukas lagers (4t) wel te verwijderen zijn bij de piaggio motor, maar niet bij de sym of kymco (bij deze 2 laatste zit er een ketting nok op de as geperst die op tijd staat en niet meer zelf op tijd te plaatsen is (uiteraard wel als je hier zelf iets op kan vinden, maar het zal een hoop gekut blijven)

Voordeel van een china blok is wel dat de onderdelen in overvloed zijn en goedkoop te krijgen zijn.

Dus ik twijfel nog wel enorm tussen het zelf verzonnen GY6 blok en het piaggio blok..

Voor het GY6 blok zou ik helaas niet weten welke scooter ik daarvoor zou kopen..

Voor het piaggio blok denk ik momenteel aan de piaggio new fly


Wat ik van de piaggio new fly wil weten is, wat zijn vooral de negatieve dingen (technisch) van deze scooter.

Ik snap dat de scooter vanuit het verleden 200 euro duurder is gemaakt en dat er op de scooter aanpassingen zijn gedaan om de scooter goedkoper te maken.. Een vespa zie ik mij helaas niet kopen, wegens de aanschaf prijs mij te duur is en tweedehands weet je al helemaal niet wat je koopt (word nogal veel gerotzooid met deze scooters. En prijs 2dehands is vaak ook te duur.

Het voordeel blijft vooral dat de scooter ook makkelijk om te bouwen is naar een 4 klepper.


Voor de rest twijfel ik erg enorm om een kymco scooter te kopen.. De service schijnt bij kymco niet zo super te zijn en laten vaak de klant gewoon in de stuk als er problemen zijn..
 
Advertisement - register to remove this

Back
Top