Grande retro Chinese scooter geeft geen vonk

john wessels

New Member
Ik heb Chinese scooter, grande retro. 4 takt GY6
2017 - aangekocht

Nu start de scooter van een op de andere dag niet meer.
- bougie gecheckt, vonkt niet, bougie vervangen.
- CDI gecheckt, verwisseld met 3 andere
- Bobine vervangen
- accu goed, nogmaals extra opgeladen

Maar ik krijg geen vonk.
Start prima, slaat niet aan/bougie vonkt niet

Koppeling, V-snaar en rollers maand geleden vervangen
Scooter deed het prima tot gisteren

Weet iemand de juiste oplossing
 
Advertisement - register to remove this

Heb je een multimeter? Je kan een bougie n.l. ook gewoon doormeten. Zelfde voor een bobine. Inclusief kabel en dop.
Heb je de voeding op de bobine al gecontroleerd? Er zit ook een sensor op het vliegwiel die een puls moet geven.
 
Zit er een ac of een dc cdi op ? Met ac start de scooter ook zonder accu , omdat er een ontstekings spoel in de stator zit , deze is apart geïsoleerd,
Anders heb je een dc cdi en heb je alleen koperen spoelen in je stator . Heb je spanning op de cdi staan , dc moet je spanning hebben als je het contact aanzet , met een ac cdi als je start op pin 5 ( zie bijlage , let op alleen ac cdi ) Let op kan 40v ac zijn
 

Attachments

  • AC-cdi aansluit schema.jpg
    AC-cdi aansluit schema.jpg
    107.3 KB · Views: 22
Bedankt voor al jullie snelle reacties

Ik som al jullie adviezen oplossingen even hieronder op
Ik heb een multimeter
-bougie is nieuw, vanmorgen er nieuw ingezet
-waar meet ik op de Bobine ? Op de bougie kant, welke Ohm krijg iik als resultaat
-sensor kabel naast het vliiegwiel, zit goed, nog nagekeken bij het plaatsen van de Vsnaar, wellicht is de sensor kapot, maar ik weet dat ook gestart met niet verbonden kabeltje naar de sensor
- DC CDI, ik weet niet welke ik heb, ik heb er meerdere geprobeerd.
Hoe herken ik dat ?16802027815763119256271153000646.jpg

-bedankt voor het schema, die ga ik morgen doormeten.
-jiffy, waar zit die precies. Persoonlijk heb Ik geen veiligheidsschakelaar omgezet..

Allen bedankt alvast voor adviezen.
Ik ga morgen, wat meetingen doen
 
De jiffy is je zij standaard , als deze uit staat kun je de motor niet starten. Aan de bovenkant bij het scharnier punt zit een schakelaar . Lijkt mij een ac cdi , meet eens op de draad van pin 5 of deze , als het contactslot op aan staat , je daar een massa verbinding hebt. Is dat het geval , heb je geen vonk .
Post automatically merged:

Snelheids sensor bij v snaar heeft hier geen invloed op , alleen op de top snelheid
 
Trabiarie
Bedankt voor het advies, die werkt goed.

Maar mannen het is opgelost.
Ik had een nieuwe Bobine gekocht en geinstalleerd.
Maar wat blijkt de "nieuwe" Bobine was ook kapot.
Dus weer een nieuwe geplaatst en opgelost.

Bedankt voor al jullie adviezen
 
Hier ben ik weer mannen.

Het was van korte duur
Gisteren prima met de scooter gereden
Maar vandaag met geen mogelijkheid the starten

Bougie was Al vervangen, kan die toch weer kapot zijn ?
Bobine was vervangen, nog even gemeten op de groene/geel en zwarte draad.
multimeter zwart aan massa, rood op op beide draden gemeten, allebei 12v

nog tips of gewoon weer een nieuwe bougie halen ?
,
 
De bougie vonkt ook niet ? Als je op allebei de draden 12 v meet klopt er volgens mij iets niet , of had je ze allebei nog aan de bobine zitten ?
 
Onderstaand schema heb ik een keer ergens van dit forum geplukt dus dit is eigenlijk niet van mij maar denk dat het oke is dit nogmaals hier te posten
Met dit schema heb je in iedergeval wat meer houvast bij het zoeken naar het probleem.
Multimeter rood + batterij
Zwart op groene Bobine 12v
Ja als je meet vanaf de pluspool van de accu meet je op vele plaatsen 12V.

Probeer eens het volgende:

  • Schakel de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
  • Rode meetdraad in de aansluitbus met het Ohmega-teken van de multimeter.
  • Zwarte meetraad in de Com-aansluitbus van de multimeter.
  • Trek beide connectoren uit de cdi.
  • Zet het contact aan en klap de zijstandaard in
  • Meet met de zwarte meetpen van de multimeter op de groene draad van de cdi-connector en met de rode meetpen van de multimeter op de zwart/witte draad van de cdi-connector.
  • Welke waarde meet je dan? (noem deze waarde meting1)
  • Klap de zijstandaard nu uit, welke waarde meet je dan? (noem deze waarde meting2)
  • Klap de zijstandaard nu weer in en zet het contactslot uit, welke waarde meet je dan? (noem deze waarde meting3)
 

Attachments

  • Grande Retro SCHEMA 6.1.pdf
    759.1 KB · Views: 19
Last edited:
Die waardes zijn goed dus aan je contactslot en jiffy-schakelaar ligt het probleem niet.

De eens het volgende:
  • Schakel de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
  • Rode meetdraad in de aansluitbus met het Ohmega-teken van de multimeter.
  • Zwarte meetraad in de Com-aansluitbus van de multimeter.
  • Trek beide connectoren uit de cdi.
  • Zet het contact uit.
  • Meet met de zwarte meetpen van de multimeter op de groene draad van de cdi-connector en met de rode meetpen van de multimeter op de rood/witte draad van de cdi-connector, deze draad kan ook blauw/geel zijn.
  • Welke waarde meet je dan? (noem deze waarde meting1)
  • Meet met de zwarte meetpen van de multimeter op de groene draad van de cdi-connector en met de rode meetpen van de multimeter op de zwart/gele draad van de cdi-connector.
  • Welke waarde meet je dan? (noem deze waarde meting2)
  • Meet met de zwarte meetpen van de multimeter op de groene draad van de cdi-connector en met de rode meetpen van de multimeter op de zwart/rode draad van de cdi-connector.
  • Welke waarde meet je dan? (noem deze waarde meting3) Indien de meting oneindig is, schakel de multimeter dan steeds een meetbereik hoger totdat je een waarde krijgt en vertel me op welk meetbereik de meter dan staat.
 
Meting 1 is de weerstandswaarde van de pickupspoel bij je vliegwiel, deze waarde is oke.
Meting 2 is de weerstandswaarde van de primaire spoel van de bobine, deze waarde is niet in orde, was de bobine wel aangesloten?
Meting 3 is de weerstandswaarde van de ontsteekspoel op de stator achter het vliegwiel, ook deze waarde is niet in orde, deze zou een paar honderd Ohm moeten bedragen.
Kijk eens of de connector van de stator goed in elkaar steekt.
 
Meting 2 - inderdaad bobine niet aangesloten - waarde 0.6 ohm
Meting 3 - die ga ik dadelijk goed nakijken

ik ga even een klein vergaderingtje in.

Ik kom er op terug, voorlopig alvast bedankt.
 
Goedemorgen,

meeting - 3, nogmaals geprobeerd, connector bekeken en ook daar gemeten.
Post automatically merged:

nog steeds oneiding
 

Attachments

  • 20230404_114806 (002).jpg
    20230404_114806 (002).jpg
    123.8 KB · Views: 15
Dan lijkt het erop dat de ontsteekspoel op de stator is overleden of de zwart/rode draad tussen connector en ontsteekspoel is onderbroken.
 
Back
Top