Koppeling slipt door?

ChrizAerox

Oud maar Goud
Beste STers,

Ik heb een Aerox uit 1998, maar nu maakt hij veel toeren om weg te rijden. Pas als hij rond de 10 à 15 km/h zit doet hij het weer 'normaal'. Ook de top van de scooter ligt niet meer zoals hij was. De top van mijn Rox was 85, maar nu gaat hij net aan 80. Komt dat ook door de koppeling?

Ik denk zelf dat het een doorslippende koppeling is, maar aangezien ik er nog zo veel verstand van heb, vraag ik het jullie.

Als het de koppeling is, wat kan ik dan het beste doen? Naar een scooterzaak brengen (ik ken er al 1 die gekietelde scooters nakijkt), of zelf een beetje beunen? Nog een andere vraag is natuurlijk, welke koppeling? Zijn er veel verschillende of is er 1 specifiek die jullie me aanraden?

Ik hoor 't graag.

Chriz
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Heel goed van je dat je je spruitstuk heb dicht gemaakt.

Aangezien je zo ver weg woont , dealers heel erg duur zijn , en jij geen krukas kan plaatsen in je carters , wil ik het wel voor je doen. Maar dan moet je wel je blok moeten sturen naar me. Dan wil ik het best doen. Geen probleem.
 
Stiekum houd Ben dan zelf het blok ;)

Vergeet overigens de lagers niet te vernieuwen, c3 lijkt me goed genoeg.

Maare, die witte trekveren zijn echt te slap hoor.. dat zijn de slapste of eenna slapste veren van malossi afaik, denk eerder dat je rood of zelfs blauw moet hebben hoor. Verder zou ik wel een gele drukveer erin stouwen en natuurlijk lichtere rollen (alleen als je de drukveer dus ook vervangt).
 
Vandaag (d'r net eigenlijk) mijn cilinderkop eraf gehaalt, en meteen kwam ik iets vreemds tegen (zie foto 2).
Mijn cilinderkop + cilinder zelf (de cilinderkop lijkt mij nog intact, mijn bougie ziet er een beetje chocolade melk bruin uit, maar kan denk ik wel);
"Foto komt nog, Imageshack doet vaag?!"

En het vreemde van d'r net, het lijkt wel of er metaalschraapsel is achter gebleven in mijn cilinder?
cilindervl6.jpg
 
Waarschijnlijk een/beide van je zuigerveren geknapt -> nasty vastloper

Of daar zien we de karteltjes van je krukas (waar je vario opschuift) die daar (bij de vario) verdwenen waren ;) maar dat kan niet want dan zou een van je keerringen eruit/kapot zijn (anders kan er toch niks vanuit je vario naar je cilinder komen)
 
Waarschijnlijk een/beide van je zuigerveren geknapt -> nasty vastloper

Of daar zien we de karteltjes van je krukas (waar je vario opschuift) die daar (bij de vario) verdwenen waren ;) maar dat kan niet want dan zou een van je keerringen eruit/kapot zijn (anders kan er toch niks vanuit je vario naar je cilinder komen)

Dus is alles naar de klote? Gaat lekker dan, ik wordt onder de hand wel flink nijdig van dat ding.
 
Stiekum houd Ben dan zelf het blok ;)

Vergeet overigens de lagers niet te vernieuwen, c3 lijkt me goed genoeg.

Maare, die witte trekveren zijn echt te slap hoor.. dat zijn de slapste of eenna slapste veren van malossi afaik, denk eerder dat je rood of zelfs blauw moet hebben hoor. Verder zou ik wel een gele drukveer erin stouwen en natuurlijk lichtere rollen (alleen als je de drukveer dus ook vervangt).

Tuurlijk hou k m.

Waarom zou jij er strakkere trekveren in doen ?

Vandaag (d'r net eigenlijk) mijn cilinderkop eraf gehaalt, en meteen kwam ik iets vreemds tegen (zie foto 2).
Mijn cilinderkop + cilinder zelf (de cilinderkop lijkt mij nog intact, mijn bougie ziet er een beetje chocolade melk bruin uit, maar kan denk ik wel);
"Foto komt nog, Imageshack doet vaag?!"

En het vreemde van d'r net, het lijkt wel of er metaalschraapsel is achter gebleven in mijn cilinder?
cilindervl6.jpg

Wat is er mis mee ? Duw je zuiger enens helemaal omlaag. Dan kunnen we het pas zien. :)

Dus is alles naar de klote? Gaat lekker dan, ik wordt onder de hand wel flink nijdig van dat ding.

Ah je kan t onmogelijk zo zien wat er mis mee is... Die geen krauwen oid in de wand , en denk eerder dat die stukjes ergens anders van zijn.
 
Lijkt idd op een kapotte zuigerveer, gewoon je hele cilinder eraf tillen en dan kijken of er krassen in zitten. Kun je er zo af trekken, let wel even op dat je je zuiger niet laat stuiteren.

@Ben: omdat die witte trekveren ver buiten de powerband aangrijpen
 
Dan is ie idd vast gelopen. Nieuwe cilinder lijkt me dan voldoende (denk dat je halfpoulie nog wel ff kan, officieel niet maar krukas vervangen is niet goedkoop). Hoewel je nu je blok er wel al onderuit hebt...
 
Ik wil geen halfwerk doen, ik moet er 2 jaar (dus dat wordt zo'n 5000 km's per jaar) op rijden en ik wil NOOIT meer zo'n tering operatie doen zo als deze, dus als het wat kost zal het er wel naar zijn.
 
Nieuwe krukas + laten monteren kostte vriendje van mij laatst 300 bij de dealer. De rest kan je zelf doen als je er even een middag voor uittrekt, schuur beetje opruimen terwijl je blok bij de dealer ligt, radio daar neer pleuren en achteraf ben je blij dat je weer wat geleerd hebt.
 
Lijkt idd op een kapotte zuigerveer, gewoon je hele cilinder eraf tillen en dan kijken of er krassen in zitten. Kun je er zo af trekken, let wel even op dat je je zuiger niet laat stuiteren.

@Ben: omdat die witte trekveren ver buiten de powerband aangrijpen

Dus ? Op straat is t gewoonweg kut om eerst toeren te moeten maken , en dan pas vooruit te gaan. Het mooie aan het CVT systeem is dat die dat vanzelf aanpast.
 

lijkt me wel dat de zuiger aardig in de cilinder 'gekanteld' zit. Kijk even naar de speling links en rechts op de foto tussen zuiger en cilinderwand. Ik denk trouwens dat de stukjes metaal van de krukas afkomstig zijn. Alu van de zuiger is het niet en zuigerveren zijn veels te hard om zo kapot gemalen te worden zonder dat je daarvan sporen op de cilinderwand ziet. Ik zou trouwens ook het hele inlaattraject goed nakijken of daar niks los gekomen/verdwenen is.
 
lijkt me wel dat de zuiger aardig in de cilinder 'gekanteld' zit. Kijk even naar de speling links en rechts op de foto tussen zuiger en cilinderwand. Ik denk trouwens dat de stukjes metaal van de krukas afkomstig zijn. Alu van de zuiger is het niet en zuigerveren zijn veels te hard om zo kapot gemalen te worden zonder dat je daarvan sporen op de cilinderwand ziet. Ik zou trouwens ook het hele inlaattraject goed nakijken of daar niks los gekomen/verdwenen is.

Wat denk je dat er gebeurt als een cilinder vast loopt dan??
 
Ik ben er uit, ik tief dat hoereding gewoon naar de dealer en laat een nieuwe krukas monteren (ik ben dat ding spugtes zat!). Dan kost het maar wat, kan de dealer ook weer boter onder zijn pindakaas smeren.

Ik heb er gewoon niet het gereedschap + ervaring + skills voor om die krukas zelf te vervangen. Het overige weer terug monteren kan ik overgens wel zelf doen.
 
Wat denk je dat er gebeurt als een cilinder vast loopt dan??
je hoeft helemaal niet zo bijdehand te doen. Trouwens, een cilinder loopt niet vast, een zuiger loopt vast. En vastlopen kan door 3 verschillende oorzaken:
1: zuiger wordt te warm, zet te veel uit en zet zich vast in de cilinder
2: zuiger krijgt geen smering en loopt vast
3: zuiger heeft te veel speling in de cilinder en 'kantelt' zich er in vast.
Maar het is bij mijn weten nog nooit gebeurd dat een zuiger kantelt OMDAT ie vastgelopen is

En neen, ik ben geen vervelend opdondertje dat wat interessant wil komen doen. Toen jij nog in de luiers zat reed ik al op de brommer. Dat was in de tijd toen je al een hele monteur moest zijn om uit een schakelbrommer 100 km/u te halen.
Mijn zoon heeft nu een scooter gekocht, dus wordt ik in het hele brommergebeuren terug ingekieperd. Probleem is alleen dat ik van die hele variotoestanden niet veel kaas gegeten heb en dus hier om raad kom. In mijn tijd hadden brommers nog gewoon echte versnellingsbakken. Maar kom me aub niet meer zo betuttelend vragen 'Wat denk je dat er gebeurt als een cilinder vast loopt dan??'

met vriendelijke groet
Jan
 
Zou ik niet doen. Al doende leert men. Jij ook als je het gewoon uitelkaar haalt. Stelt echt niets voor. Anders stuur je m op naar mij. Wil je best helpen.

Kleine klusjes vindt ik gewoon leuk om te doen, maar een krukas vervangen? Dat kan je niet, van een 16 jarige die net een scooter heeft, vragen. En zoals ik al zei ik heb het gereedschap er niet voor + de vaardigheid. Het geld is overgens geen probleem ik werk genoeg om de dealer te betalen.

Ik heb het blok trouwens afgelopen donderdag naar de dealer gebracht. Als hij iets opvallends tegen zou komen zou hij even een belletje geven, (gelukkig heeft hij dat nog niet gedaan!) even afkloppen! Als het goed is is mijn blok in de loop van deze week of vroeg in de volgende week klaar.

Het in elkaar zetten is geen probleem, dat kan ik dan zelf ook wel weer.

Nu lees is door de topic wel heen dat ik, blauwe óf witte trekveren moet nemen, welke is nou het beste voor mijn scooter?

Set up:
DR 70
Yasuni C16
Rode drukveer
Gele trekveren
Geen varioring
 
Back
Top