KORTE vraag mbt plaatsin Radiateur

Boj

Banned
De situatie is als volgt. Mijn radiateur past... Maar echter niet op de reguliere manier.

4pe62s0.jpg




- Links is de normale situatie bij het plaatsen van de radiateur. De "uitgang" gaat richting cilinder, en de "ingang richting pomp".

- Rechts is de situatie te zien waarop mijn radiateur past.


Mijn vragen zijn:
- Koelt het op deze manier wel goed genoeg?
- Heeft de radiateur op deze manier wel een juiste werking?

Bij situatie 1, de normale, moet het water eerst door het gehele rad heen om bij de uitgang te komen. Bij situatie 2 is dit niet het geval. Hier kan het van links naar rechts om vervolgens zijn weg te vervolgen.

Dit is tenminste mijn theorie.

Het is een redelijk grote radiateur, dus dat het iets minder koelt maakt me niet uit. De koeling moet alleen niet geheel weg zijn.


AUB zo spoedig mogelijk antwoord.

Thnx!
 
Advertisement - register to remove this

Zou gewoon moeten kunnen...

Echter zal je altijd lucht blijven houden BOVEN je aansluiting van je reservoir. Zakt de lucht in de radiateur onder de aansluiting van je reservoir, zal het weer volstromen totdat het hoogste punt van je reservoiraansluiting is gekomen.

Als je de aansluiting van je rervoir verlast van de zijkant naar de bovenkant, zou het moeten werken. Op deze manier zal het ook gewoon werken, maar optimale werking kan je niet verwachten. Tevens zal je altijd lucht in je systeem houden.....:(

De stroomrichting van de lamellen is nu ook horizontaal geworden ipv vertikaal? of blijft dit hetzelfde? (zou geen verschil moeten maken, maartoch)
 
Ik ga liever niet lassen aan mijn radiateur aangezien het geen goedkoop dingetje was... Dat is dus geen optie. :p

Over de lucht in het systeem, valt dat niet op te lossen door het vacuüm te pompen vanaf het reservoir? Aangezien ik een heel leuk reservoirtje heb waar een vacuüm nippel op aangesloten "kan" worden. Of is een vacuüm systeem niet goed? :+

En over de waterpomp.
Moet er nu ook een zwaardere pomp op om het water goed stromende te houden?
 
Ik heb geen ervaring met vacuum..... sorry :)

Misschien is het boren van een gat (effe draadje erin tappen)met een onluchtingsnippel (van bijvoorbeeld een cilinder) een idee in de bovenkant van je radiateur??
 
Lamellen lopen nu verticaal.

Boren in een aluminium rad lijkt me niet echt een "top idee". Aangezien het aluminium maar erg dun is komt er niet veel draad in na het tappen. Ik denk niet dat het zonder lassen op te lossen valt op die manier.

Waar ik dan aan denk is een moer op de bovenkant van de radiateur lassen. Maar dan is het volgende probleem om het waterdicht te lassen.
Zó goed zijn mijn las-skills nou ook weer niet. :+

Maargoed, voorlopig is mijn vraag beantwoord. Mocht het slecht koelen laat ik er een moer op lassen en monteer ik daar het reservoir wel op. :)

Thnx Sander. :*
 
De situatie is als volgt. Mijn radiateur past... Maar echter niet op de reguliere manier.

4pe62s0.jpg




- Links is de normale situatie bij het plaatsen van de radiateur. De "uitgang" gaat richting cilinder, en de "ingang richting pomp".

Andersom zou ik doen <]

Het warme water verlaat je cilinder aan de bovenkant... komt boven bij de radiateur binnen, wordt gekoeld en gaat via de onderste aansluiting weer naar de pomp die het naar de cilinder pompt.
 
Back
Top