Hallo mede forum leden,

Ik heb een heel raar probleem met mijn neos 4 die ik zojuist gekocht heb. Op topsnelheid gaat de snelheidsmeter maar tot 7 KM/H (terwijl ik dan 50 KM/H rij). Ik dacht dus dat het aan de tellerkabel lag, maar heb deze vervangen en het probleem is er nog steeds. De oude tellerkabel was wel kapot, intern was de metalen rotor op 1 deel afgebroken. Weet iemand van jullie waar dit aan ligt?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Advertisement - register to remove this

Tja, als de tellerkabel flinke weerstand heeft gegeven met draaien bestaat de kans ook dat de meenemer flink geleden heeft en nu slipt.
 
ja snap ik, maar het is een digitale teller. Heb de gehele unit naast het wiel en de kabel gewisseld. De kabels gaan naar een connector en dan naar de ecu, is hier wel een "meenemer" aanwezig? Volgensmij werkt dit principe met magnetisme omdat er geen fysieke kabel is (zoals dat bij mijn vivacity bijvoorbeeld wel zo is).
 
Nee, hier is dan geen meenemer aanwezig, alles is dan elektronisch dus mijn post #2 kun je vergeten.
Dit is een Hall-effect sensor met 3 draden.
Tussen 2 draden staat de voedingspanning voor deze sensor en op de derde draad komen elektrische impulsen die een impuls afgeven steeds als er een magneet de sensor passeert.
Dus hoe sneller je rijdt, hoe meer impulsen per tijdseenheid worden afgegeven.
Dus als ik het goed begrijp worden deze impulsen ook gebruikt voor de begrenzing van de brommer daarom loopt het signaal ook naar de ECU.
Als er daadwerkelijk iets mis zou zijn met deze sensor, zou je dit ook moeten merken aan de loop van de motor (slecht lopen, inhouden) of misschien loopt de scooter wel harder en bovendien zou de ecu dit detecteren en zou waarschijnlijk ook het motormanagementlampje in je cockpit laten branden.
Helaas heb ik geen schema van deze nieuwe Neos, wat je misschien zou kunnen doen is de spanningen meten bij je cockpit.
Yamaha gebruikt in z'n schema's meestal zwart voor massa, bruin voor geschakelde plus van de accu en rood voor de vaste spanning van de accu.
Alle zekeringen gecontroleerd en in orde?
 
Ah top bedankt, zou dat nog even checken. Ja het rare is juist dat het blokje echt goed loopt en ook mooi doortrekt, loopt op GPS 57 KM/H. Motormanagement lampje gaat ook niet branden, terwijl ik dat inderdaad wel bij andere neossen heb gezien, ook de werkplaatshandleiding geeft aan dat hiervoor dit lampje zou moeten gaan branden, denk dat deze niet gaat branden omdat hij toch wat snelheid aangeeft.
 
Back
Top