Originally posted by $aint
oi,
1 is er misschien een betere/economischere keuze?
2 is dit een beetje een goed ding?
3 wat zijn de bekende problemen?
4 is er wat leuks voor te krijgen?
5 (wat ik begrepen heb is dat er een 125, 200cc-versie is, past dit blok ook @ een MTX-80?)
6 (ik hoef geen toeren te janken, hij is gewoon voor normaal gebruik).
1: mwoh, een Suzuki TSX is goedkoper en ook vrij goed, maar het blok is veel minder goed spul voor te krijgen IMHO, als je iets fatsoenlijks zoekt uit die tijd is een MTX-sh (zie onder voor meer info) in mijn ogen het beste.
2: Jah, heb er zelf ook 1 gehad, ze zitten gewoon fijn in elkaar, enige vervelende is de trommelrem voor, al is daar wel iets aan te doen. En de honda ontsteking is vrij brak als je echt hard wil gaan.
3: Frame wat vaak doorrot net boven de uitlaat (ijzeren balk d'r in meppen en vastlassen), bedrading is vaak een bende (maar er zijn genoeg draadschemas te vinden om er iets aan te doen).
4: Voor het SH (AC) blok zijn er eigenlijk alleen maar 70cc dingen te krijgen (parmakit/zeta, eurocilindro/athena en malossi).
De Eurocilindro heb ik zelf mee gereden en daar zitten wat foutjes in (cilinder is wat te hoog en timing is niet alles), maar er valt volgens mij behoorlijk wat uit te halen, standaard is ie wel vrij laagtoerig, loopt ook erg lekker met de standaard uitlaat.
De Malossi heb ik ook al een paar gezien en die komen behoorlijk goed vooruit, zijn wel wat hoogtoeriger (is nog vrij relatief bij Honda
).
De Zeta weet ik eigenlijk vrij weinig over.
Het LC50 (NSR) blok zijn ook wel wat spullen te krijgen, maar persoonlijk vind ik dat je dan net zo goed meteen een 80 blok d'r op kan gooien, als je dat ori houd gaat het niet eens harder dan een gemiddelde 70 setup (maar rijd wel veel fijner en gaat niet kapot).
Voor het LC80 blok is wel best fijn spul te krijgen.
Eurocilindro/Athena 55mm (98cc): vrij weinig ervaring mee, is errug laagtoerig standaard, valt volgens mij wel behoorlijk veel uit te halen.
Malossi 53mm (91cc): degene die ik heb gezien reden meestal niet zo geweldig door, op een NSR lopen ze vaak best aardig, maar op een SH is het meestal 10x niks.
Autisa 55mm (98cc): Erg interessante cilinder vanwege de nicasilwand en vlinderpoort, is wel gruwelijk slecht afgewerkt en lastig te vinden, degene die ik wel eens zie rijden is wel gruwelijk traag, maar volgens mij valt er behoorlijk wat uit te halen.
Ori cilinder: Erg leuke cilinder, wel een gietijzeren wand, maar dat is kwaliteitsspul. Heeft ook als enige naast de autisa een vlinderpoort.
Is bovendien op te boren naar 55mm (dan geeft ie topvermogen op ongeveer 6000rpm, erg grappig rijden
) en door 'm wat lichtjes te tunen krijg je dan een ding wat 14-15PK levert bij 8000rpm en gewoon geweldig loopt, is echt een aanrader wat mij betreft.
Cilinderkop moet zeker bij de LC blokken iets aan gedaan worden (squish van 1,5mm ofzo, o-ring in de kop is dan de oplossing...)
Uitlaten zijn over het algemeen bagger (als ie echt moet janken zou ik een 80/85cc crosspijp gaan zoeken), als je er relatief rustig mee rond wil rijden zou ik die std cilinder pakken met een std MTX80R uitlaat.
Ontstekingen heb je eigenlijk alleen ori en HPI die zo passen.
De ori valt wel redelijk goed werkend te krijgen door een andere CDI en de grondplaat uit te vijlen en simpelweg met de vervroeging te gaan klooien.
Luchtfilter is een baggerconstructie, je achterveer zit gruwelijk in de weg.
5: Mnee, die passen niet zomaar, moet nogal wat voor verlast worden enzo, zijn ook lastig te vinden.
6: Dan ben je bij Honda aan het juiste adres, die zijn meestal (dankzij het hier verkrijgbare spul) zo laagtoerig als de pest.
Over de verschillende MTX versies:
Je hebt de MTX-sh (luchtgekoeld, zwart-geel), dat is het enige legale model in nederland, let ook op een (NL) teken in de linkerkant van je balhoofd, anders kun je daar flinke problemen meek krijgen.
Dan heb je de MTX50R, dat is een SH met een LC blok en 6-bak (SH blok is ook vrij simpel om te bouwen naar LC overigens).
Dan heb je de MTX80R, dat is een LC80 SH, met ietsje dikkere voorvork en passagierssteuntjes aan het frame.
En de MTX80RII, die is eigenlijk compleet anders, zit ook in alle opzichten veel beter in elkaar dan een SH/MTXR, helaas illegaal.
Heeft wel een schijf voor die met wat kunst en vliegwerk (balhoofdpen moet omgezet worden) in een SH past.
Uhmm, naja, dat was het volgens mij wel zo'n beetje.