krukas er in gezet stom maarja en advies nodig

richardwassink

Well-Known Member
goeie avond,

ik heb vanmiddag me krukas lagers vervangen was echt humor en ik werd gek!8P

heb het vroeger 3 x gedaan met succes maar dit maal..

laten we beginnen bij ik had de lagers in me carter helden gedaan eerst me blok verwamd met gas brander.Krukas er in en toen me andere carter helft er op gedaan schroeven aan draaien en klaar dacht ik x|

vergeet ik me vloeibare pakking ....

dus opnieuw gedaan vloeibare pakking ik blij :p

krukas verkeerd om :L

uiteindelijk was het goed krukas draaide soepel liet ik een vriend van me de kerringen er in doen zei niet te diep op het ook niet echt maar krukas draaide heel zwaar beetje centreren totdat die het soepelst liep nog niet 100% maar oke.

dus me vraag is kan dit kwaad,blok onder scooter gedaan en loopt allemaal super geen raare geluiden en start in 1 keer.

heb lagers veranderd/keringen/alle pakkingen/zuiger veren/bougie.

het gaat om een gilera dna piaggio blok.

heb hem gekocht voor 200 euro van me neefje hij is helemaal standaart maar ze wouden geen 450 euro neerlgegen bij de fietsen maker.heeft 2170 km gelopen :)

dus was vandaag een kut dag maar einde was oke.
dus kan het kwaad dat keringen voor gevoel te diep zitten doordat de krukas beetje te stroef draaide.

tnx en lach me uit astublieft :+ haha
 
Advertisement - register to remove this

Iedereen maakt fouten. Daar leer je het meest van! Denkje dat ik meteen een krukas met m'n ogen dicht in 5 minuten erin kreeg?

Maar wat is je specifieke vraag, waar heb je advies voor nodig?

Mvg, wieger
 
Tip voor volgende keer:

-Krukas centreren voor je je keerringen monteert. Pas als hij 100% soepel loopt, zet je je keerringen erin. (anders is het moeilijk te checken of hij echt loopt zoals ie dat hoort te doen)

-Keerringen niet tegen de lagers aantikken. Bij piaggio is dat bij de ontstekingskant fftjes lastig... maar als je met een schuifmaatje kijkt naar de afstand van het carter tot aan het lager (wat zo'n 20mm is meestal) dan de dikte neemt van je keerring (7mm, of 5,5...) + 1mm, voor de afstand zeg maar... dan neem je dus 20-7-1 = 12mm.
Dus rustig tikken, en steeds weer meten of je al op een afstand zit van 12mm.
 
Inlopen?

Die lagers slijten dan als een gek..

Wat betreft keeringen... Als ze aanlopen op de lagers worden ze te warm en gaan ze smelten.. gevolg = valse lucht & warmlopen..

Zoals ik uit zijn verhaal op kan maken loopt de krukas niet aan maar is het gewoon nog nieuwigheid. Gebruikte lagers lopen ook vaak soepeler en sneller dan nieuwe lagers.

Wat je evntueel kan doen is nieuwe keerringen monteren. :)
 
ja, dat je krukas wat stroef draait kan echt geen kwaad. 2de keer dat ik een krukas stak was dit ook zo en alles zat volgens mij 100% goed.
Gewoon mee gereden en loopt nog steeds perfect, na een paar dagen draaide de krukas ook gewoon normaal.

Grtz,
 
Als je een krukas goed monteerd met nieuwe lagers/keerringen dan loopt dit alsnog gewoon soepel. Als de krukas onder spanning staat en je hebt je keerringen tegen je lagers aangerost, dan blijft het niet lang heel en loopt stroef. Natuurlijk is de mate waarin het stroef loopt moeilijk te bepalen.

Zonder keerringen hoort de krukas Super soepel te rollen met minimale weerstand (van de lagers dus). Met geoliëde keerringen loopt dit wat stroever, maar dat maakt niet uit.

gr
 
Zonder keerringen hoort de krukas Super soepel te rollen met minimale weerstand (van de lagers dus). Met geoliëde keerringen loopt dit wat stroever, maar dat maakt niet uit.

gr


klopt helemaal want zonder keringen liep me krukas heel soepel.
maar die vriend van me heeft de keringen geolied doe ik normaail noot 8P de olie dan

als de scoot goed reageerd en loopt netjes stationer lekken de keringen niet toch?

alvast bedankt.

ik voel dat er een beetje tegen spraak is,zal het zijn dat het met in rijden beter gaat?

en ik heb de krukas goed gecentreert voor dat ik de keringen er in deed.2 uur later dat het blok was afgekoelt.
 
Zonder keerringen hoort de krukas Super soepel te rollen met minimale weerstand (van de lagers dus). Met geoliëde keerringen loopt dit wat stroever, maar dat maakt niet uit.

gr


klopt helemaal want zonder keringen liep me krukas heel soepel.
maar die vriend van me heeft de keringen geolied doe ik normaail noot 8P de olie dan

als de scoot goed reageerd en loopt netjes stationer lekken de keringen niet toch?

alvast bedankt.

ik voel dat er een beetje tegen spraak is,zal het zijn dat het met in rijden beter gaat?

en ik heb de krukas goed gecentreert voor dat ik de keringen er in deed.2 uur later dat het blok was afgekoelt.

Als die goed loopt is het goed. Dat die stroefer loopt met keerringen is heel normaal, wat olie op de binnenkant zetten dan loopt hij al heel veel soepeler maar nog steeds aardig stroef, niet druk om maken.

Ander probleem is wel als je ze te diep erin hebt geduwd.
 
niet te diep in iedergeval dat die lekt daar ben ik zeker van.

maar nu volgende probleem net ff stukje rijden naar benzine pomp en ff tanken zat geen koelvloeistof meer in omdat de vorige eigenaar een keer olie in de koelvloiestof tank deed..hij dacht alie tank :L {!

maarja de vloeistof was verandert in vla dikte dus koelde niet echt goed zei die.hij nooit verandert.dus ik schoon gemaakt.

net koelvloeistof bij benzine pomp ingedaan liep het er uit ...
zal me radiotor stuk zijn? slangen zijn goed net getest.ben namelijk bezig er mee...

heeft iemand verstand van een dna radiateur? zitten 4 aansluitingen op:
2 boven links en rechts en 2 onder links en rechts .

op de koelvloeistog tankje zitten 2 aan sluitingen 1 onder de tank en 1 boven in bij het tankje vlak onder de dop (waar dient die voor?)

als ik koelvloistof in me tankje gooi dan komt het ook links onder me radiateur er uit waar normaal me heete vloistof kabel op gaat ..
en rechts waar me vloeistof naar me motor toe gaat maar dat is logish..

dus ik denk dat me radiateur dood is of heb ik het mis.de voorkant van me radiateur voelt ook nattig aan..

tnx alvast:mad:
 
ik heb het gevonden na testen ...
v snaartje achter me vario voor waterpomp is er af gelopen...

die vriend van me heeft het aangesloten en fout dus.:r

ik heb alleen verstand hoe alles moet bij een mina blok .

heeft iemand enig idee hoe je de ringen op de krukas moet zetten ?zoals tandwiel voor water pomp enz

is er een tekeing waar het op uitgelegt staat op internet ik kan het niet vinden alvast bedankt :winner:
 
Op easyparts ff zoeken.

Iig

Je waterpomp erin doen is best simpel.

Op dat asje moet je dus 2 lagers plaatsen met daartussenin een ring, voor en achter komt er een borgclip, het pas allemaal maar op 1 manier dus vrij simpel. Op easyparts zie je het nog duidelijk.

In het grote carterdeel moet van binnenuit de keerring erin geplaatst worden. Dan schuif je je waterpomp-asje in zn geheel erin. Aan de andere kant moet dan je rad er opgeschroeft worden(links draad)
Aan de andere kant komt die tandwiel waar dat kleine snaartje opgaat.
Op je krukas zit er eerst een dikke ring en dan een tandwieltje.

Radiateur:

Vanaf de onderkant van je reservoir gaat er een slang naar de linker bovenkant van je radiateur. daaronder komt er weer een slang die naar de bovenkant van je cilinderkop gaat. onder je ontsteking komt er een buisje, waar er weer een slang opgaat deze gaat naar de onderkant van je radiateur aan de rechterkant. Recht daar boven komt er weer een slang uit die naar de bovenkant van je radiateur gaat.

Op het buisje wat onder je ontsteking vandaan komt zie je een klein nippeltje zitten die recht omhoog wijst. Daar gaat een klein slangetje op die naar de nippel op je cilinderkop gaat. Hiermee kan je hem dus ontluchten. Tijdens starten open laten tot er water uit komt dan erop duwen.


Ik hoop dat ik je vragen heb kunnen beantwoorden.
Als ik iets vergeten ben of foutje heb gemaakt niet boos worden graag...:p
 
als ik op de as eerst de dikke ring er opzet dan het tandwieltje.dan staat het snaartje schuin op de andere tandwiel.

me startmotror slaat ook niet goed aan op me voorpouli:'(

is er iemand die een tekening heeft hoe je alles moet aansluiten op de as ?

Radiateur:

Vanaf de onderkant van je reservoir gaat er een slang naar de linker bovenkant van je radiateur. daaronder komt er weer een slang die naar de bovenkant van je cilinderkop gaat. onder je ontsteking komt er een buisje, waar er weer een slang opgaat deze gaat naar de onderkant van je radiateur aan de rechterkant. Recht daar boven komt er weer een slang uit die naar de bovenkant van je radiateur gaat.

bij mij is dit ook anders...
links boven gaat een lieding op die boven het koelvloeistof tankje zit.
links onder gaat de dikke leiding naar me cilinder.

rechts boven gaat de leiding onder me koelvloeistof tank er op.
rechts onder me radiateur gaat naar me water pomp.heeft denk altijd zo gezeten want de leidingen passen allemaal op 1 manier.

koel probleem is opgelost maar der stroomt geen vloeistof in me tankje van boven af.of hoort dit niet?

hoop dat iemand mijn probleem kan oplossen.
 
hoe heet mag het worden dan?

opeens doet me km teller raar reed gister ff rond.
maar voor gevoel ree dik 40 en me km teller gaf 9 km/p uur aan .

zal me aandrijving opeens stuk zijn of? me accu is ook leeg.

omdat digitale scherm wel op je accu werkt en te weinig stroom krijgt.
mischien zit ik er naast maar beetje iritand,

en ik moet me scoot nog laten keuren.

ik heb opgebeld wat er allemaal goed moet zijn,
dat waren:
banden / lichten/toeter/lagers van krukas/ herrie uit uitlaat/55 km per uur/knipper lichten...
kinpper licten is bij mij een probleem ze werken gewoon maar achter knipper lichten zijn niet origineel zijn van die drie hoekige plak lampjes.

mag dat ?

en rekenen ze aantal vermogen biij rdw of km per uur gaat namelijk nu ff 57 :p
 
Last edited:
Back
Top