FiberGorilla
New Member
Beste allemaal,
Dit weekend de distributieketting en oliepomp ketting vervangen van bovengenoemde scooter.
Helaas is de markering van de juiste stand van het vliegwiel niet echt terug te vinden, omdat er volgens de servicemanual van deze scooter gebruik wordt gemaakt van een blokkeersleutel.
Voorbeeld van zo' n sleutel vind je hier.
In de service-manual wordt er echter niet gesproken van een blokkeersleutel. Het is echt een tooltje om het vliegwiel te fixeren als je de kleppen stelt e/o distributieketting vervangt. Gezien de prijs die ze er voor vragen heb ik niet zoveel trek om dit stukje gereedschap aan te schaffen.
Weet 1 van jullie of ik het vliegwiel in de juiste positie heb staan?
Ik zie wel een vreemd tekentje staan bij het kleine gaatje op de foto maar ik weet niet waar hij tegenover moet staan. In een andere post had ik gelezen dat de 2de ribbel in het midden van de stator moet staan. Helaas heb ik na veel zoekwerk op het internet geen oplossing gevonden.
Ter illustratie heb ik ook een foto gestuurd van het nokkenas tandwiel.
Het streepje staat netjes in het midden.
Ondanks dat ik de kleppen op de juiste speling heb afgesteld (1/10 inlaat / 1/15 uitlaat) krijg ik de scooter niet goed aan het lopen. Start wel maar slaat snel weer af ondanks dat de bougie goed vonkt, de brandstofpomp goed loopt en daardoor ook benzine levert bij de injectie op de cilinder.
Waar ik verder van op keek was dat de lokale Piaggio dealer me vertelde dat distributie ketting vaak al na 8000 km versleten is... Ik vind dat redelijk snel.
In ieder geval was de ketting van deze scooter erg versleten. Ik kon hem een paar mm van het tandwiel optillen en voor mij was het een wonder dat hij niet geslipt is over het tandwiel. Scooter heeft er 17000 km op zitten inmiddels.
Hopelijk heeft 1 van jullie wat tips voor me of kan ik zijn blokkeer tool lenen als hij in de buurt van Amersfoort woont.
//Arthur
Dit weekend de distributieketting en oliepomp ketting vervangen van bovengenoemde scooter.
Helaas is de markering van de juiste stand van het vliegwiel niet echt terug te vinden, omdat er volgens de servicemanual van deze scooter gebruik wordt gemaakt van een blokkeersleutel.
Voorbeeld van zo' n sleutel vind je hier.
In de service-manual wordt er echter niet gesproken van een blokkeersleutel. Het is echt een tooltje om het vliegwiel te fixeren als je de kleppen stelt e/o distributieketting vervangt. Gezien de prijs die ze er voor vragen heb ik niet zoveel trek om dit stukje gereedschap aan te schaffen.
Weet 1 van jullie of ik het vliegwiel in de juiste positie heb staan?
Ik zie wel een vreemd tekentje staan bij het kleine gaatje op de foto maar ik weet niet waar hij tegenover moet staan. In een andere post had ik gelezen dat de 2de ribbel in het midden van de stator moet staan. Helaas heb ik na veel zoekwerk op het internet geen oplossing gevonden.
Ter illustratie heb ik ook een foto gestuurd van het nokkenas tandwiel.
Het streepje staat netjes in het midden.
Ondanks dat ik de kleppen op de juiste speling heb afgesteld (1/10 inlaat / 1/15 uitlaat) krijg ik de scooter niet goed aan het lopen. Start wel maar slaat snel weer af ondanks dat de bougie goed vonkt, de brandstofpomp goed loopt en daardoor ook benzine levert bij de injectie op de cilinder.
Waar ik verder van op keek was dat de lokale Piaggio dealer me vertelde dat distributie ketting vaak al na 8000 km versleten is... Ik vind dat redelijk snel.
In ieder geval was de ketting van deze scooter erg versleten. Ik kon hem een paar mm van het tandwiel optillen en voor mij was het een wonder dat hij niet geslipt is over het tandwiel. Scooter heeft er 17000 km op zitten inmiddels.
Hopelijk heeft 1 van jullie wat tips voor me of kan ik zijn blokkeer tool lenen als hij in de buurt van Amersfoort woont.
//Arthur
Last edited: