laptop kopen: waar moet ik op letten?

Ik moet nogsteeds 1 nieuwe kopen maar ben nu bijna zover.

Ik ben nu hard opzoek maar ik kan gewoon geen keuze maken ,elke winkel adviseert weer wat anders. (hun huisdealers merk). Uiteindelijk kwam ik voor 1330e een hele mooi HP tegen, Centrio processor , 512mb ram en wat leuke extra's zoals dvd spelen zonder dat je de laptop op hoeft te starten, afstandsbediening etc. Hamann Kadon speakers erin.

Maar nu , er zit dus een videokaart in die 64mb ONboard is, maar in de laptops die in deze prijsklasse van 1300-1500 zie,zit er een ATI Mobility Radion Kaart in.
Is dat Onboard echt niet goed ? of kan ik het wel doen. Ik speel nooit spellen ofzo dus dat boeit niet zo.Ik doe een grafische opleiding dus daar gebruik ik hem de hele dag voor.Maarja in mn oude laptop zat volgens mij 32mb Onboard en daar werkten de programma's ook op.

Oftewel , is het de moeite waard om 170e ongeveer meer neer te tellen voor een laptop met een Radeon Videokaart of gewoon die kk strakke en mooie laptop pakken met 64mb onboard ?
 
Bas aangezien je over wilt stappen naar Apple. Er is nu een Apple mini tekoop. Dat is enkel de systeemkast, dus zonder toetsenbord, monitor etc voor 500e.

Een pc is trouwens even geschikt voor grafische doeleinden als Apple. De tijd waarin Apple een voorsprong had is allang voorbij. Mja als grafisch voorgever kan je natuurlijk niet met een lompe zwarte dell systeemkast aankomen. Apple heeft gewoon style. 8)
 
nudeltuning said:
ik wil een ibm r51 voor me studie.
op marktplaats is er nu een tekoop, heeft echter teweinig werkgeheugen, en te kleine schijf naar mijn zin.
en ik wil er bluetooth op hebben voor een muis.

IBM is zijn thuisgebrukers markt aan het afbouwen. Verwacht dus niet goede service over x tijd.
 
Xander said:
Bas aangezien je over wilt stappen naar Apple. Er is nu een Apple mini tekoop. Dat is enkel de systeemkast, dus zonder toetsenbord, monitor etc voor 500e.

Een pc is trouwens even geschikt voor grafische doeleinden als Apple. De tijd waarin Apple een voorsprong had is allang voorbij. Mja als grafisch voorgever kan je natuurlijk niet met een lompe zwarte dell systeemkast aankomen. Apple heeft gewoon style. 8)


Ik wil allang geen apple meer, lees mn laatste reply :p
 
Ik denk dat een laptop gewoon ruk is voor "multimedia". of je moet er een dik scherm naast hebben staan. Verder kan je natuurlijk beter een radeon kaart hebben dan een shared onboard.
 
Ik moet een laptop , heeft iedereen...en we doen toch geen flikker op school dus zoveel boeit het niet :p

Maarja die hp die ik zag is gewoon zo mooi , en ook lekker compact.
Kwam ook deze tegen;

http://www.zosimpelkanhetzijn.nl/de...ntID=3&Path=0-13-281&strDialog=PRODUCTDETAILS

Goede specs. voor die prijs iig.Vind alleen dat ding zelf niet zo mooi.

BTW Xander, laptop werkt prima...werk er altijd op en vind het echt prima werken, heb al 1.5 jaar niet op een gewone pc gewerkt omdat ik alleen een laptop heb en dat werkt goed.
 
Last edited:
Kennis had laatst refurbished laptops te koop, waren HP Compaq NC6000's, Pentium M 1.5, 512mb, DVD/CD-RW combo, Radeon 9600, 40gb & ingebouwd wireless.. voor 750.. vond wel gaaf... mooi prijsje.
Maar heb je er nu 1 of?
 
laptops van dell zijn heel mooi en prima dingen (heb er net ook een). Op dell.nl kan je zelf zo'n ding samenstellen erg handig! Ik zou wel vooral op de ram letten (256mb minimum, 512 is natuurlijk altijd veel beter).
 
Al die opmerkingen over dell en acer, vind ik zeer onterect.. Deze zijn de beste in het gebied van laptops.. Ik zelf heb een Dell Latitude D 500 met Pentium Centrino, ben er heel tevreden over.. De kosten zijn nu +/- 800 euro, voor deze prijs is het kwalitief goed voorzien..

Als je gaat kijken, kijk vooral voor Pentium Centrino deze zijn licht en de batterij gaat super lang mee..
 
Mn oude laptop zat ook een Centrio in ja, dat zeker..ik denk dat die Packhard bell die ik net postte toch wel een goede is....zal er soon is voor gaan kijken.
 
Ik heb een Dell en een IBM. Moet zeggen dat die IBM toch stukken beter aanvoelt. Van binnen zit het ook veel beter in elkaar, qua onderhoudt enzo.
 
Ik heb een IBM Thinkpad R50P Pentium M 1,7Ghz, en dat is echt een superlaptop. Ze zijn snel (centrino), worden niet te warm om op je schoot bv te zetten, en hebben een lange batterijduur. Dat is trouwens iets waar je toch wel moet op letten, een lange batterijduur is zeker nuttig.

@ Bas, ik raad je zeker een IBM R5OP aan, aangezien ik zelf ook in een grafische/multimedia richting zit waar het overgrote deel deze laptops gebruikt, ze zijn echt voor grafisch intensieve programma's gemaakt. (ze hebben een Ati M Fire GL T2 kaartje)

Trouwens, ik koop NOOIT nog een desktop, de voordelen van een laptop wegen bij mij veel meer door.

*edit*

Ook iets wat me was opgevallen; als je veel op de harde schijf zet gaan veel laptopts en desktops trager werken (zoals die van mijn zus), maar de mijne gaat nog steeds even snel.
 
Ok ik word momenteel compleet gek...

Het zit zo, gister zat ik eens te kijken op packard bell en zag bij de drivers een BIOS update, ik weet dat het een riskant iets is maar het staat gewoon bij de downloads en het is tenslotte een update dus het lijkt me alleen maar beter.

Dus ik download het , start het programmatje op en dan moet je er een lege cd indoen, dus die plaats ik in de laptop...
Dus hij gaat hem automatisch branden en dan de laptop opnieuw opstarten..
Toen kreeg je zo'n dos scherm en gaat hij het automatisch instaleren.
Maar ineens valt hij weg ofzo en als ik de laptop nu aanzet zie je niks meer.

Bios geflasht dus...


Vandaag de helpdesk gebelt want het is tenslotte de schuld van packard bell , hun zetten zo'n automatisch programma op de site en ik heb niks fout gedaan of zelfs maar fout kunnen doen !
Geven ze er geen garantie op en als ik het laat repareren door hun ben ik bijna de prijs van een nieuwe laptop kwijt :| Dus ik werd geadviseerd om bij een computerbedrijfje het te laten fixen want dat was goedkoper (600e - 700e)....nouja dit is belachelijk gewoon , heb gvd 200e extra aan garanties betaald en nog wordt het niet gedekt.

Maargoed, mn ma gaat vanmiddag eens bellen en desnoods neem ik een advocaat in de arm....

Ben er echt kapot van , heel mn scooter voor dat ding verkocht zodat ik weer mee kon doen op school, en nu weer zo'n geintje.... + dat ik weer niks kan doen op school..
 
Packhard bell garantie sucks...

Ze blijven volhouden dat het niet onder de garantie valt terwijl ik een extra pakket heb van 200e met extra garantie....
Dus nu wordt het 150e nakijkkosten zoiezo al + hoogstwaarschijnlijk een nieuw moederboard van een paar 100e... (600e ofzo).
Als ik hem ergens anders laat fixen nu ben ik al mijn garantie kwijt voor de komende 3 jaar dus ik heb weinig keuze..

Ze beweren dat er voldoende gewaarschuwd wordt voor die Bios en dat je dat niet zelf mag doen maar alleen door packard bell...
Hoe moet je als leek ooit begrijpen dat het gevaarlijk kan zijn als het zo bij de drivers als update staat.Plus dat je zelf niks fout kan doen want het gaat allemaal automatisch...

http://support.packardbell.com/nl/mypc/?PibItemNr=platform_Rhea_BT&PibLinkGroup=2000#show


Maargoed ze zijn nog niet van ons af..begin er echt depressief van te worden, mis echt kk veel school de laatste weken door dat gezeik met laptops.
 
Ikzelf heb een promedion laptop gekocht vorig jaar, moet zeggen dat het een zeer goed ding is, ben er maar weinig tegengekomen die hetzelfde kunnen als deze laptop.

Een paar tips:
Voor dat je gaat zoeken naar een laptop, bedenk waar je hem voor gaat gebruiken.
Ga je het ding vooral gebruiken voor tekstverwerken, internet en dat soort basic gebruik, neem dan geen laptop met bakken geheugen of een cpu met meer dan 1Ghz want dat is overkill.
Ga je hem gebruiken voor zware grafische applicaties of zware spellen, kijk dan vooral naar de hoeveelheid fisiek RAM (512Mb is dan toch echt het minimum), en een echte grafische kaart, onboard (die zijn geheugen van je ram pikt) is dan echt niet snel genoeg meer. Een Apple is het beste voor grafische toepassingen, het nadeel is alleen dat je het mac os hebt, waar je mee moet leren omgaan en het feit dat de meeste software alleen voor windows wordt gemaakt.

Merken zijn een persoonlijke kwestie, de een kan goede ervaringen hebben met een merk terwijl een ander juist slechte ervaringen er mee heeft. Elke computer is anders, ook als ze het zelfde merk/type zijn (fabrikage fout kan een hoop ellende veroorzaken en komt bij elk merk voor, het assembleren is toch nog grotendeels (ongeschoold) mensen werk). Het grootste verschil in merken is de gebruikte hardware, A-merken kunnen B-merk hardware gebruiken en andersom.


Nog wat technische tips:
Neem geen Pentium 4 in een laptop, deze processor zuipt stroom.
Let op wat voor ram je neemt, virtual ram is nooit fijn omdat het nogal traag is (gebruikt de harde schijf als ram).
Ga je voor grafische dingen, neem dan een videokaart in plaats van een on-board (sneller + mooier in graphics).
Let op de hoeveelheid en typen poorten die aanwezig zijn (zoals usb, firewire, enz.)
Let op het gewicht van een laptop, die paar kilo lijkt weinig, maar daar denk je wel anders over als je hem de hele dag mee moet zeulen (eigen ervaring)


Laatse opmerking, tenzij je absoluut een laptop nodig hebt (voor school of werk), is het zonde van je geld om er een te kopen.
 
Bas@ICE said:
Packhard bell garantie sucks...

Ze blijven volhouden dat het niet onder de garantie valt terwijl ik een extra pakket heb van 200e met extra garantie....
Dus nu wordt het 150e nakijkkosten zoiezo al + hoogstwaarschijnlijk een nieuw moederboard van een paar 100e... (600e ofzo).
Als ik hem ergens anders laat fixen nu ben ik al mijn garantie kwijt voor de komende 3 jaar dus ik heb weinig keuze..

Ze beweren dat er voldoende gewaarschuwd wordt voor die Bios en dat je dat niet zelf mag doen maar alleen door packard bell...
Hoe moet je als leek ooit begrijpen dat het gevaarlijk kan zijn als het zo bij de drivers als update staat.Plus dat je zelf niks fout kan doen want het gaat allemaal automatisch...

http://support.packardbell.com/nl/mypc/?PibItemNr=platform_Rhea_BT&PibLinkGroup=2000#show


Maargoed ze zijn nog niet van ons af..begin er echt depressief van te worden, mis echt kk veel school de laatste weken door dat gezeik met laptops.

Ik heb precies hetzelfde probleem met Packard Bell.
Nouja niet precies.. maar ik zit wel met het gezeik van hun nu.
Ding begon slecht te werken.. viel uit enzo.. enfin ik dus naar de helpdesk bellen omdat hij soms uitviel etc.. zeiden hun doe een biosflash.. nou ik dat doen.. PC start helemaal niet meer op. Heb ook 200e extra garantie.. (Pick up & Return).. ze wouden hem ook niet meer ophalen. Dus ben ik er maar mee naar de Dixons gegaan en gezegt hij deot het niet meer, stuur maar op naar Packard bell.. 4 weken later zegt Packard Bell dat het iets van gebruikers aangebrachte schade is.. Dixons vatte het samen dat hem heb laten vallen! 1400 euro!!! Doe ik toch echt wel zuinig op..
Dus nu wacht ik af op een brief van PB.. schade is ver boven de 400e.. als hun zeggen dat ik het toch moet betalen wordt het toch echt Rechtsbijstand.

Voor de duidelijk wie nog een laptop moet kopen, KOOP NOOIT EEN PACKARD BELL!
 
Last edited:
Shadower said:
Ikzelf heb een promedion laptop gekocht vorig jaar, moet zeggen dat het een zeer goed ding is, ben er maar weinig tegengekomen die hetzelfde kunnen als deze laptop.

Een paar tips:
Voor dat je gaat zoeken naar een laptop, bedenk waar je hem voor gaat gebruiken.
Ga je het ding vooral gebruiken voor tekstverwerken, internet en dat soort basic gebruik, neem dan geen laptop met bakken geheugen of een cpu met meer dan 1Ghz want dat is overkill.
Ga je hem gebruiken voor zware grafische applicaties of zware spellen, kijk dan vooral naar de hoeveelheid fisiek RAM (512Mb is dan toch echt het minimum), en een echte grafische kaart, onboard (die zijn geheugen van je ram pikt) is dan echt niet snel genoeg meer. Een Apple is het beste voor grafische toepassingen, het nadeel is alleen dat je het mac os hebt, waar je mee moet leren omgaan en het feit dat de meeste software alleen voor windows wordt gemaakt.

Merken zijn een persoonlijke kwestie, de een kan goede ervaringen hebben met een merk terwijl een ander juist slechte ervaringen er mee heeft. Elke computer is anders, ook als ze het zelfde merk/type zijn (fabrikage fout kan een hoop ellende veroorzaken en komt bij elk merk voor, het assembleren is toch nog grotendeels (ongeschoold) mensen werk). Het grootste verschil in merken is de gebruikte hardware, A-merken kunnen B-merk hardware gebruiken en andersom.


Nog wat technische tips:
Neem geen Pentium 4 in een laptop, deze processor zuipt stroom.
Let op wat voor ram je neemt, virtual ram is nooit fijn omdat het nogal traag is (gebruikt de harde schijf als ram).
Ga je voor grafische dingen, neem dan een videokaart in plaats van een on-board (sneller + mooier in graphics).
Let op de hoeveelheid en typen poorten die aanwezig zijn (zoals usb, firewire, enz.)
Let op het gewicht van een laptop, die paar kilo lijkt weinig, maar daar denk je wel anders over als je hem de hele dag mee moet zeulen (eigen ervaring)


Laatse opmerking, tenzij je absoluut een laptop nodig hebt (voor school of werk), is het zonde van je geld om er een te kopen.

Meer als 1GHz mag best.
Onboard is een videokaart altijd op een laptop, shared betekent dat het geheugen deelt.
Grafisch is er net zoveel verkrijgbaar voor Mac OS.
Als je zeker vaak zonder batterij wilt werken, Pentium M werkt zo ong. wel het beste.
 
Back
Top