Koppeling slipt door?

ChrizAerox

Oud maar Goud
Beste STers,

Ik heb een Aerox uit 1998, maar nu maakt hij veel toeren om weg te rijden. Pas als hij rond de 10 à 15 km/h zit doet hij het weer 'normaal'. Ook de top van de scooter ligt niet meer zoals hij was. De top van mijn Rox was 85, maar nu gaat hij net aan 80. Komt dat ook door de koppeling?

Ik denk zelf dat het een doorslippende koppeling is, maar aangezien ik er nog zo veel verstand van heb, vraag ik het jullie.

Als het de koppeling is, wat kan ik dan het beste doen? Naar een scooterzaak brengen (ik ken er al 1 die gekietelde scooters nakijkt), of zelf een beetje beunen? Nog een andere vraag is natuurlijk, welke koppeling? Zijn er veel verschillende of is er 1 specifiek die jullie me aanraden?

Ik hoor 't graag.

Chriz
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

het kan ook gewoon vies zijn van binnen :)

hoeveel km heeft het spulletje al gedraaid ?
misschien is het dus gewoon op te lossen door het een keer goed schoon te maken..
misschien is je v-snaar versleten?
het kan zoveel zijn :)

trek je carterkap er eens af en kijk hoe het eruit ziet..
 
A-o! Situatie verslechterd! Ik wilde vanaaf naar mijn chick rijden (@ de scooter, doh) kom ik gewoon niet voor uit! Ik hop ernaast, beetje op gang lopen/helpen, produceert hij net genoeg koppel (met bijna vol gas) om weg te rijden. Reed ik 30 (binnen de bebouwde kom, graag gedaan Oom Agent) ik iets gas weg nemen, valt de snelheid weg. Vervolgens trek ik het gas open, trekt hij niet door tot de 40?! SCHRIK! Ik op de fiets (dat stoffige ding met wielen uit het achterste gedeelte van de schuur) naar m'n chick.

@ Vinnie: Het beestie heeft nu al 2 eigenaren gehad, waarvan 1 er een sportstuur opgezet heeft dus de km-teller verwijderd heeft. Hij zei het volgende: 'Ik denk dat er nu al 20k km's zijn gereden. Het std 50cc-blok was in elkaar gedraaid dus dat heb ik laten vervangen voor een 70er (alleen de cilinder).'
De 70cc cilinder heeft nu zo'n 450km gelopen.

Zaterdag ga ik naar Spanje, dus ik denk dat 'mijn-carter-open-trekken' nog 2 weken dicht zal blijven staan, of zou het 'schoonmaken' van de binnenkant binnen 4-6 uur gedaan kunnen worden (door een noob -> IK!)?

Chriz
 
Last edited:
Vandaag is het mis gegaan, ik reed een klein stukje om te kijken wat nu precies het probleem was en op welke snelheid er problemen ontstonden. Ik had een krappe 4 km gereden denk ik en toen gebeurde wat elke scooter/brommer rijder wil voor komen, hij viel uit. En daar stond ik dan in de polder, godzijdank voor een mob. Mams even gebelt en zo naar huis gereden/gesleept (contact uit!). Kutzooi.

Even voor de mensen die misschien mijn probleem kunnen verhelpen/tips hebben/iets anders willen zeggen. De kickstart zit muurvast, geen beweging in te krijgen. Ik laat het nu voor wat het is omdat, ik morgen naar Spanje ga. Na mijn vakantie ga ik meteen die carter openbreken (rustig open maken hoor) en het is van binnen bekijken. Mijn vader zei dat het misschien aan mijn aandrijving zat omdat, al zat mijn scooter dik in de toeren hij de beweging niet kon overbrengen op mijn wiel. Over 2 weken horen jullie meer (inclusief foto's!), zodat jullie tips/trucks kunnen geven.

Chriz
 
Vandaag is het mis gegaan, ik reed een klein stukje om te kijken wat nu precies het probleem was en op welke snelheid er problemen ontstonden. Ik had een krappe 4 km gereden denk ik en toen gebeurde wat elke scooter/brommer rijder wil voor komen, hij viel uit. En daar stond ik dan in de polder, godzijdank voor een mob. Mams even gebelt en zo naar huis gereden/gesleept (contact uit!). Kutzooi.

Even voor de mensen die misschien mijn probleem kunnen verhelpen/tips hebben/iets anders willen zeggen. De kickstart zit muurvast, geen beweging in te krijgen. Ik laat het nu voor wat het is omdat, ik morgen naar Spanje ga. Na mijn vakantie ga ik meteen die carter openbreken (rustig open maken hoor) en het is van binnen bekijken. Mijn vader zei dat het misschien aan mijn aandrijving zat omdat, al zat mijn scooter dik in de toeren hij de beweging niet kon overbrengen op mijn wiel. Over 2 weken horen jullie meer (inclusief foto's!), zodat jullie tips/trucks kunnen geven.

Chriz

Denk dat nog weinig mensen je kunnen helpen voordat je die carterkap er eens af heb gehad. Kleine moeite, denk dat je dan wel kan zien wat er loos is.

gr.

btw je berichten lijken wel in dagboekvorm ;)
 
In wat voor staat is je krukas + lagers?

Ik had ook dat mn kickstart muur vast zat..

Dit kwam omdat de lager in het big end het begeven had..

Hierdoor zat de zuiger vast in de cilinder op momenten dat de lager blokkeerden..
 
ik heb een neos met bijna precies hetzelfde probleem ik heb alleen het vaststaan van mijn kickstarte5 niet (hoop dat dat ook niet gebeurt!!) zou ook graag een antwoord willen. ( heb mijn carters los gehad en het enige wat ik kan bedenken is dat de vertanding naar de #@$% is want het zit duidelijk in de overbrenging en heb nieuwe koppeling vario en veren/rollen gekocht) ik heb een hoop geld in mijn scooter geinvesteerd help please!!
 
In wat voor staat is je krukas + lagers?

Ik had ook dat mn kickstart muur vast zat..

Dit kwam omdat de lager in het big end het begeven had..

Hierdoor zat de zuiger vast in de cilinder op momenten dat de lager blokkeerden..

Jij slaat de spijker op z'n kop! Mijn kickstart zit ook muurvast. Ik ga vanmiddag mijn carterkap d'r aftrekken (ik zal foto's neergooien) en dan is even kijken wat precies het probleem is.

Even een klein vraagje voor deze beginnende beunhaas, hoe kan ik precies zien of mijn krukas & lagers voor vervanging rijp zijn?

Chriz
 
Aan je eerste posts te zien zou je zeggen: v-snaar is glad
Aan je latere posts: geen smering of geen goed draaiende krukas

Maar het is middag dus TREK DIE CARTERKAP ERAF ;)

Hier komen een paar fotootjes die ik gemaakt heb toen ik mijn deksel er af haalde;

Dit is gewoon het hele zooitje (wat een stof!)
binnenkantcarter2dg7.jpg


binnenkantcarter3jp9.jpg


2 foto's van mijn V-snaar maar, hangt mijn V-snaar niet iets wat slapjes?
binnenkantcarter4os9.jpg


binnenkantcarter5fr1.jpg


Een foto van mijn koppeling;
binnenkantcarter1lq2.jpg


Dit zijn zo even wat fotootjes.

Chriz
 
1; Vervang je drukveer met Malossi Witte of Gele. Rood is veels te sterk. Daarom heb je onderin je toeren geen ' power ' en gaat ie pas bij 15km/h ' normaal ' doen. Ik zou een Witte nemen.

2; Vervang je V-Snaar met een nieuwe. Gewoon een standaard snaar. Van Power1 oid is voldoende.

3; De boel even schoonmaken. :* De boel uit elkaar trekken , en de boel schoonspuiten met remmenreiniger oid. En je kickstartveer inspuiten met WD-40.

Als je dit allemaal doet , ben je een een heel eind op weg. :)
 
Koper vet op het kickstart rondsel wil ook goed helpen, kan je wel de vario rond draaien met de hand?

@Ben, wit lijkt me wel wat slapjes voor een 70cctje, weet de verdere setup niet maar toch. Dus topic starter, wat is je setup precies?
 
Koper vet op het kickstart rondsel wil ook goed helpen, kan je wel de vario rond draaien met de hand?

@Ben, wit lijkt me wel wat slapjes voor een 70cctje, weet de verdere setup niet maar toch. Dus topic starter, wat is je setup precies?

DR 70cc
Yasuni C16
Drukveer Rood (dus)
Trekveren (geen idee, waar zitten die dingen eigenlijk?)

Ik weet nog niet precies wat er bedoelt wordt met 'set-up', ik zie vaak van dit soort dingen staan, als er meer bij moet kan ik dat wel nagaan. Dit is alles wat ik zo weet.

Chriz

EDIT: @ spNK, mijn vario rond draaien is geen probleem, die draait 'normaal'.
 
Last edited:
Ah Ok , dan zou k voor een Gele gaan. Dacht dat de boel standaard was. :)

Trekveren zitten in je koppeling. Zijn die 2 of 3 gekleurde dingen veertjes. Verder is een setup gewoon heel je motorblok. Wat voor onderelen eronder hangen. Jouw geval Yasuni R etc. .
 
Zou ook meteen even je oude vertandingsolie eruit laten lopen en vervangen voor nieuwe.
Wat ik zelf altijd doe is eerst de olie eruit laten lopen en dan haal ik het vertandingsdeksel eraf en dan doe ik al dat vieze blurrie eruit halen met een doek. En dan maak ik het deksel weer dicht met een nieuwe pakking. En dan opnieuw vullen met versie olie.
 
Back
Top