Lagers verkeerd om gemonteerd!

Bas8383

New Member
Beste forumleden,
ik heb mijn aerox blok net gereviseerd. ik had online gelezen dat de lagers met de kooi naar buiten moeten. later kwam ik erachter dat dit niet klopte. dus nu vroeg ik mij af of ik alles eraf moet halen of dat dit ook goed is? het zijn skf c4 race lagers, volgens mij met kunststof kooi.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

ik ben van plan er een redelijk snelle setup van te maken (19mm, dr70), en ik had deze eerder ook op mn top performance 70 blok en dat ging perfect
Post automatically merged:

Mag ik vragen waarom je c4 lagers hebt genomen?
Deze zijn alleen geschikt voor zeer hoogtoerige cilinders.
weet je ook of het uitmaakt dat ze verkeerd om zitten?
 
Last edited:
Ik ben niet bekend met minarelli maar alles wat ik op Google tegenkom zijn gewoon open lagers.
Is jouw lager aan één kant dicht?

En een dr70 is een laagtoerige cilinder. Ik heb zelf een blokje gebouwd met een stage6 racing en c3 lagers gemonteerd. Op dit forum staan daar een hoop topics over. C4 is eigenlijk meer voor race scooters en sprinters.
Toerentallen, interne lagerspeling en temperaturen hangen allemaal samen maar gebruik de search even
 
Dag Bas8383,
Verschil c3 en c4 lagers zijn de oplopend nauwere toleranties. C4 heeft een perfecte pas na opwarming. Maar, de verschillen zijn zo nauw, denk dat je veel plezier hebt van jouw nieuwe lagers hoor.
Vwb de omgewisselde montage, ik zou de moeite nemen om ze om te draaien. Jouw brandstof heeft een smerende werking en moet wel bij de kogeltjes kunnen komen.
Groet,
 
dank jullie wel voor de antwoorden, heb besloten om gewoon dezelfde lagers te gebruiken aangezien dit op mn vorige brommer ook goed ging, heb ze wel ff omgedraaid.
Ik zou in ieder geval geen lagers hergebruiken, die dingen kosten toch geen drol.
Dalijk blijkt het toch niet goed en dan kan alles weer opnieuw open. Dan kan je beter een paar tientjes extra uitgeven toch?
 
Mag ik vragen waarom je c4 lagers hebt genomen?
Deze zijn alleen geschikt voor zeer hoogtoerige cilinders.

Dat komt ook omdat de markt van vandaag alleen nog maar C4 verkoopt voor minarelli.. Dus als je standaard lagers vraagt je automatisch vaak met C4 word opgezadeld.

En hier moeten mensen echt mee opletten.. Vroeger kreeg je altijd C3 voor de standaard lagers. Maar in de nieuwere minarelli blokken komt c4 ook voor.

Mijn advies is om toch bij C3 te blijven, deze hebben gewoon een veel langere levens verwachting. Een redelijk standaard motorblokje zal nooit een zo hoog toerental behalen om die C4 lagers te doen laten uitzetten om zo die extra speling op te heffen. En slijtage tot een minimum te houden.
Het komt erop neer dat een standaard setup met C4 lagers korte zal leven dan de juiste C3 lagers.

Dus kijk je voor nieuwe lagers, naar C3 zoeken.
 
Back
Top