Kwaliteit SYM E5 blok op dit moment

nielsom

New Member
Hallo,

Ik wil een nieuwe scooter kopen en ben behoorlijk beperkt in de keuze omdat ik lange benen heb (blijkbaar heel uniek in NL?)

Ik ben naar een scooterpaleis geweest om op alle Kymco en Sym modellen te gaan zitten en de enige modellen waar ik echt goed op zit zijn de Sym Symphony ST en Sym Jet 14. Kisbee heb ik niet geprobeerd omdat ik Peugeot heb gehad en het kwalitatief maar een matig ding vond

Nu lees ik veel klachten over de E5 blokken van beide Taiwan merken, niet vooruit te branden, veel toeren etc.
Daarnaast lees ik klachten dat het Sym blok ook onbetrouwbaar zijn, maar bij al die meldingen zie ook telkens dezelfde gebuikersnamen staan.

Er zullen toch wel meer eigenaars van een Sym E5 blok zijn? Als er maar 2 klagers zijn mag ik dan concluderen dat het eigenlijk wel mee valt met die kwaliteitsproblemen of dat ze inmiddels zijn opgelost? Zijn er hier anderen met dit blok met andere ervaringen?
 
Advertisement - register to remove this

Ik ben, zeker in het begin, ook een klager geweest. Als je mij bedoelt als 1 van de 2 klagers, dan heeft het weinig zin om mijn ervaringen verder te delen...
 
Wat vind je matig aan die peugeot.. Hoe zie jij die scooter dat hij niet meer matig uit. de bus komt?
Je moet niet vergeten dat het GEEN Europese scooters meer zijn.

En bij peugeot is het iedere prijs klasse een andere kwaliteit.

De V-clic is echt een instap scooter.. Je ziet er ook aan dat de kwaliteit dan ook goedkoop oogt.
De kisbee is een stap hoger.
Dan de new vivacity.
Dan de Speedfight 3 / 4
En dan de django.

Kan je zeggen dat op elk van die scooter goedkope delen aan zitten ook al is de scooter zo premium als de django.

De Piaggio zip is ook geen hoge kwaliteit scooter meer. Dat is de instapper bij piaggio.

De Symphony ST en Sym Jet 14 die je hier noemt dan de hogere klasse scooters van dat merk. Maar daar betaal is dus ook meer premium voor.

Sym Jet 14 heeft naar mijn idee dezelfde basis als de Symphony st.
Ik heb de New Vivacity 4T gehad, nieuw aangeschaft. Het (Sym) blok was uitstekend maar met name de electronica was belabberd. Accu op een bezopen plek geplaatst, 9 volt aansluiting die na een week al niet meer werkte, display dat zwart werd na even in de zon staan en niet waterdicht was. Ook het brandstofpompje viel na meer dan een week stil staan droog waardoor je weer met een aquariumslangetje een bypass moest maken om te starten. Het was een mooi ding maar ik ben afgeknapt op het merk door die scooter.
 
Hallo,

Ik wil een nieuwe scooter kopen en ben behoorlijk beperkt in de keuze omdat ik lange benen heb (blijkbaar heel uniek in NL?)

Ik ben naar een scooterpaleis geweest om op alle Kymco en Sym modellen te gaan zitten en de enige modellen waar ik echt goed op zit zijn de Sym Symphony ST en Sym Jet 14. Kisbee heb ik niet geprobeerd omdat ik Peugeot heb gehad en het kwalitatief maar een matig ding vond

Nu lees ik veel klachten over de E5 blokken van beide Taiwan merken, niet vooruit te branden, veel toeren etc.
Daarnaast lees ik klachten dat het Sym blok ook onbetrouwbaar zijn, maar bij al die meldingen zie ook telkens dezelfde gebuikersnamen staan.

Er zullen toch wel meer eigenaars van een Sym E5 blok zijn? Als er maar 2 klagers zijn mag ik dan concluderen dat het eigenlijk wel mee valt met die kwaliteitsproblemen of dat ze inmiddels zijn opgelost? Zijn er hier anderen met dit blok met andere ervaringen?
Ik adviseer je ook je licht op te steken bij de grotere scootertourclubs. Daar zitten meer leden die een Jet 14 e5 hebben (gehad).
 
Ik adviseer je ook je licht op te steken bij de grotere scootertourclubs. Daar zitten meer leden die een Jet 14 e5 hebben (gehad).
Ik heb ook gezocht bij scooter tourclub Nederland, daar is een thread over een jet 14 met start- en loop problemen. Maar als het blok van verkoopknaller Fiddle 2 in E5 versie niet goed zou zijn dan had ik toch wel veeel meer steen en been verwacht. Ik denk dat ik toch voor de Symphony ST ga, een van de zeer weinige scooters met genoeg beenruimte en grotere wielen (de andere is de jet 14)
 
Peugeot heeft me weer te grazen genomen, het is uiteindelijk toch een Kisbee geworden. De combinatie van veel beenruimte en toch compact en handzaam (makkelijk uit mijn schuurtje te halen) is onweerstaanbaar. De kwaliteit van het Chinablok? daar ga ik wel achter komen. Als Peugeot ditzelfde blok op de Django van 3500 euro durft te laten schroeven dan mag ik toch hopen dat die kwaliteit meer richting Kymco dan richting V-clic is.
 
Hoi ik heb ook een jet 14 gehad ben ook niet de kleinste Heb het stuur met rizers verhoogd 15 mm hoef je niks aan de bekabeling te doen
Het zadel is een ander probleem op lang afstanden de meeste mensen die ik ken gebruiken iets van een airhawk
 
Hoi nog ter aanvulling
Ik heb een sym jet 14 e4 gehad hij was iets gekieteld 59 gps had er heidenau all wheather banden probleemloos 17 duizend mee gereden ook door Duitsland in de warmte heuvel op en af geen problemen mee gehad hij kreeg op tijd zijn onderhoud ik zou er zo 1 weer kopen was ik niet tegen iets aangelopen wat ik al een tijdje wilde heb mijn verslagen wel ergens bij 1 van de scooterclubs staan
 
Ik rijdt al heel lang sym symphony. Eerst een SR en sinds kort een ST euro 4. Ik heb voor de symphony gekozen omdat ik ook mijn lange benen kwijt moet, omdat hij 16 inch wielen heeft en omdat hij achter ook schijfrem heeft. Door de wielen ligt hij erg stabiel op de weg en is ideaal voor lange afstanden maar in de stad is hij meer dan genoeg wendbaar.
De blokken zijn volgens mij allemaal het zelfde en prima kwaliteit maar alle techniek heeft onderhoud nodig dus ook sym. De SR heb ik gekocht met speling op de krukas lagers (bij 39500 km). Ik heb het blok gereviseerd en nooit een centje last gehad. De ST heb ik recentelijk gekocht en die liep stationaire niet lekker. Volgens mij is er iemand mee bezig geweest die het onderhoud wel goed wilde doen maar niet echt wist waar hij mee bezig was. Ik heb de motor nu goed afgesteld en het loopt als een zonnetje. Echt fantastisch.
Houdt er wel rekening mee dat als je de scooter wil opvoeren dat je beperkt bent in de keuze van cilinder inhoud. De zuigerpen vd Symphony is nl 10 mm dus veel verder dan 60 cc kom je niet. Die van mij loopt 67-68 op de teller met een 50 cc en dat is voor mij voldoende.
Dit was mijn eerste bijdrage op dit forum. Ik hoop niet dat het te lang was.
 
Ik rijdt al heel lang sym symphony. Eerst een SR en sinds kort een ST euro 4. Ik heb voor de symphony gekozen omdat ik ook mijn lange benen kwijt moet, omdat hij 16 inch wielen heeft en omdat hij achter ook schijfrem heeft. Door de wielen ligt hij erg stabiel op de weg en is ideaal voor lange afstanden maar in de stad is hij meer dan genoeg wendbaar.
De blokken zijn volgens mij allemaal het zelfde en prima kwaliteit maar alle techniek heeft onderhoud nodig dus ook sym. De SR heb ik gekocht met speling op de krukas lagers (bij 39500 km). Ik heb het blok gereviseerd en nooit een centje last gehad. De ST heb ik recentelijk gekocht en die liep stationaire niet lekker. Volgens mij is er iemand mee bezig geweest die het onderhoud wel goed wilde doen maar niet echt wist waar hij mee bezig was. Ik heb de motor nu goed afgesteld en het loopt als een zonnetje. Echt fantastisch.
Houdt er wel rekening mee dat als je de scooter wil opvoeren dat je beperkt bent in de keuze van cilinder inhoud. De zuigerpen vd Symphony is nl 10 mm dus veel verder dan 60 cc kom je niet. Die van mij loopt 67-68 op de teller met een 50 cc en dat is voor mij voldoende.
Dit was mijn eerste bijdrage op dit forum. Ik hoop niet dat het te lang was.
Integendeel. Ik hoop dat je ook een keer aan de Euro 5 gaat. Ben zeer benieuwd naar jouw bevindingen.
 
@Stoyanov Het zit wel in de planning maar weet nog niet wanneer. Automotive techniek en met name verbrandingsmotoren is een uit de hand gelopen hobby van mij wat ik ook gestudeerd heb. Ik ben wel alvast op zoek naar tools om met de ecu's te kunnen werken dus als iemand nog tips heeft, graag.
 
Back
Top