Knight rider Phantom

smonjirez

Well-Known Member
:DHoi mensen9||6

Mijn naam is Laurens, woon in Deventer, en ben sinds ongeveer 5 jaar terug ook scooter-verslaafd 8)
In t begin kreeg ik een kymco y50 voor m'n 16e verjaardag, daar heb ik toen een dr70, 19mm carb etc op gegooid, liep leuk voor 3 dagen maar toen was t gebeurd, vastloper dus einde scooter. Was toch niet echt wat voor mij, zo'n kymco.

Een tijdje daarna heb ik een Malaguti Phantom AC gekocht, op zich een koopje maar ik kreeg er gelukkig gratis een hele hoop problemen bij. Krukas naar de ziekte, cilinder verrot tot op het bot, vertiefde uitlaat etc.

(Plannen):
- DR70 RPM
- Power1 P12 as
- Nieuwe lagers
- 17,5mm carb
- Stage6 inlaat set
- Power1 vario
- Torque driver poulie
- Gianelli Shot
- Knight rider lampen
- Begrenzer
- Sound sytem

Zo stond ie er toen bij:
dsc01478k.jpg


Nouja, daar moest dus verandering in komen. Het ding liep ook maar 65 ofzo, veel te traag.

Toen heb ik het blok er maar eens onderuit gehaald, zag er ook heel fraai uit:L
dsc01494j.jpg




Toen dus maar definitief besloten; nieuwe krukas, nieuwe cilinder (DR50), en kijken of ik de boel eens goed aan de praat kreeg. Oja ook nog een P1 vario erbij en wat afstel spul uiteraard.

dsc01500p.jpg


Nouja, het zaakje wou ondanks alles wat ik probeerde maar niet boven de 55 uit komen. Ik had na een paar weken niet echt zin meer, niemand had een idee.

Toen maar een 17,5mm dellorto en een Stage6 inlaatkit gekocht (membraan + spruitstuk e.d.) omdat ik verder niet wist waar het in kon zitten.

Zag er op zich best netjes uit:
dsc01574u.jpg


YES! Eindelijk liep het zaakje redelijk goed, ongeveer 85 @ autoteller. Let wel, ik had er nog een afgeragde MK Handmade pijp onder hangen.
Daar kwam dus ook verandering in, had een gianelli shot gevraagd voor mn verjaardag
Fotootje met oude en nieuwe uitlaat (verder geen toelichting nodig denk ik ;)):

dsc01666p.jpg



Hiermee liep het uiteindelijk uiteraard nog een stuk beter, zat uiteindelijk met flink wat afstel werk rond de 95 @ autoteller, alleen trok het helaas wat traag op. Maarja, het werd maar eens tijd om wat te investeren in het uiterlijk want hij zag er nog steeds niet uit.

Ben toen maar begonnen met de voorkant wat op te knappen (velg e.d.)
Dit is hoe dat er toen uit zag:
dsc01688b.jpg


Zag er nog best netjes uit vond ik zelf, met die motip spuitbussen.

Uiteraard moest er van de rest van de scooter ook nog wat terecht komen dus ben ik maar begonnen met het schuren. Ik schrok me rot. Op sommige plekken was er wat verf afgeknapt, maar er zaten 4 (!!!!) lagen verf op, en de ALLER ONDERSTE heeft nooit goed gehecht. Ofwel, ALLES moest eraf.
Hier een foto van de ravage:
dsc01705f.jpg


De voorkap zag er ook niet al te best uit na het schuren.
Maarja, na wat plamuur en filler en primer zag het er zo uit:

dsc01802hy.jpg


Zat op zich best wat werk in, al is het resultaat niet 100% strak geworden helaas. Zo zag ie eruit nadat ik ook de binnenkappen had gedaan, mn zelfgemaakte soundboard had gefixt, nep-traanplaat gemonteerd (zag er veel beter uit dan écht traanplaat vind ik zelf).

dsc01827.jpg

dsc01831lp.jpg




Was er érg tevreden mee, eindelijk had ik eens iets wat een scooter GENOEMD kon worden. Uiteraard wou ik hem nog meer "eigen" maken dus zat ik een tijdje te denken... en toen dacht ik KNIGHT RIDER!!! Heb genoeg auto's gezien met die lampjes erop, maar nog nooit een scooter. Daarom heb ik toen besloten om dat helemaal vanaf de grond te gaan maken, inclusief elektrisch schema ontwerpen enzo. Niet dat ik verstand heb van elektronica, dat maakte het een extra uitdaging.

Hier wat fotootjes van de bouw:
dsc01863k.jpg


In deze zooi zat inmiddels (gok ik) zo'n 20 uur werk in, flink wat gedoe.
Maarja, het werkte! Heb 8 output draden, en als een ware knight-rider gaat ie van output 1 tot 8, en dan weer terug, om weer opnieuw te beginnen.

dsc01870pi.jpg


^ De houder voor de LED's (heb high-power 5mm red LED's gebruikt)

Al met al waren de kosten tot nu toe ongeveer 30 euro. Vond ik best wel meevallen.

Waterdicht kastje gemaakt voor de elektronica met goeie stekkers erbij etc. Ook weer flink wat werk.

dsc01871lg.jpg


En hier een foto van het eind-resultaat!!!

snc00042.jpg


Ook nog even een filmpje uiteraard:

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=lTyVo6ok3So"]YouTube- Knight rider lampen @ malaguti phantom[/ame]

Nu wou ik absoluut geen punt zetten achter de scooter-hobby dus zocht ik weer wat nieuws. Heb besloten om er een wat brutere setup op te bouwen. In ieder geval een nieuwe krukas ipv het 35-euro ding dat ik destijds had aangeschaft. Nieuwe onderdelen worden:
- Power1 p12 as
- DR70RPM (al binnen, zelf nog wat meer afgewerkt o.a. uitlaatpoort ookal heeft het geen zin, boeit me niet :p).
- Nieuwe achterveer
- Keerringen voor me voorvork (zo belabberd als wat)
- Achterspatbord
- Frame laten stralen + coaten net als mn stuur e.d.
- Blok laten parelstralen

Hier mn leuke DR70RPM :):
snc00357.jpg


Maarja, hiermee zou hij > 100 gaan lopen en ik ben niet echt een fan van boetes. Dus ik ging iets verzinnen om de boetes te omzeilen. Uiteraard gaat dat niet makkelijk, begrenzers zijn snel gevonden, maar bepaalde plekken zullen ze nooit kijken. Zoals in de startmotor.

Heb ik dus mn eigen morse-begrenzer in elkaar geknutseld:
snc00287.jpg



Voor info / schema / materialen e.d. PM me maar.
Nu wou ik niet dat er 5 draden uit mn startmotor liepen (+, -, pickup, puls schakelaar, ground), en ik had nog een ouwe usb-kabel liggen.
Die dus gemonteerd aan mn begrenzer.

snc00373.jpg



Hij doet het trouwens gewoon, 1x klikken = aan, 3x klikken = uit.
Ingebouwd in de elektromotor:
snc00375r.jpg


Afdichting ligt momenteel nog voor 2 dagen te drogen, voorkapje zit erop.
De werking e.d. ga ik niet online posten, daarvoor PM je dus maar.

Ik update hem wel als ik begin met mn frame klaar te maken voor de coater :). Grtz:W


UPDATE 28-03-10

Hoi allemaal :*
Even een kleine update, scooter ligt helemaal uit elkaar en frame, kroonstuk, stuur, carterkap, subframe en achtervelg zijn allemaal bij de coater.

Was van plan er hier foto's van neer te zetten, maar mijn stomme mobiel heeft ze weer allemaal verwijderd en zelfs met speciale software krijg ik het niet meer terug ;( Dus helaas.

Met wat geluk is dit donderdag allemaal klaar en dan post ik uiteraard nieuwe foto's ;).

Ook alvast verder gegaan met m'n elektronische begrenzer. Ik had eerst wat problemen ermee sinds ik hem had ingebouwd in m'n startmotor maar dat bleek te komen doordat mijn test-accu het heeft begeven:p

Dus maar even m'n andere accu gepakt en hij deed het weer. Hier even een foto van hoe het uiteindelijk is geworden, met een filmpje over de werking enzo :W.

snc00428.jpg


[ame="http://www.youtube.com/watch?v=NLVqOzuVuzE"]YouTube- SNC00433.mp4[/ame]


Ook heb ik even gekeken hoe mijn huidige flens op mn nieuwe cilinder zit, en misschien heeft het helemaal geen effect maar ik ga hem denk ik toch maar goed pas maken, want nu sluit het niet helemaal mooi aan. Het kan in ieder geval nooit kwaad denk ik maar :rolleyes:.

snc00427d.jpg



En dat was hem dan wel weer voor vandaag:* tot de volgende update


UPDATE 02-04-2010

Zo, alles is terug van de coater!
Uiteraard ff wat pics
totaalplaatje:

snc00450.jpg


Ben er zelf op zich wel tevreden over, al had ie wel 1 onderdeel gecoat dat niet gecoat moest worden (uitlaat ophanging), en me stuur had de verkeerde kleur maar op zich staat het alsnog wel leuk. Vooral gezien de prijs, mag ik eigenlijk niet klagen:p (175,00)

Vers parel-gestraalde carters + gecoate velg + vers bandje:

snc00448w.jpg



Had ook nog een flinke bestelling binnengekregen (subframe bus, achterveer, s6 naaldlager, p1 p12 krukas, lagers enz.)

Foto van me schokbreker:
snc00458.jpg


Op zich redelijk cheap ding maar kwaliteit is prima, verstelbaar, en de goeie rijhoogte (voor een phantom is de achterveer normaal namelijk redelijk kort...).

Effe fotootje up-close van mn verse carter:
snc00478.jpg


De beschadigingen die je ziet zijn geen breuklijnen, ik verwacht dat dit ooit is gebeurd bij de vorige eigenaar, het was in ieder geval niet diep, gewoon btje glad geschuurd.

Gestraalde uitlaat (inmiddels 5 lagen hittebestendige blanke lak op gedaan, ziet er al een stuk beter uit)
snc00472.jpg



Dat was hem wel weer, komende 2 dagen flink gaan opbouwen en dan post ik wel nog een update! ^^



UPDATE 04-04-2010

Zo, het is nog maar 2 dagen verder maar toch post ik weer een update want ben de afgelopen dagen 26 uur bezig geweest met opbouwen :p
Hier ff wat pics.

Foto tijdens het inzetten van de krukas. Ik heb verschillende how-to's gevolgd, maar bij elke wordt het centreren genoemd. Ik weet niet PRECIES waarom, maar bij mij was dit absoluut niet nodig. Ik heb hem eerst in de vario-kant gezet, en tijdens het afkoelen ben ik aan de krukas blijven draaien. Zo blijft ie er mooi recht in.

Toen was het een kwestie van het andere carter deel GLOEIEND heet maken (ECHT heet), en dan erop gooien en DIRECT alle bouten strak aandraaien. Daarna liep ie gelijk al 100% soepel.
snc00486.jpg



Krukas + nieuwe zuigertje =)
snc00490yt.jpg


Blokje helemaal vers in elkaar:
snc00494.jpg



Scooter opgebouwd:
snc00499.jpg



Vervolgens kabelboom gemonteerd en STARTEN MAAR :D:D:D
1 kick en hij deed het ^^ Eigenlijk niet verwacht want hij kickte een beetje zwaar maar oke.

Post zo nog wel even een filmpje erbij:D


UPDATE-JE 12-04-2010

Hoi mensen =).
Ik heb een aantal keren foto's gemaakt maar mijn mobiel flipt hem de hele tijd:p.
Ik heb hem in ieder geval goed rijdende nu. Afstelling: gele drukveer, 4,25g gemixt, rode trekveertjes.

Helaas is dit filmpje wel s'avonds genomen, maar toch.
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=TZ-osOwHVVo"]YouTube- SNC00534.mp4[/ame]

Oja btw, ik had nog wat foto's terug gekregen over hoe mijn frame er éérst uit zag.... :p toen het naar de coater ging:
snc00410.jpg


snc00412.jpg


Zal binnenkort WEER even proberen foto's te maken.... :p


UPDATE 20-06-2010

Zoo, het is weer ff een tijdje geleden maar toch maar weer eens een update :p.

Vorige maand naar een scootermeeting geweest en daar ff een bankuitdraai gemaakt, kwam een niet zo denderende 8 pk uit. Vervolgens nog wat verder gaan zoeken naar het probleem want ik kwam er niet echt meer uit. Heb toen eens lopen af te stellen met een rode drukveer en daar kwam uiteindelijk wel wat meer trekkracht uit.

Gok dat ik inmiddels zo rond de 9,5 zit, het rijd iig heel fijn.

Bank uitdraaitje (helaas gedraaid, ik weet niet waarom maar ik kan hem in imageshack niet recht zetten ofzo :S).
snc00757.jpg


Ook was er maar eens een nieuwe helm komen, een 5 jaar oude helm van 5 euro is ook niet het beste op de markt :L
snc00695.jpg


Ik kwam er ook achter dat mn 2e spanningsregelaar kapot was, dus ik had zoiets van ik ga niet meer werken met mn originele circuit in de kabelboom. Daarom ging ik mn nieuwe accu maar in m'n buddyseat bouwen, ook omdat ik wellicht ooit een radiateur voorin wil bouwen, en met mn phantom met de originele accu was daardoor geen plek.

snc00768.jpg

snc00769.jpg


Afgelopen vrijdag ook EINDELIJK eens verder gegaan met m'n zelfgemaakte begrenzer. Hij bleek het toch wel prima te doen op 13V, dus dat bespaarde me weer wat geknutsel.

Uiteindelijk nog wat aanpassingen gedaan aan het mechanisme. Nu is de begrenzer standaard AAN, ookal staat er geen stroom op het hele circuit. Leek me persoonlijk wat praktischer. Ofwel, x keer klikken en het is gassen maar :D

Ik had mn begrenzer ingebouwd in een startmotor die ik nog had liggen, en ik dacht dat het dezelfde was als op m'n phantom. Bleek dus niet zo te zijn, dus ook de startmotor van m'n phantom moest eraan geloven.
Even wat foto's van het hele proces enzo:

snc00805.jpg


snc00809.jpg



snc00812.jpg


snc00813.jpg


snc00814h.jpg


snc00816.jpg


snc00817f.jpg


snc00819.jpg


snc00821.jpg



Hij doet het inmiddels prima. Er is niets van te zien, ook niet bij het signaaldraad. Kan niet wachten op de eerste rollerbank-controle XD<]

Heb nog genoeg plannen voor de zomer als de financiën het toelaten, ik hou jullie op de hoogte! Wat het word; dat zien jullie wel ;). Reacties / tips / etc, altijd welkom ;).

UPDATE 27-02-2011

Zo, Enorme tijd is er geen update meer geweest maar ik heb dan ook een flinke tijd niks aan mn scooter gedaan, mede door een gebrek aan geld.

In ieder geval is er inmiddels weer redelijk wat veranderd. Rond november liep mn scooter opeens beyond bagger dus wat het probleem was; er zaten allemaal krassen in mn cilinder. Dus toen maar een stage 6 racing aangeschaft en mn krukas lagers vervangen

S6 racing vs DR70RPM
213jay1.jpg


15 jaar oude blokje weer uit elkaar
258t7h4.jpg


en weer klaar + cilinder gemonteerd met squish op 0.65
rb9wl3.jpg


blok eronder gehangen en gelijk maar een dikke massa kabel aangelegd
dzig5k.jpg


Ondertussen ook nog wat anders gedaan natuurlijk; ik wou sowieso m'n knightrider-systeempje degelijk maken ipv met zo'n plug & play projectboardje.

mooie warboel
29z7wb9.jpg


uiteindelijke versie die in m'n buddy gaat komen van de zomer (wil eerst nog de voorkap gaan aanpassen zodat de knightrider lampen er echt in komen)
2s7gr5k.jpg


Ook maar m'n soundboard en mini-console proper gemaakt
dwz860.jpg


Nou, toen was m'n scooter weer sort-of af. Ik dacht, kan ik mooi eindelijk weer fijn rijden. Niet dus, het probleem bleek niet in m'n verotte cilinder te zitten. Na zeer veel gekloot en na alles te hebben vervangen van cdi t/m bougiekabel / dop / massakabel / membraan etc bleef er maar 1 ding op; de stator. Dus, nieuwe gekocht en gemonteerd
2u8jlmp.jpg


En; hij deed het :D Na 3 maanden reed het onding weer :p. Dus ik helemaal blij. Ik besloot diezelfde avond nog maar even m'n carburateur af te stellen want het zou zonde zijn als m'n cilinder gelijk weer in de soep reed. Dus ik draai een andere sproeier erin, *krak*, schroefdraad van de carb spontaan naar de klote. Nieuwe carb besteld (dellorto 17,5mm weer) en gemonteerd.

Ook maar even besloten om m'n kabelboom aan te passen zodat alles op m'n accu zou draaien want ik vertrouw ontstekingen voor geen meter meer. Dit is de 2e keer dat er 1 kapot ging in 2 jaar.

Kabelboom zonder alle beschermingen
2vhvpk8.jpg


Wat er allemaal af kwam qua zooi die ik niet nodig had (een elektrisch schema bij de hand is best praktisch ;))
2s6v98y.jpg


En de kabelboom toen ie af was. Alles uiteraard doorgemeten of het 100% klopte en dat bleek zo te zijn.
9ps29k.jpg


En toen was alles weer in orde :D
Hier nog een filmpje hoe ie nu rijdt met de s6 racing, 17,5mm dellorto en gianelli shot.
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=RUpZNy6Hi6g"]YouTube - Malaguti Phantom stage 6 racing[/ame]

Wat ik nog in ieder geval van plan ben;
- Scooter opnieuw spuiten, ditmaal met compressor en daar heb ik best wat leuke plannen voor, maar dat merken jullie uiteindelijk vanzelf wel
- Knightrider lampen verwerken in de voorkap en deze ook aanpassen
- Evt C16 kopen want ik verwacht dat mn s6 racing daar beter mee gaat rijden
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Zit te denken om van polyester een middenconsole te maken, eerst met pur-schuim de vorm maken enzo, zodat ik daar ook mn mobiel eventueel in kan doen voor de muziek (en dan kan ik evt. nog 2 speakers in de zijkant van die middenconsole bouwen). Maar als ik dat doe word dat pas van de zomer...
 
Deze project page ga ik zekers in de gaten houden en in de zomer kom ik zekers lang Laurenss =)!!

Ben benieuwd naar dit beestje al het helemaal af is =)!
 
Ja dat lijkt me dan weer niks met die boxe inbouwen enz. daar heb je dus egt geen geen zak aan. je kunt beter een net uiterlijk maken vind ik persoonlijk
 
Ja dat lijkt me dan weer niks met die boxe inbouwen enz. daar heb je dus egt geen geen zak aan. je kunt beter een net uiterlijk maken vind ik persoonlijk

Het is ook maar net wat je een leuk uiterlijk VIND he ;).
Ikzelf vind speakers erg straks staan, ik volg ook geen algemeen "dit is mooi" beeld :p.
En verder zit ik erg vaak in t park / aan de ijssel met vrienden en dan is muziek ook wel fijn ;).
 
Het is ook maar net wat je een leuk uiterlijk VIND he ;).
Ikzelf vind speakers erg straks staan, ik volg ook geen algemeen "dit is mooi" beeld :p.
En verder zit ik erg vaak in t park / aan de ijssel met vrienden en dan is muziek ook wel fijn ;).

Ja ok dan snap ik het wel:)
Het ziet er netjes uit allemaal, succes nog!
 
Leuk gedaan! Ik vind de draadjes van je begrenzer wel erg dun trouwens! Verder kan ik me voorstellen dat na een tijdje de soldeer verbindingen los laten door het getril van je blok.
 
Klopt spNk, das helaas wel mogelijk. Als ie het na 2 weken nog steeds goed doet vul ik denk ik mn hele startmotor op met zo'n soort kunsthars, gebruiken ze ook bij CDI's e.d. Dan kan het tenminste niet meer los trillen.
 
Zal een stuk steviger zijn idd. Ik denk overigens dat kit / kneedgum (kan je ook nog weer loshalen) ook wel werkt.
 
Back
Top