[krukas plaatsen] centreer probs, need help

Joost@aerox

3BR Tuner
mark@typhoon, boyd, en ik hebben dit weekend in mijn scoot een doppler asje gelegd. is allemaal goed gegaan, zit er in.
alleen nu hebben we een probleem:
het centreren wil niet lukken. we hebben eht carter verwarmd, en geslagen emt rubberen hamer maar hij verschuifd gewoon niet?
hij moet nog 1 mm naar de variokant toe. je ziet dat hij daar heen moet,en met een voelertje zie je het ook. plus dat hij stroef loopt...
wat doen we fout? harder beuken?
 
Advertisement - register to remove this

Ik snap dat nooit. Een krukas kan naar mijn weten niet schuiven in je carter. Mensen zeggen altijd dat hij tov je carter de ruimte aan beide kanten even groot moet zijn. Naar mijn weten is dit complete onzin. Je lagers zitten exact tussen je krukas wangen en je carter er is geen ruimte om te gaan verschuiven.
Het zou een beetje lullig zijn als je lagers warm worden wanneer je rijd, dat dan je krukas heen en weer zit te klapperen.

Het gaat erom dat de krukas redelijk soepel loop. Hij moet natuurlijk niet aanlopen! Verwarm je lagers nog eens licht een geef er een paar subtiele rossen op. Hij zou nu soepeler moeten lopen...
 
ik doe eht altijd met een flink zware hamer (stratenmakersding) en dan stuk hout ertussen, en gewoon beuken :p beste is het als je gelijk na het aandraaien van boutjes van carterhelften doet, dan is je blok nog beetje warm, en daarna nog een keer boutjes aandraaien dus.
 
ik wist niet dat j00st zoon ongeduldig mannetje was :p en msnnen en forummen en ircen maar het hielp wel. de sleutel tot suc6 was gewoon harder slaan :) . naja het zaakie zit er in, nou cillinder nog een beetje bijwerken, opbouwen en joost aan het sparen zetten voor een andere cillinder :)
 
Hoeft neit gecentreerd te worden. Hij moet gewoon vrij lopen. DUS SOEPEL (zonder keringen). Als je em aan het asje draait hoort ie uitzichzelf makkelijk en zonder echt kracht te draaien.
 
haha oke, maar heb je em wel nog verwarmt enzo?

Wnat kijk ik heb dus (misschien gelezen) al 3 lagers verneukt! en nu zit het eindelijk in elkaar en ik ben ontzettend bang dat als ik em tik dat strax de lagers kapot zijn, en dan benk weer de lul,..! :'(
 
Originally posted by Xander2000
Ik snap dat nooit. Een krukas kan naar mijn weten niet schuiven in je carter. Mensen zeggen altijd dat hij tov je carter de ruimte aan beide kanten even groot moet zijn. Naar mijn weten is dit complete onzin. Je lagers zitten exact tussen je krukas wangen en je carter er is geen ruimte om te gaan verschuiven.
Het zou een beetje lullig zijn als je lagers warm worden wanneer je rijd, dat dan je krukas heen en weer zit te klapperen.

Het gaat erom dat de krukas redelijk soepel loop. Hij moet natuurlijk niet aanlopen! Verwarm je lagers nog eens licht een geef er een paar subtiele rossen op. Hij zou nu soepeler moeten lopen...

Is idd vreemd ja aangezien het maar op 1 manier zou moeten passen....maar toch kan die wel degelijk schuiven naar mij mening omdat wanneer je de krukas geplaatst hebt en bouten allemaal vast hebt gezet, en dan bijvoorbeeld een paar tikken op de krukas zn variokant geeft, je krukas wel degelijk stroef gaat draaien en ook duidelijk verschil ziet bij de afstand tussen de krukaswangen en carter......dit @mina btw....
 
Ik ben het met Xander eens.

Ik heb meerdere assen geplaatst, enkel Mina's en er heeft nog nooit een as gecentreerd hoeven worden. Als je de lagers eerst om de as legt en daarna de as plaatst, vallen de lagers altijd precies in hun behuizing en kan de as (natuurlijk niet) nooit verschoven worden.

Als dit wel get geval is, dan zit er 1 of beide lagers niet ver genoeg op de as.
 
Dit laatste verhaaltje, dit is precies hoe wij het hebben gedaan. Maar de as loopt niet geheel soepel? Is dit nu heel erg om zo te gaan rijden??..Wnat we hebben enkele tikken erop gegeven maar echt harde slaan durven we niet ivm de lagers!
 
Originally posted by Folkert@MinaRally
Ik ben het met Xander eens.

Ik heb meerdere assen geplaatst, enkel Mina's en er heeft nog nooit een as gecentreerd hoeven worden. Als je de lagers eerst om de as legt en daarna de as plaatst, vallen de lagers altijd precies in hun behuizing en kan de as (natuurlijk niet) nooit verschoven worden.

Als dit wel get geval is, dan zit er 1 of beide lagers niet ver genoeg op de as.

ik doet het ook precies zo en heb er nu 6 ingelegd en allemaal draaiden ze oppersoepel nadat carters weer dicht waren
 
Back
Top