Komt niet op toeren.

rottieark

Active Member
Yesyes ik heb weer is een probleem waar ik totaal niet uitkom.

Ik heb een beta ark AC met setup als volgende:

Stage6 70cc mk2 racing.
Yasuni C30
Polini CP 21mm
Standaard luchtfilter met grotere aansluiting.
Malossi delta clutch
Polini hi speed vario
Standaard ontsteking

in april vorig jaar is mijn scooter kapot gegaan.
Mijn ontsteking is kapot gegaan en heeft daardoor putjes achter gelaten op mijn cilinderkop en zuiger.
Ik heb toen een nieuwe zuiger en nieuwe kop gehaald. Heb ik heel lang mee gewacht om te monteren (vraag me niet waarom).

Nu heb ik het dus sinds 2 weken terug erop zitten, alleen heb ik nu een probleem.

Het probleem:

De scooter komt niet op toeren en rijdt “blubberend” tot max 15kmh

Wat is er veranderd sinds dat die kapot ging:
Van een 19mm carb naar 21mm carb
Van yasuni R naar Yasuni c30
Malossi delta clutch inplaats van polini 3G
Nieuwe std ontsteking.

Wat heb ik geprobeerd/ vernieuwd:
Trekveer afgesteld
Drukveren (nu malossi rood)
Sproeier omhoog en omlaag (nu 105)
Bougie (nu iridium)
Bougiedop
Bougiekabel
Rolletjes (nu 6GR)
Lucht geprobeerd.


Ik heb dus al vana alles geprobeerd en begin er ondertussen een beetje moe van te worden.

Ik kom er maar niet uit, heeft iemand hier toevallig een idee/oplossing die ik nog kan proberen?
Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Hatelijk zo'n zuurpruim als buur.

Heb je geen massa probleem?
Benzinekraan nog in orde?
Jup ben blij als ik eind Februari weg ben uit dit huis.

Massa heb ik toenstraks opnieuw opgeschuurd.
Benzinekraan is 2 dagen nieuw.


Heb toenstraks nog even een andere drukveer geprobeerd (volgensmij Malossi geel was nogal versleten qua kleur) hierbij ging die van Bwoapp naar een stotterend geluid dus heb geprobeerd mijn lucht af te stellen en sproeier hoger te monteren. Alleen had dit geen baat.

Bij de gele drukveer merkte ik wel dat die wat harder wou rijden (35 ipv 25) maar hij er wel aardig lang over deed.
 
Excuses voor het lange wachten, ik heb ondertuseen ook mijn 19mm gevonden en het daarmee geprobeerd. Maar dit geeft 0 verandering.

Heb ook opnieuw gezocht naar valse lucht maar kan niks vinden.

Ik heb nu een nieuwe koppeling die ik ga proberen (stage6 verstelbare) aangezien mijn malossi delta clutch eig niet helemaal goed was. Die heb ik namelijk overgekocht van iemand met een sprinter (stond veel te strak en was niet meer afstelbaar
 
De stage6 koppeling heb ik geprobeerd en kwam hier mee een stuk meer vooruit.

Geprobeerd
5g rollen
Gele drukveer
Rode trekveren (iets lichter gezet)

Hierbij kwam die beter op toeren alleen stotterde hij erg onderin.

Alleen nu kan ik niet meer verder omdat mn slagmoersleutel kapot is gegaan en ik mijn koppeling nog los heb hahahaha.

Dus ik ga zo een nieuwe slagmoer bestellen en kan dan pas weer verder.
 
Oke ik heb gister dit geprobeerd:
Rode drukveer
Rode trekveren (ietsjes lichter gezet)
5gr rollen
Sproeier 95.

En hij reed als een gek.

Het kon nog beter dus ik proberen af te stellen:
Sproeier 100.
6gr rollen
Ging een stuk een slechter

Ik monteer dus weer die sproeier 95
En 5gr rollen

en nu doet die dus weer geen kut, terwijl die 30min daarvoor reed als een gek met dezelfde afstelling.

Hij rijdt nu ongv 45 en blijft gewoon op 1 toerental hangen, eerste seconde schiet die vooruit en dan is het opeens bwoaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap vooruit rijdend en stijgt dan niet in de toeren.
(Hij valt niet uit)

Heeft iemand enig idee wat ik kan gaan proberen? Want ik snap er ondertussen niks meer van, en heb maar n uurtje om te sleutelen IVM een kinderachtige buurman die terpentine neergooit.
 
Oke ik heb gister dit geprobeerd:
Rode drukveer
Rode trekveren (ietsjes lichter gezet)
5gr rollen
Sproeier 95.

En hij reed als een gek.

Het kon nog beter dus ik proberen af te stellen:
Sproeier 100.
6gr rollen
Ging een stuk een slechter

Ik monteer dus weer die sproeier 95
En 5gr rollen

en nu doet die dus weer geen kut, terwijl die 30min daarvoor reed als een gek met dezelfde afstelling.

Hij rijdt nu ongv 45 en blijft gewoon op 1 toerental hangen, eerste seconde schiet die vooruit en dan is het opeens bwoaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap vooruit rijdend en stijgt dan niet in de toeren.
(Hij valt niet uit)

Heeft iemand enig idee wat ik kan gaan proberen? Want ik snap er ondertussen niks meer van, en heb maar n uurtje om te sleutelen IVM een kinderachtige buurman die terpentine neergooit.
Klinkt alsof hij ineens te weinig benzine krijgt. Vlotter in orde? of nog een andere kleinere carb liggen?
 
sorry, maar als we onder "lange schacht" verstaan de schroefdraadbus, moet je daar toch eerst achteraan?! als je vonk in een apart kamertje zit, werkt dat ongeveer hetzelfde als antieke diesels met een voorkamer waar de verstuiver en gloeibougie een eerste mengsel aansteken, waarna dat de rest in de hoofdverbrandingskamer gaat aansteken (was een anti-klop-maatregel) dat is allemaal veel te langzaam voor een tweetakt brommerblok! daarnaast gaat een korte bougie in een lang bougiegat ten koste van je compressie, je compressieruimte wordt groter!
 
Klinkt alsof hij ineens te weinig benzine krijgt. Vlotter in orde? of nog een andere kleinere carb liggen?
Heb op t moment geen kleinere carb liggen, zit midden in een verhuizing.

Heb gekeken en mn carb schoongemaakt maar ziet er prima uit.
Post automatically merged:

sorry, maar als we onder "lange schacht" verstaan de schroefdraadbus, moet je daar toch eerst achteraan?! als je vonk in een apart kamertje zit, werkt dat ongeveer hetzelfde als antieke diesels met een voorkamer waar de verstuiver en gloeibougie een eerste mengsel aansteken, waarna dat de rest in de hoofdverbrandingskamer gaat aansteken (was een anti-klop-maatregel) dat is allemaal veel te langzaam voor een tweetakt brommerblok! daarnaast gaat een korte bougie in een lang bougiegat ten koste van je compressie, je compressieruimte wordt groter!
Fijn dat je dit weer herhaalt, heb net eventjes gekeken.

Hier moet inderdaad een lange schacht bougie in, heb er op t moment een korte inzitten.

Deze was ik al van plan te vervangen maar was ik vergeten met het idee dat ik het al had gedaan. Heb er gelijk 1tje besteld.
 
Had het toch fout. Dacht toen ergens te lezen dat er een lange schacht in moest. Deze past dus totaal niet.

Hij gaat nu blobberend vooruit en pakt bij de 20 opeens erge toeren en beukt die vooruit dan kakt die weer in rustig naar de 60
 
En hij reed als een gek.

Het kon nog beter dus ik proberen af te stellen:


en nu doet die dus weer geen kut, terwijl die 30min daarvoor reed als een gek met dezelfde afstelling.
"wie het onderste uit de kan wil"
maar even praktisch, voor andere sproeiers pak je je carb eraf, toch? heb je na hermontage nog op valse lucht gecontroleerd?
 
Die c30 in combinatie met een stage6 racing en een 19mm carb met standaard filter gaat sowieso een moeilijk afstelbare setup zijn.
Die uitlaat werkt voor geen meter op een stage6, en een racing is dan juist weer 1 van die cilinders waar een powerfilter dan weer wel wat postiefs toevoegd.

Maargoed welke bougie heb je er nu uberhaupt inzitten?

Snap verder ook de keuze voor juist deze onderdelen totaal niet als ik eerlijk ben. Want met die Yasuni R denk ik dat je het al een stuk makkelijker afgesteld gaat krijgen. Ook die uitlaat is niet ideaal maargoed een c30 is dan ook weer het andere uiterste.

En je delta clutch wel met een juist formaat koppelingshuis gemonteerd en dus niet je standaard koppelingshuis?
 
"wie het onderste uit de kan wil"
maar even praktisch, voor andere sproeiers pak je je carb eraf, toch? heb je na hermontage nog op valse lucht gecontroleerd?
Ja heb ondertussen al een paar keer op valse lucht gecheckt en is niks van te vinden.
Post automatically merged:

En je delta clutch wel met een juist formaat koppelingshuis gemonteerd en dus niet je standaard koppelingshuis?
Die delta clutch gebruik ik al niet meer zoals in post #27 en #28 vermeld.
Ik gebruik nu een Stage6 MKII racing clutch 107mm en gebruik ik een motoforce 107mm koppelingshuis.
en een racing is dan juist weer 1 van die cilinders waar een powerfilter dan weer wel wat postiefs toevoegd.
Yes klopt, gebruik nu ondertussen de Polini airbox maar dan zonder de plastic POD eromheen (heb gemerkt dat deze het geluid extreem versterkt)
Maargoed welke bougie heb je er nu uberhaupt in zitten?
Ik had er eerst een NGK CR7HIX inzitten, die heb ik nu verwisseld voor een BR9HS.


Die c30 weet ik dat dat een “bottleneck” is het was echt puur dat dit een uitlaat is die ik had liggen, ik heb nog een Yasuni R liggen ik zou het hiermee kunnen proberen als het echt zo’n groot probleem is.


In iedergeval bedankt voor jullie hulp tot nu toe!
 
Last edited:
Back
Top