Nelis Manston ZIP.

[Nelis]

Lange Jan
Goeiendag!

Ik zal mij eerst even voorstellen :).

Ik ben Niels Lamberts ben 17 jaar volg de opleiding MBO ICT en ben fastfoodmedewerker bij de MC donalds 8P .

Even een foto van mezelf:

nielssonic.jpg


Mijn grote passie is eigenlijk alles wat snel is en 2 wielen heeft. Wat is dat dan op mijn leeftijd? Juist, scooters +ralf+ .

Een blik in mijn geschiedenis:

Mijn passie voor scooters begon vrij laat. Niet zoals bij de meeste rond hun 15e, maar bij mij pas rond het begin van mijn 16e jaar. Veel van mijn vrienden kregen een scooter en ik had er eerder al over nagedacht maar wat krijg je dan keihard te horen als je naar je ouders gaat en zegt dat je dolgraag zo'n machine op 2 wielen wil? Juist.. "NEE!" :eek: .

Maar na veel gezeur mocht het toch! Ik wilde echt vanalles hebben, maar dacht er niet bij na of een scooter nou te klein voor mij zou zijn (ben immers bijna 2 meter :+ ). Dus uiteindelijk voor een Aprilia area 51 gekozen.

Een foto van de area toen ik hem op had gehaald:

IMG_1609.jpg


Hier is veel aan gesleuteld en er hebben verschillende setups onder gezeten. Verder ook veel problemen mee gehad maar daar leer je natuurlijk allemaal van!

Op een gegeven moment leerde ik via mijn werk Tim corstjens kennen aka MSSH. Via hem heb ook weer Dennis aka Denna leren kennen. Toen ik eenmaal met hun omging liep deze hobby een beetje uit de hand maar had niets liever gewild :winner: . Ik heb veel van hun geleerd en heb echt veel gelachen met die 2 :p .

Setup die er als laatste onder zat:
- Stage 6 pro
- Yasuni C16
- OKO 24 mm.
- Malossi Multivar
- Malossi Deltaclutch
- Seletra binnerotor
- Power 1 krukas

Dit had een leuke top van rond de 105 op een auto teller :) .

Na TE veel boetes en ook verschillende ongelukken toch maar besloten om de scooter te verkopen. Veel van het "snelle" spul verkocht en de area vrij standaard gemaakt op deleovince ZX uitlaat na 8P .

Area op het punt van de verkoop:

Area1.jpg


Let vooral op de mooie uitlaat :* .


Area5.jpg


Nou dit was dus kortsamengevat mijn scooter geschiedenis :L . Nu verder met het echte werk }) .

Ik ging vaak met Tim en Dennis mee naar SBO meetings waar ik altijd vol bewondering en jaloezie naar hun opkeek. Dus, dit wilde ik ook 8P !

Nadat ik mijn straat scooter verkocht had, kon ik voor een mooi prijse een NRG kopen die vorig SBO seizoen mee heeft gereden + een geheel standaard ZIP ac oud type. Dit toen gedaan en diezelfde avond had ik de NRG thuis staan. (De zip en het overige spul werden later gebracht).

Foto van de NRG:

Nelis.jpg


Setup die er toen onder zat:

- Hebo manston 2 TJ tuned
- DPR C21
- Carters Max tuned TJ
- Stage 6 28 mm
- Malossi MHR 2005 vario
- Hebo Koppeling
- HPI binnerotor
- Hebo racing krukas
- Malossi overrange poulies
- Pia recht spruitstuk TJ tuned
- Hebo membraan TJ tuned
- TJ luchtfilter
- Stage 6 half poulie
- Stage 6 koppelingshuis
- Malossi Primair vertanding
- Malossi secundaire vertanding



Hier een paar keer mee door de straat gegaan maar dit was toch niet wat ik wilde. Hij was me te zwaar. Maar ik had nog een zip :~ ! Dus het plan is dus om alles wat in het korte blok van de zip past over te zetten en de rest aan te schaffen. Ik ga wel een groot deel van de setup wijzigen.

Motorische plannen:

- Hebo manston 2 TJ tuned
- DPR C21
- Carters Max tuned TJ
- Keihin 28 mm (met serienummer)
- Malossi MHR 2005 vario
- Malossi Deltaclutch
- HPI binnerotor
- Hebo racing krukas
- Malossi overrange poulies
- Pia recht spruitstuk TJ tuned
- Stage 6 V-force membraan
- TJ luchtfilter
- Origineel Piaggio half poulie
- Malossi Wingbell
- Malossi Primair vertanding
- Malossi secundaire vertanding

Mijn doel is nu om zoveel mogelijk uit deze manston te halen. Mijn streven is de 20 pk! En natuurlijk SBO rijden +ralf+ . Sta al ingeschreven en ga morgen al het papier werk terug sturen. Hoop stiekem toch wel op tijden onder de 8 seconden maar we zullen zien :) . ( Vorig seizoen zijn heeft de vorige eigenaar er een tijd van 7.4 mee gereden met zeer slechte afstelling.)

Hier nog even een foto van een paar onderdelen die van de NRG kwamen:

IMG_2772.jpg


Hebo manston 2 TJ tuned.

IMG_2776.jpg


Hebo racing as.

IMG_2777.jpg


HPI binnerotor.

IMG_2781.jpg


Stage 6 28 mm. 8P

IMG_2770.jpg


DPR c21. (Ik weet het hij ziet er niet al te best meer uit :r )

IMG_2813.jpg


Alle onderdelen bij elkaar.

Optische plannen:

- Frame en velgen zwart laten coaten.
- Blok stralen .
- Kappen Fluor roze laten spuiten, binnekappen zwart.
- EPC style stuur.
- Voorkap Zip SP 98 waar nog het een en ander aan geplamuurd word.
- Voorvork 4 cm verlagen.
- Fournales veer.
- Voorvork uitrusten met schrijfrem? (ben hier nog niet helemaal zeker van.)

Overige dingen:

- Bosch waterpomp.
- Hebo toeren/temp/tijd teller.

Vorige week vrijdag heb ik samen met Dennis de zip compleet gestript. Alles was nog maar 2800 km oud dus zag er nog heel clean uit allemaal +ralf+ . (hier helaas geen foto's van ivm geen batterijen 8P ).

Afgelopen zaterdag ook de hele NRG uit elkaar gehaald met dennis ( nog super bedankt hiervoor :~ ) en alles goed bekeken en schoongemaakt. Zag er allemaal nog zeer netjes uit zoals je wel kunt zien op de foto's!

IMG_2768.jpg


Het ZIP frame.

IMG_2769.jpg


Het ZIP carter.

De plannen voor de komende weken zijn het laten stralen van bepaalde onderdelen en vervolgens naar de coater brengen. Ook worde de carters max tuned op Hebo manston 2 door TJ-tuning :) . Vervolgens zal het opbouwen van het blok beginnen als ik de rest van de onderdelen binnen heb, maar dit horen jullie vanzelf wel doormiddel van een update :p .

Als er nog wat aangepast moet worden aan de pagina hoor ik het graag!

Tot de volgende update :) .

Groeten!

Update 1-3-2008

Zoo! Na lange tijd weer eens een update. Er is veel gebeurt:W . Leuke, en minder leuke dingen. Zal beginnen met waar het project nu ongeveer staat.

Het motorische gedeelte is nu zo'n beetje af, en bestaat uit het volgende:

Hebo manston 2 TJ max tuned
Carters TJ tuned
DPR c21
Keihin 28 mm Met serienummer
Malossi MHR 2000 vario
Malossi Deltaclutch
Malossi Wingbell
Malossi Overrange poulies
Malossi Overrange snaar
Malossi Primair vertanding
Malossi Secundaire vertanding
Malossi vl13
HPI 2005
TJ luchtfilter

Het optische gaat ook al lekker.

Heb van een mede forum member Zip sp 98 kappen overgenomen.

Frame voorvork en velgen liggen bij de coater om allemaal glanszwart te worden gecoat:W .

Gister met Denna, MSSH en Ziggy naar Twan (TJ tuning) geweest. Grotendeels voor de gezelligheid maar ook om mijn carter te bekijken en verder te monteren. De manston is ook nog bewerkt bij de uitlaatpoort en de twan heeft de boostpoort nog aangepast :).

Manstonpoort.jpg


Carter zag er verder netjes gestraald uit en de krukas was gemonteerd. Dus na het bekijken hiervan waren we van plan de cilinder te monteren.

Zipcarter.jpg


Spoelers.jpg


Hier zijn we een aantal tegenslagen tegengekomen. De zuiger moest aangepast worden op het naaldlager, wat Twan gelukkig binnen enkele seconden gedaan heeft :* .

Zuiger-1.jpg


Volgende probleem was een béétje erger.. Tijdens het monteren van de cilinder merkten we dat de zuiger niet lekker in de cilinder wilden. Twan en Tim hebben hier een paar minuten naar gekeken en toen we de zuiger tegen het carter aan drukten zagen we dat er een afwijking in zat. Een kant van de zuiger kwam gewoon recht tegen het carter aan maar de andere kant niet |( .

Conclusie? Drijfstang van mijn krukas krom :mad: .

Het idee is nu om de drijfstang uit de huidige krukas van Denna om te persen naar mijn hebo krukas omdat hij toch een pen 13 drijfstang nodig heeft *D . Heb dan wel een 85 mm. stang maar dit wordt opgelost door een ophoogplaat.

Op meppel zal er dus gereden worden met de manston maar de bedoeling is om de meeting erna meteen door te gaan naar een speed :love: . Carters zullen opgevuld worden en daarna getuned worden op de speed.

Reden waarom ik eerst nog met de manston gaa rijden is omdat het financieel gezien makkelijker voor mij is omdat en het toch nog wel leuk is om te kijken wat er met de manston te halen valt :W .

Verder heb ik ook nog een zip oud type vork met schijfrem gekocht omdat dit toch wel wat meer zekerheid gaat geven met het remmen. EPC stuurtje is ook aangeschaft.

Verdere plannen zijn nu om het blok af te maken, banken en het frame rijklaar te krijgen.

Wil nog even Dennis, Tim en Twan heel erg bedanken voor alle goeie tips, adviezen en hulp.

Tot de volgende update O-) !

Update 6-3-2008

Om te beginnen heb ik nog een filmpje gevonden van de NRG. Ziet er allemaal niet zo geweldig uit maarja, 6 maande geleden was dit allemaal nog vrij nieuw voor mij :p .

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=m3_8kJV3DG0"]YouTube - Hebo manston nrg short burn[/ame]

Vandaag wat dingen aan de voorvork gedaan. De draad was niet goed meer dus dat heb ik even moeten fixen |( . Mijn pa heeft op zijn werk een mooie stuurpen gedraaid die perfect in de voorvork pas waar ik zeer blij mee ben :D .

Stuurpen.jpg


De pen wordt wel nog een beetje ingekort maar dat komt wel goed.

Stuurpen2.jpg


Stuurpen erin zetten..

Verder nog even 2 foto's van het EPC stuur en de zip sp voorkap.

EPCstuur.jpg


Zipvoorkap.jpg


Verder De lagers van de vork vervangen en gemonteerd op het frame.

ZIPframe.jpg
.

Het is nu wel goed te zien hoe klein de scooter gaat worden 8P, voor mij, maarja het is nét te doen.

Houding2.jpg


Plannen zijn een beetje gewijzigd. Weet niet zeker of ik het frame e.d laat coaten want dan ben ik niet zeker meer of ik meppel haal! Dus verschijn daar w.s met een zeer beun uitziende scooter maar het zal wel goed in elkaar zitten :W . Het uiterlijk zal dus eigenlijk alleen maar beun eruit zien.

Het is nu grotendeels afwachten wanneer het blok klaar is :p . Dan kan ik verder met het monteren van alles.

Volgende update zal w.s zijn als ik het blokje terug heb ;) .

Tot de volgende update!

Update 15-3-2008

Er zijn weer een aantal dingen gedaan en aangeschaft :+ !

Ben gister naar EPC geweest en heb daar het volgende gekocht:
- Voorvork Zip Fastrider met schijfrem
- Malossi remschoentjes achter
- Gaskabel
- Remkabel
- Malossi secundaire vertanding 14-47
- Malossi Deltaclutch
- Malossi Zwarte trekveren

Ben toch maar voor een vork met schijfrem gegaan omdat ik het veiliger vind. Mocht dit me toch niet bevallen gaat de trommel vork er gewoon weer in en :# .

Heb verder alles gemonteerd op het stuur, buddy bewerkt, ophaning voor benzine tankje gemaakt en de radiateur een beetje proberen te plaatsen.+ralf+

Even een paar foto's van de gekochte spullen en de dingen die gedaan zijn.

Ziplinksvoor.jpg


Zipvoor.jpg


Ziprechtsachter.jpg


Zipzit.jpg


Tankje.jpg


Benzine tankje.

Delta.jpg


Delta clutch en zwarte trekveertjes.

Voorvork.jpg


Voorvork :p .

Voorvelg.jpg


Voorvelg.

Radiateur.jpg


Radiateur ( sp 98 ).

Moet nu nog een paar kleine dingetjes aanschaffen en dan kan die verder in elkaar worden gezet.

Vertanding en remschoentjes worden nara mij opgestuurd want die hadden ze niet op voorraad liggen 8P .

Volgende update zal gaan over het motorblok +ralf+ !

Tot de volgende update.

Oooi -:- .
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

wazig cartersetje... heb nog nooit een carter gezien met een bevestiging in het midden van de carterkap

je bent al vaker aanwezig geweest op meetings of niet?

veel succes met de verdere opbouw
 
Eej Niels ziet er zeker vet uit:D
Sbo 2008 Ziggy en Nelis Zippa`s keb echt zin in het komend seizoen;)

ik zie je morgen wel weer;)

laterrr
 
@ 491-boy: Bedankt :) . De kappen kleur heb ik gekozen omdat ik het nog nooit heb gezien op een scooter, en het valt gewoon lekker op :p .

@ J-tuning: De zip komt uit 92, dus kan best zijn dat ze dat toen wel in de carters aanbrachten? Weet het zelf ook niet precies. Ben idd. al vaker op meetings geweest :) . Verder bedankt.

@ Ziggy: Haha ja, heb er ook zeer veel zin in! Spreek je morgen wel :p .
 
Hey niels, je hebt nrg al compleet uit elkaar liggen zie ik? Dacht komt er eerst nog ff mee banken voordat het over gezet word naar zip ;) Ik zie je wel weer keer binnenkort.

@ j-tuning: dat zie je wel vaker, daar valt dan gedeelte van kickstart as (halve tandwiel) in.
 
@ MHRntt: Hey twan, hij ligt idd. al uit elkaar. Wilde er ook nog wel mee komen banken maar de afstelling was echt gaar, en het waterpomp systeem lekte als de ziekte :eek: . Dus dat was een beetje lastig gegaan :* . Maarja zie je idd. binnenkort wel weer :W .

@ arno038: Haha :* . Ik hoop ook dat die gaat blazen +ralf+ !

@ Sprintroxx: Dankje *D !
 
@ Twan: Gaat zeker goedkomen :D . Hopen dat ik meppel haal8P

@ arno038: Haha dankje :p .

@ superbabytjee: Dankje :# . Heb idd. nog zat te doen maar dat gaat wel goedkomen O-) .
 
@ huckster : Haha :p , het is toch echt zo *D . Tegenslagen heb je altijd wel. Het probleem is inmiddels ook weer opgelost dus dat is mooi ;) .

@ ben : Bedankt! :W

@ Denna: Dankjewel, jij ook nog bedankt voor de drijfstang ;).
 
Nielsje balen van je as idd, maar gelukkig is het allemaal op te lossen, Twanneh en ik gaan er iig voor zorgen dat je op Meppel start kan.

En die tijden onder de 8 gaan zeker lukken, deze carb is een stuk beter als die stage6 en dat was bij Nick toch echt het probleem :)
 
Back
Top