Hoe verbind je 2 draden aan elkaar

StenB

Member
Beste leden,
Gezien de vraag kunnen jullie waarschijnlijk wel opmerken dat ik nog niet veel verstand heb. Ik ben erg nieuwsgierig hoe je twee draden aan elkaar verbind. Ikzelf zou denken aan een scotch blokje, maar doen jullie dit zelf op een andere manier?

Ik kwam namelijk een topic tegen over de “matrix alpha leds” van de zip en hierbij werd aangegeven dat je de blauw/zwarte kabel moet verbinden met de witte kabel. Ik vroeg me dus af hoe jullie dat zouden doen.

Met vriendelijke groet,
 

Attachments

  • IMG_4666.jpeg
    IMG_4666.jpeg
    95.1 KB · Views: 7
Advertisement - register to remove this

ik beschik thuis niet over een soldeer apparaat. Hebben jullie misschien tips hoe het eventueel ook zonder solderen kan? En stel je wilt dat gesoldeerde kabeltje weer los maken omdat je iets fout hebt gedaan.. gaat dat dan makkelijk? Want dat lijkt mij van niet.
 
Een soldeerapparaat inclusief soldeer koop je al voor rond de 15 euro. Dus waarom moeilijk doen? Loshalen van een soldering is gewoon heet stoken en lostrekken.
 
Een soldeerapparaat inclusief soldeer koop je al voor rond de 15 euro. Dus waarom moeilijk doen? Loshalen van een soldering is gewoon heet stoken en lostrekken.
Ik had idd al even gekeken. Kom ze alleen maar voor €100 tegen. Hoeveel watt is gebruikelijk?
 
Voor zoiets kun je er eentje van 30 watt gebruiken lijkt me. Hoe meer massa hoe meer watts. Maar een paar koperdraadjes vragen niet zo veel. 60 watt kan ook dan is het sneller heet. Je kunt die gewoon bij Praxis kopen. Daar kosten ze dus zoiets van 15 euro. Volgens mij heeft Action ze ook.
 
Voor zoiets kun je er eentje van 30 watt gebruiken lijkt me. Hoe meer massa hoe meer watts. Maar een paar koperdraadjes vragen niet zo veel. 60 watt kan ook dan is het sneller heet. Je kunt die gewoon bij Praxis kopen. Daar kosten ze dus zoiets van 15 euro. Volgens mij heeft Action ze ook.
Action niet. Iig niet op dit moment.
Lidl heeft ze ook weleens bij een week aanbieding.
 
De alternatieven had ik volgens mij ook al genoemd. Beste alternatief is wat mij betreft dan knijp/krimp koppelingen. Maar daar zal je waarschijnlijk ook een krimptang en koppelingen voor moeten kopen.

Je kan ook zo iets kopen, dat is ook wel goed, wel zorgen dat je ze goed heet maakt, zodat de soldeer goed smelt:

Als het echt moet gewoon een paar kroonsteentjes pakken. Maar daar ben ik ook niet weg van, helemaal niet als het wel eens vochtig kan worden. Maar nog steeds beter als scotch blokjes.

Voor algemeen solderen zou ik rond de 30W pakken idd. Veel meer gaat de draden snel weg bakken, veel minder krijgt het niet goed warm. Volgens mij inderdaad rond de 15 euro te krijgen bij de gamma/praxis.
Lidl en Action hebben ze inderdaad vaak ook. Meestal wel beter, want dat is meestal een soldeerstation. Veel fijner werken, en zitten ook meer toebehoren bij. (zit vaak ook wat soldeer bij, ander moet je dat natuurlijk ook kopen)

Solderen met wat krimpkous er omheen is verreweg de beste oplossing.
 
Last edited:
Zag deze bij de Lidl.
Snoerloos te gebruiken. Inclusief laadstation.
Op mijn werk gebruiken wij onderstaande.
Op gas. Zeer snel op bedrijfstemperatuur.
Kwaliteit is echt super.
 
Bedankt voor de vele suggesties jongens, ga denk ik die van de Lidl eens uitproberen. Lijkt me wel handig zo’n draadloze. Kunnen jullie misschien ook uitleggen waarom zo’n scotch blokje niet goed is?
 
Ik gebruik die scotch blokjes al decennia lang en heb nog nooit 1 storing ermee gehad. En ik heb zo zowel in auto's als motoren en brommers toegepast. Ik lees ook vaak dat het niet betrouwbaar zou zijn, maar zelf heb ik dat nooit zo ervaren. Maar soms gaan dit soort verhalen ook een eigen leven leiden en is het op voorhand al taboe om het toe te passen. Alleen door de horrorverhalen. Natuurlijk zal er best wel eens een storing door optreden en natuurlijk is een soldering wel betrouwbaarder. Maar dat het per definitie bagger is kan ik niet beamen. Ongetwijfeld verschijnen en dan meteen foto's met voorbeelden van half uitgebrande kabelbomen. Maar die bestaan er ook met kroonsteentjes en andere verbindingen. Het is maar waar je op zoekt.
 
Het is niet zo dat ze superslecht zijn.
Kans op vochtintreding is groter en het contactmoment is kleiner (bij grote stroomafnemers niet aan te raden).
Verder doel ik niet op horrorverhalen. Puur de betrouwbaarheid van solderen is beter.
 
Inderdaad, je moet er geen startmotorstroom mee willen verbinden, dat is geen goed idee. Maar aftakking voor bijvoorbeeld een trekhaakverlichting bij een auto werkt het prima. Zo werd het in het verleden ook door garages gemonteerd. Tegenwoordig is dat veelal al voorbereid.
 
Ze zijn in mijn mening wel gewoon super slecht.

Een scotch blokje snijd de buitenmantel kapot, en snijd vaak een gedeelte van de aders door. En dat is eigenlijk het meest positieve geval. Want dan maakt hij natuurlijk best wel goed contact. Maar de kabel is eigenlijk gewoon kapot.

Maar, het kan ook zomaar zijn dat hij net de buitenmantel kapot snijd, en hij maar contact maakt met 1 of 2 adertjes. Dan maakt het natuurlijk gewoon super slecht contact, met de kans dat het heel heet word, en in de fik vliegt.

Probleem is dat je dat ook niet kan zien. Dus je weet ook helemaal niet of hij nou goed zit, of hij maar net contact maakt.

En dan heb je nog het probleem van vocht. Je hebt de kabel kapot gesneden, dus daar kan nu ook vocht in komen. En die blokjes zelf roesten ook gewoon weg.

Een professionele garage monteert (of monteerde, tegenwoordig is het bijna allemaal OBD) ook trekhaak verlichting niet op deze manier. En daarbij, heb je ook een idee hoe vaak dat mis gaat? In een paar jaar tijd in de werkplaats heb ik minimaal 5 auto's met haperende trekhaakverlichting moeten repareren. Allemaal met scotch blokjes die gewoon geen goede verbinding meer maken.

En als je het dan fatsoenlijk wil repareren, kan je eigenlijk gewoon al die kabels opnieuw gaan trekken.
 
Last edited:
Back
Top