Knippelichten knipperen alle 4

Schuur.beunhaas

Altijd bezig
Goedenmiddag allenmaal.

Ik heb bij mijn hanway raw 50 de originele gloeilampknippelichten vervangen naar led

Alles klopt qua bedrading maar ze gaan alle 4 knipperen.

Ze doen het alleen goed als ik aan beide kanten m'n oude gloeilamp knipperlicht erop aansluit, iemand een idee?
 
Advertisement - register to remove this

Welk type heb je erop gezet? Beetje vreemd inderdaad. In principe word links en rechts gescheiden in je knipperlicht schakelaar wanneer je deze bediend.
 
Ander type RAW relais plaatsen is dan meestal noodzakelijk...
Dus een type relais die de led verlichting correct aanstuurt en afzonderlijk (links en rechts) laat knipperen.

Aan de andere kant heb je nu wel gevarenlicht welke ook handig is als je op een donker stuk weg pech krijgt!
Nadeel is dan wel je een hand of de welbekende (wijs)vinger moet gaan uitsteken om aan te geven dat je afslaat.
Maar dat zal niet de bedoeling zijn toch :p!

Ander type relais plaatsen is de enige remedie helaas.

Ter info:

Het kan ook opgelost worden door er andere weerstanden tussen te plaatsen, echter is dit wel een secuur klusje waar ook soldeerkunsten om de hoek komen kijken.
 
Last edited:
Hahaha, die gevarenlichten komen mij wel vanpas, ben een echte brokkenpiloot


Maar ik heb al een andere relais geplaats. En dat hielp niet.

Ik heb nu tijdelijk mijn gloei knipperlichten paralel geschakeld net de led en de oude gewoon onder mijn kappen gezet, dat is voor nu de oplossing.

Maar wie kan mij helpen met een beter oplossing?
 
Ik denk dat een ander knipperrelais niks gaat oplossen.
De oorzaak van dit euvel ligt hoogstwaarschijnlijk in het raw-controlelampje van je cockpit.
Doordat die leds zo weinig stroom nodig hebben licht ook de niet ingeschakelde zijde mee op omdat de stroom zich ook een weg zoekt via het controlelampje in je cockpit.
 
Ik denk dat een ander knipperrelais niks gaat oplossen.
De oorzaak van dit euvel ligt hoogstwaarschijnlijk in het raw-controlelampje van je cockpit.
Doordat die leds zo weinig stroom nodig hebben licht ook de niet ingeschakelde zijde mee op omdat de stroom zich ook een weg zoekt via het controlelampje in je cockpit.
Zoiets had ik ook al gehoord van een vriend.

Dus gewoon zo laten als dat het is dus.
Of zou ik zelf iets met die lampjes kunnen?
 
Zou een diode in de plus van het controle lampje dit kunnen oplossen sparky . Als het lampje zijn massa krijgt van de niet ingeschakelde richting lampjes , zou je dus wat dan de aanvoer is van twee kanten , daar aan allebei een diode tussen zetten , en het lampje aan massa aan de andere kant. heb even een schemaatje getekend hoe ik het zou proberen , moet je alleen twee diode's ertussen zetten.
 

Attachments

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    57 KB · Views: 32
Als het lampje zijn massa krijgt van de niet ingeschakelde richting lampjes
Ja dit werkt inderdaad zo als je één controle-lampje hebt voor beide richtingen.
Zou een diode in de plus van het controle lampje dit kunnen oplossen sparky
Zoals je het schemaatje getekend hebt zou dit perfect werken echter in de cockpit zitten meestal van die vervelende flexibele printplaten en als je niet goed thuis bent in de materie en het hanteren van een niet al te zware soldeerbout, is het toch een hele opgave om dit voor elkaar te krijgen.

Een andere dirty oplossing zou zijn het lampje eenvoudigweg uit de fitting te halen of eenzijdig af te koppelen door bijvoorbeeld de draad van de linker of rechter knipperlichten netjes uit de connector van de cockpit te halen en te isoleren.
Nadeel is wel dat je dan geen zicht meer hebt in je cockpit of de raw-lichten nu aan of uit staan.

Ik zou het wel weten, het is een caferacer, iets met een classieke uitstraling dus, hier hoort geen led-verlichting op, maar dit is mijn mening en smaak.
 
Back
Top