Heeft er iemand tips hoe je mix moet tanken?

Moo020

New Member
Ik moest helaas mijn olie pomp afsluiten waar door ik nu mix moet tanken allen weet ik niet hoe het werk, heeft er iemand tips hoe ik mix moet tanken met een techniek? of hoe je het moet berekenen? het is een vivacity 70cc 2 takt weet niet als dit handig is om te weten maar goed.
 
Advertisement - register to remove this

Wat redelijk goed werkt is de eerste keer afmeten..

De volgende keer weer benzine aftanken tot onder de hals van de tank.l (als er nog benzine erin zit, eventueel halve tank)

Rest van de hals vullen met olie tot dat die bijna op de rand zit.. Niveau gaat vanzelf omhoog.. En dan de dop erop.

Maar beste is een maatbeker gebruiken..

Normaal zit er ongeveer iets van 100 / 110ml olie bij..
 
Ik moest helaas mijn olie pomp afsluiten
Waarom moest je die afsluiten, waarom niet repareren/vervangen?

waar door ik nu mix moet tanken
Er zijn nog benzinestations waar je nog mix kunt tanken echter deze zijn zeeeeeeeer dun gezaaid.
Dus mix kun je bijna nergens meer tanken, maar waarschijnlijk bedoelde je dit ook niet.

allen weet ik niet hoe het werk
Er zijn dus twee manieren:

  • zoals @Brute-Force reeds schreef, dus thuis een jerrycan met bekende inhoud en per liter een bepaalde hoeveelheid olie toevoegen en daarna even goed schudden, staat de jerrycanmix al een tijdje toch even schudden voor je de brandstof in je tank giet zodat de olie weer goed gemixt zit door het geheel. Het nadeel is, je moet elke keer zorgen dat je wel deze jerrycan of een andere jerrycan vult met een bekende hoeveelheid benzine, vergeet je, je voorraad benzine aan te vullen loop je de kans dat je misgrijpt als je moet tanken, het voordeel is dat je niet constant met een fles 2T olie in je buddy rijdt.
  • Je rijdt na een tankstation, je tankt je tank bijna vol maar laat een beetje plaats voor de nog toe te voegen olie. Je kijkt op de benzinepomo hoeveel benzine je bijgetankt hebt, neemt je fles 2T olie en je maatbekertje uit de buddy en doet per getankte liter een bepaalde hoeveelheid olie erbij, hoeveel dat moet zijn kom ik hieronder op terug. Het voordeel is dat je ieder moment van de dag kunt gaan tanken en daarvoor niet thuis hoeft te zijn. Het nadeel is dat je continue met 2T olie in je buddy rijdt wat wel eens kan zorgen voor een smeerboel en je er wel aan moet denken om olie bij te voegen in de juiste hoeveelheid. (maatbekertje)
Er zijn trouwens ook handigere flacons in de omloop, maar toch blijft het een gedoe.

Hoeveel olie moet je in te tank moet bijvoegen, ligt an de hoeveelheid getankte benzine en de mix-verhouding die jij wilt aanhouden.
Veel tweetakt boys hier op het forum beweren dat je met een 70cc een mengverhouding moet hanteren van minimaal 1 op 40.
Ik zelf zie hier het nut niet van in, maar dit is een ander verhaal.

Wil je een mengverhouding van 1 op 40, voeg dan per getankte liter benzine, 25ml 2-takt olie toe.
Wil je een mengverhouding van 1 op 50, voeg dan per getankte liter benzine, 20ml 2 takt olie toe.

Voorbeeldje:
Je tank 6 liter en houdt een mengverhouding aan van, laat zeggen 1 op 40, dan voeg je 6 x 25ml = 150ml olie toe.
Na het toevoegen het best even met de scooter heen en weer "schudden", vooral als de tank ver leeg was, dit om de olie beter te verdelen, maar in principe gebeurt dit ook als je remt, optrekt, bochten maakt of door een kuiltje of over een oneffen wegdek rijdt.

Ik zou me dat gedoe in iedergeval niet aan doen en gewoon mijn oliepomp repareren/vervangen.
 
Last edited:
Back
Top