Hulp met keuze 4T

Hallo, ik ben op dit forum met een vraag.
Ik ben binnenkort 16 en wil graag een daily scooter kopen. Een piaggio zip 4T, ik ben van plan er 1,5 jaar elke week 50 kilometer per dag mee naar school te rijden. Betrouwbaarheid is dus een erg belangrijk punt voor mij. Ook wil ik hem wel iets harder laten rijden maar niet veel meer, en geluid. Nu heb ik twee scooters gevonden, een piaggio zip 4T carb model uit 2017 met 4000 km, en een iget uit 2020 met 6000 km. Ook zou ik er uiteindelijk graag een andere uitlaat op willen zetten puur voor geluid, maar dan kom ik volgensmij bij injectie wel wat duurder uit dan carburateur. Nu zou ik graag advies willen op welke scooter ik zou moeten kopen, op basis van deze informatie.
 
Advertisement - register to remove this

Ik zou persoonlijk voor de piaggio zip 4takt carb model gaan. Deze zou je (in tegenstelling tot een injectie scooter) makkelijker kunnen opvoeren door bv een malossi vario kit en een grotere sproeier te monteren. Als je deze scooter onderhoud of laat onderhouden is deze ook gwn betrouwbaar.
 
Ik zou persoonlijk voor de piaggio zip 4takt carb model gaan. Deze zou je (in tegenstelling tot een injectie scooter) makkelijker kunnen opvoeren door bv een malossi vario kit en een grotere sproeier te monteren. Als je deze scooter onderhoud of laat onderhouden is deze ook gwn betrouwbaar.
Een malossi vario kan ook op een iget werkt precies hetzelfde. Door een grotere sproeier te plaatsen gaat hij echt niet sneller.

Maar los daarvan, is dit niet het 2e topic?
 
Aan een carb scooter kan je eenmaal motorisch meer aan vervangen (om sneller te maken) dan een iget)

Enigste voordeel van de iget is dat die wellicht een beetje zuiniger met de benzine om gaat.

Ik weet uit me eigen verleden dat ik wel eens om de zoveel tijd ergens moest zijn en toch ook 34 km per die dag moest rijden en dit best wel aardig wat benzine kostte (dat was wel met een originele ontgrensde 2takt) maar dan nog.

Heb je ook al eens andere scooters overwogen dan een piaggio zip.. (want zo`n zip2000 model vind ik eigenlijk kinder speel goed. Heb je eigenlijk niet zoveel comfort op. Wellicht is een tour scooter voor zulke grote afstanden veel beter om te rijden.
(kan me voorstellen dat het met 10 inch bandjes op een gegeven moment wel begint te vervelen.)

Persoonlijk vind ik die zips het beste bruikbaar in een stad. Of van je huis naar het winkel centrum. En niet echt om hele grote stukken mee te rijden zoals 50km per dag (25KM en 25Km terug)
 
Ik heb een LX2 takt en die verbruikt 1:25 of minder en een Vespa Primavera 4t 4v die verbruikt 1:35.
De Kymco Like 1:30, maar daar zit nu een andere cilinder op.
 
Hallo, ik ben op dit forum met een vraag.
Ik ben binnenkort 16 en wil graag een daily scooter kopen. Een piaggio zip 4T, ik ben van plan er 1,5 jaar elke week 50 kilometer per dag mee naar school te rijden. Betrouwbaarheid is dus een erg belangrijk punt voor mij. Ook wil ik hem wel iets harder laten rijden maar niet veel meer, en geluid. Nu heb ik twee scooters gevonden, een piaggio zip 4T carb model uit 2017 met 4000 km, en een iget uit 2020 met 6000 km. Ook zou ik er uiteindelijk graag een andere uitlaat op willen zetten puur voor geluid, maar dan kom ik volgensmij bij injectie wel wat duurder uit dan carburateur. Nu zou ik graag advies willen op welke scooter ik zou moeten kopen, op basis van deze informatie.
Carb model, iget is alleen maar gezeik, en als daar wat aan kapot gaat of je moet iets vervangen, ben je makkelijk het dubbele of 3dubbele kwijt aan onderdelen vergeleken met een carb model. carburatuer kun je ook makkelijker opvoeren, en een andere uitlaat onder zetten, omdat je dan geen gezeik hebt met het lambdasonde.
 
Eens met bovenstaande berichten. En kijk inderdaad verder dan een Zip. Zo'n ding is niet comfortabel, het vibreert flink en de smalle banden zijn op klinkers en sleuven best vervelend.
 
Eens met bovenstaande berichten. En kijk inderdaad verder dan een Zip. Zo'n ding is niet comfortabel, het vibreert flink en de smalle banden zijn op klinkers en sleuven best vervelend.
In Nederland zijn de wegen sowieso vervelend door alle drempels en obstakels.
 
Dat valt allemaal reuze mee. Een zip (ook al is hij zo klein) rijdt zeer comfortabel, ook over drempels en obstakels etc, mits je niet te lang bent. Zeker ook heel wendbaar door het gewicht (vergeleken met bijv een Vespa, scheelt ook 20kg).
 
Back
Top