1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Gilera Runner houdt in tijdens optrek van stilstand.

Discussion in 'Quick Forum' started by Nesja Boerenveen, 4 January 2018.

  1. Nesja Boerenveen

    Nesja Boerenveen New Member

    Joined:
    4 January 2018
    Messages:
    8
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Hi,

    Ik heb een Gilera Runner SP 50 uit het bouwjaar 2012. Hij loopt 84 km/p

    Niet originelen onderdelen
    -
    SITO Plus uitlaat (prop eruit)
    -
    Gele malossi trekveren
    - Origineel Drukveer

    Probleem
    Als ik optrek van stilstand schiet die gelijk door naar 7xxx touren en blijft dan ongeveer 3-4 secondes hangen voordat die verder loopt naar de 9xxx touren. Als ik hem helemaal koud start schiet die wel beter door dus van 7 naar 8 en dan naar 9000 touren. Ik heb de cartercap eraf gehaald om te kijken naar de drukveer en de tandriem. De tandriem begint al een beetje te slijten en de drukveer is heel slap ik kan hem met 2 vingers indrukken (misschien dat het daar aan ligt?).


    Krukas
    Ook heb ik een filmpje gemaakt van de krukas en volgens mij zit daar een beetje speling in. Ik weet niet zeker of dat hoort misschien jullie wel of misschien is die krom?

    Hier het filmpje



    Dankjewel voor de hulp!
     
    #1
  2. Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

  3. eurokit

    eurokit Well-Known Member Staff Member

    Top Poster Of Month

    Joined:
    11 April 2006
    Messages:
    2,401
    Likes Received:
    58
    Trophy Points:
    48
    Bij een sito plus uitlaat moet je normaal gesproken ook de rolletjes iets lichter nemen als normaal.. En zoals je zelf al zegd.. Als de drukveer te slap is krijg je inderdaad rare hangers kwa toeren verloop..
    Kijk ook even na of dat de vario gewichten niet versleten zijn..
     
    #2
  4. Advertenties - Gesponsorde links (Sign-up to remove)

  5. Nesja Boerenveen

    Nesja Boerenveen New Member

    Joined:
    4 January 2018
    Messages:
    8
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Hi bedankt voor antwoord!

    Ik heb de vario gewichten een maandje terug vervangen 5,5 gram, Maar heb jij ook wat te zeggen over het filmpje wat ik in de post heb gezet? misschien krom??
     
    #3
  6. Brute-Force

    Brute-Force 2 x Speedfiets 3 , 2 en 4-Takt.

    Joined:
    14 August 2016
    Messages:
    994
    Likes Received:
    71
    Trophy Points:
    28
    .. Ik heb eerder het idee dat krukas lager kapot is , de Vario hoort niet zo op en neer te gaan , en krukas is niet zomaar krom.
     
    #4
    Nesja Boerenveen likes this.
  7. Nesja Boerenveen

    Nesja Boerenveen New Member

    Joined:
    4 January 2018
    Messages:
    8
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Als dat zo is moet ik dan reviseren?
     
    #5
  8. eurokit

    eurokit Well-Known Member Staff Member

    Top Poster Of Month

    Joined:
    11 April 2006
    Messages:
    2,401
    Likes Received:
    58
    Trophy Points:
    48
    Als er een kapot is, dan zijn ze allebei eigenlijk wel aan vervanging toe.. Dus nee het is niet normaal dat die krukas zo heen en weer stuiterd.. Dus ja reviseren..
     
    #6
  9. Brute-Force

    Brute-Force 2 x Speedfiets 3 , 2 en 4-Takt.

    Joined:
    14 August 2016
    Messages:
    994
    Likes Received:
    71
    Trophy Points:
    28
    Reviseren is een ruim woord ...

    Minimaal Beide krukaslagers en keerringen vervangen
     
    #7
  10. Nesja Boerenveen

    Nesja Boerenveen New Member

    Joined:
    4 January 2018
    Messages:
    8
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Klote zooi oke bedankt
     
    #8
  11. Kurmit

    Kurmit Member

    Joined:
    23 October 2017
    Messages:
    129
    Likes Received:
    20
    Trophy Points:
    18
    Zo'n slingertje zie je wel vaker en hoeft niet perse een probleem te zijn. Het kan een krom uiteinde van de krukas zijn terwijl lagers nog gewoon goed zijn.
    En al is het niet ideaal maar kan een standaard scootertje daar in principe nog jaren mee rondrijden.

    Ik zou de vario demonteren en dan aan de krukas voelen of er speling is, als wat je op het filmpje ziet speling in lager zou zijn is dat 100% zeker voelbaar.
    En zou ook zeker hoorbaar zijn bij draaiende motor.

    Indien je toch gaat/moet reviseren zul je ook krukas moeten vervangen om die slinger weg te krijgen.
     
    #9
  12. Nesja Boerenveen

    Nesja Boerenveen New Member

    Joined:
    4 January 2018
    Messages:
    8
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Naja, Ik ga eerst kijken of er verandering is als ik de drukveer en tandriem vervang of dan de optrek soepeler is en niet blijft hangen bij 7000 maar doortrekt want kan nu mijn drukveer met twee vingers indrukken en das niet goed
     
    #10
  13. eurokit

    eurokit Well-Known Member Staff Member

    Top Poster Of Month

    Joined:
    11 April 2006
    Messages:
    2,401
    Likes Received:
    58
    Trophy Points:
    48
    Raad ook aan nooit de scooter zo te starten met de bendix los in het carter.. Normaal gesproken krijgt dat ding support in de carterkap.. Om het dan zo elektrische te starten is vragen om dat er dingen kapot gaan..
     
    #11
  14. Nesja Boerenveen

    Nesja Boerenveen New Member

    Joined:
    4 January 2018
    Messages:
    8
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3

    Ja klopt had het al van meerdere gehoord
     
    #12
  15. Nesja Boerenveen

    Nesja Boerenveen New Member

    Joined:
    4 January 2018
    Messages:
    8
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Heb de rolletjesvervangen van 5,6 naar 4,8 en rijdt nu perfect door geen dips.







    Edit-Mod: Weet ook niet wie hier heeft zitten rommelen met andermans tekst.. Zal het wel even aanpassen.. Want shit zeggen is niet nodig.
     
    #13
    Brute-Force likes this.
Advertenties - Gesponsorde links (Only for visitors)

Share This Page