How To: Special Paint "Aprillia SR-WWW"

Status
Not open for further replies.

Sjak

Custom Painter / Airbrush
Intro + uitleg
Hieronder volgt de werkwijze, de benodigdheden en uitleg over het special painten van een scooter (in dit geval een nieuw type SR AC).
Hierin worden dus niet alleen kappen een kleurtje gegeven, maar ook het maken van vormen en figuren in het spuitwerken wordt uitgelegd.

Voor vragen hierover kun je terecht in het "How-To Special Paint - vragen" topic:
http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?t=89796


Project: Custom Paint / Special Paint
Scooter: Aprillia SR WWW
Aantal onderdelen: Erg veel

Aantal Kleuren: 3 Creme – Zwart – Rood


Hier een Special Paint Project van aan Aprillia SR. Ik ga het in stappen doen zodat, indien nodig, je het zelf kan doen. Voor alles wordt professioneel apparatuur gebruikt. De lakken die worden gebruikt zijn allemaal Auto-Lakken. Zonodig probeer ik elke stap spoedig te publiceren.

Hier vast de eerste foto zoals ik ze vandaag heb gekregen:

a1.jpg

Tot de volgende up-date.
 
Advertisement - register to remove this

Vandaag het rottigste gedaan "stikkers verwijderen". Om snel stikkers eraf te halen kan je het best een fohn gebruiken of een verf-afbrander. Kijk wel uit met die verfafbrander :)

a2.jpg


Het is geen nieuwe Aprillia dus er zit al heel wat modder aan. TIP, mocht je ooit je kappen laten doen bij een coater, maak ze dan schoon. Geef ze een lekkere douch of neem de kappen mee naar een auto schoonmaakplaats en geef ze een hogedruk shot.

a3.jpg


Het belangrijkste is schoon omdat ik deze kappen een speciale beurt geef. De rest van de kappen worden ook gespoten maar in 1 kleur. Ook dit zal ik gewoon publiceren.

De kappen zijn schoon, gecheckt op scheuren, etc. Met schuurpapier 320 worden de kappen voorbewerkt zodat er spoedig vullende primer aangebracht kan worden.

a4.jpg


Tot de volgende up-date,
Sjak
 
De 1e deel van de spullen zijn geprimer in een vullende primer dat tevens goed hecht op kunststof zoals ABS

a5.jpg


Waar zonodig geplamuurd moet worden word opgeschuurd. en dicht gemaakt.

a6.jpg


Ik gebruik een polyester plamuur. Omdat het een achter deel is dat rond loopt heb ik een dik stuk karton gepakt (dat niet knakt maar gebogen kan blijven). In 1 veeg zijn de krassen gevuld

a7.jpg


Omdat op deze delen straks zwarte strepen komen, heb ik alvast deze delen in de zwarte lak gezet. Voordat ik het effect ga aanbrengen maak ik de rest van de onderdelen spuitklaar door de bagger eraf te halen en zorgen dat het in de juiste primer komt.

a8.jpg


Tot de volgende up-date.
 
De rest is schoongemaakt en geschuurd en klaar om eerdaags een primer beurt te krijgen.

Zoals je ziet heb ik 3 porties met kappen. Ik heb de soorten kunstof appart gelegt links onder is fabrieks eigen gelakt dus daar zit de juiste primer onder. Hier gaat vulprimer op.

De bovenste is een ABS en herkenbaar omdat je het makkelijk kan buigen. Een flexibele kunstofprimer is hiervoor nodig.

Het rechter stapelte is het grootste risico omdat bijna alle delen mechanische belasting te werk krijgen. Het kunststof is tevens zacht en ook daarvoor zal een speciale kunststofprimer worden gebruikt. Indien nodig wordt dit aangestraald met een zacht straalmiddel.

a9.jpg


De banden zijn ook van de velgen af. Ik plak niets af, geen half werk. Dus een tip is om altijd zelf ervoor te zorgen (als je het werk uitbesteed) om die banden eraf te halen en ff met een hogedrukreiniger de bagger wegspuiten.

a10.jpg


Tot de volgende up-date.

Sjak
 
Alvast 1 deel in de juiste primer gezet.

a11.jpg


Het is tijd voor wat "niet" standaard werk zoals primer of schuren :)
Ik zal de gereedschap op de foto zetten die nodig is. En tegelijkertijd wordt er een concept aangebracht op de zwarte delen die met effect zullen worden behandeld.

Sjak
 
Heb toch maar even snel een foto gemaakt met wat we nodig hebben:

1) Scherp mes (7.50 euro)
2) 1mm tape (9.50 euro)
3) Kleeflap (2.50 euro)
4) Schuurpapier 320/400 (25 euro pak van 100)
5) Crepe-Tape 2,5 cm breed (1 euro)
6) Transparant tape die geen lijmresten achterlaat (1.50 euro) vergeten te fotograveren.

a12.jpg
 
Ik ga nu weer verder met de kappen die ik zwart heb gemaakt. Deze zwarte kleur wordt straks (op het einde) de pinstripe kleur met daarin dus rood en buiten de zwarte pinstripe wit/beige.

Ik schuur ze allemaal (zwarte kappen) met schuurpapier 320 en veeg de stof weg met de kleeflap. Ik neem mijn 1 mm tape en zet de layout op de betreffende kappen. Wat je nu dus ziet in het wit (van de tape) is op het einde de zwart!

a13.jpg


a14.jpg


Tot de volgende up-date,
Sjak
 
Het restant in de primer gezet:

a14a.jpg


Ga weer verder met de velgen. De velgen zijn gestraald met een Aluminium Korund. Dit is een zacht straalmiddel dat niet het materiaal kapot maakt.

a15.jpg


Het oppervlak wordt afgedekt met een vul-primer:

a16.jpg


De kleur die de klant graag wilt:

a17.jpg


Het rode hart (wens van de klant):

a18.jpg


En na 2x blanke lakken en tussenschuren zijn de velgen klaar. Dit is van het hele project als eerste klaar.

a19.jpg


Tot de volgende up-date.

Sjak
 
Het was niet de bedoeling maar heb toch vast de kleur van de vlam aangebracht. De eigenaar had besloten om die ook gewoon rood te houden dus is nu een kwestie van rood aanbrengen en zorgen dat wat binnen de lijnen zit, goed gedekt is. Dat er verf buiten die tape komt is geen probleem, daar zie je straks niets meer van!

Snappen we het nog?

a20.jpg


Wordt vervolgt,
Sjak
 
Al de overige kappen zijn afgespoten in kleur en 2x geblanke-lakt. Na de eerste blanke laklaag wordt er ook weer tussengeschuurd (eventuele stof) en de 2e laag wordt gespoten. Ook gaat hij nu meer glimmen.

a21.jpg


Nu gaan we weer verder om de Special-Paint kappen spuitklaar te maken. We hebben nodig de transparant tape en een scherp mesje:

a22.jpg


Met transparant tape plakken we de vlammen dicht. Plak wel over de pinstripe heen zodat het er uitsteekt

a24.jpg


Omdat het transparant is kunnen we mooi de pinstripe zien zitten. We snijden dan ook precies in het midden "OP" de pinstripe:

a25.jpg


Als dat gedaan is trekken we de tape weg en we hebben de binnenzijde kleur beschermd voor eventuele andere kleuren die we nu gaan spuiten.


a26.jpg


a27.jpg


a28.jpg


De crepe tape (papieren), gebruik ik om grote vlakken snel te dichten. De breedte hiervan is dan ook 5cm.

Alle kappen kaar voor de volgende ronde:

a29.jpg


Wordt vervolgt,
Sjak
 
Last edited:
We gaan hem nu in een keer afmaken.

De kleur beige die ook op de onderdelen zijn gespoten woren hierop ook gespoten. De tape beschermd de rode vlammen met zwarte stripings!

a30.jpg


Om een soort en met 3D effect te creeeren ga ik eerst nog een schaduw randje spuiten. dus de zon staat rechts boven de scooter.

a31.jpg


a32.jpg


Dit doe ik bij alle onderdelen. Onthou dat de zon rechts boven staat. Anders staat de schaduw bij het monteren verkeerd om :)

a33.jpg


a34.jpg


a35.jpg


Nu gaan we de transparant tape en de pinstripe tape verwijderen:

a36.jpg


Dit doen we bij alle gespecial paint'te onderdelen:

a37.jpg


En 2x geblanke lakt met tussen schuren van de eerste blanke laklaag.
De kappen zijn klaar om gemonteerd te worden:

a38.jpg


a39.jpg


a40.jpg


Sjak
 
Hier vast wat foto's van het resultaat. De foto vind ik niet al te best maar eerdaags krijg ik wat beters opgestuurd:

1.jpg


3.jpg


4.JPG


5.JPG


6.JPG
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top