Geluid carterkap

DirtyFrog

Member
Beste forumleden,

Ik heb na wat geknutsel de 172 motor onder de zip gekregen en mijn eerste test rondje gedaan, nu hoor ik een frappant geluid wanneer ik een beetje gas geef onder mijn carterkap vandaan komen. Als ik hem erafhaal zie ik niks geks. hier een video:

https://youtube.com/shorts/NsPuTcTxpb4?
feature=shared

Is dit normaal? of weet iemand wat dit veroorzaakt? alvast bedankt! groetjes

Thijmen
 
Advertisement - register to remove this

Moeilijk in te schatten want we zien niet wat je met het gas doet.
Maar als je deze gewoon open houdt, lijkt het erop dat de bougie onregelmatig vonkt.
Zit de massa van je blok wel goed vast?
Bougiekap goed op de bougie gedrukt?
 
Moeilijk in te schatten want we zien niet wat je met het gas doet.
Maar als je deze gewoon open houdt, lijkt het erop dat de bougie onregelmatig vonkt.
Zit de massa van je blok wel goed vast?
Bougiekap goed op de bougie gedrukt?
Moet nog inrijden dus kon niet te gek, Gaf eerst langzaam steeds meer gas, toen stopte ik volledig toen paar keer beetje gas. Ontsteking is denk ik wel prima want voelt niks raars ofzo hoor alleen dat geluid als ik wat meer toeren maak, heb ook zon geluid op mijn 70cc als ik toeren maak gaat soort van hoog piepen maar die doet het al 2jaar zonder problemen of schade
Post automatically merged:

lager in de koppeling nagekeken?
Alles is nieuw, alleen heb ik laatst wel een probleem gehad met de koppeling, Heb een ring tegen de vertandingsdeksel, die hoort daar origineel 100% dan heb ik dus een lager achter in de koppeling en dan voor in de koppeling ook een nieuw lager, en dan het std koppelingshuis ging er moeilijk op en af, als ik die goed strak zette dan draaide het koppelings huis de koppeling mee en daardoor kon het wiel niet vrij draaien, toen had ik polini koppelingshuis gekocht. Vastgezet, maar niet zo vast als ik normaal doe, nu draaide deze zonder reden wel vrij en reedt de scooter normaal, probleem wel dus dat ik geen idee heb waarom die het nu wel doet en of dit geluid normaal is.
Post automatically merged:

lager in de koppeling nagekeken?
Alles is nieuw, alleen heb ik laatst wel een probleem gehad met de koppeling, Heb een ring tegen de vertandingsdeksel, die hoort daar origineel 100% dan heb ik dus een lager achter in de koppeling en dan voor in de koppeling ook een nieuw lager, en dan het std koppelingshuis ging er moeilijk op en af, als ik die goed strak zette dan draaide het koppelings huis de koppeling mee en daardoor kon het wiel niet vrij draaien, toen had ik polini koppelingshuis gekocht. Vastgezet, maar niet zo vast als ik normaal doe, nu draaide deze zonder reden wel vrij en reed de scooter normaal, probleem wel dus dat ik geen idee heb waarom die het nu wel doet en of dit geluid normaal is.
Post automatically merged:

Kijk eens of er genoeg vertanding olie inzit
Heb er 100ml ingedaan, zit geen pijlstok op maar met bouten. Zit er 3weken in denk ik.
 
Valt bij de type blok de as van de koppeling in een lager van het carterdeksel?
Zo nee, heb ik niks gezegd, zoja, check dan even of het plaatje wat om de as zit en dus in het lager valt wel vet is. Als deze droog is krijg je namelijk een soortgelijk geluid.
Ik weet alleen niet of dit motorblok dat ook heeft.
 
Valt bij de type blok de as van de koppeling in een lager van het carterdeksel?
Zo nee, heb ik niks gezegd, zoja, check dan even of het plaatje wat om de as zit en dus in het lager valt wel vet is. Als deze droog is krijg je namelijk een soortgelijk geluid.
Ik weet alleen niet of dit motorblok dat ook heeft.
Volgensmij wel, heb niks ingevet. Ik voeg even een foto toe voor de duidelijkheid.
 

Attachments

  • IMG_4761.jpeg
    IMG_4761.jpeg
    115.5 KB · Views: 25
Top. Bedankt voor de foto.
Dit type heeft het niet. De 50cc piaggio blokken na 2000 hebben een lager in het kickstartdeksel zitten waar deze as dan in valt. Bij jou is dit (helaas) niet het geval.
Viel te proberen!
 
Maar hoe weet je 100% zeker dat de ring die je daar hebt zitten de juiste is dan?
Dit zouden 2 dingen kunnen zijn, een verkeerd uitgeshimde vertanding. Is het een compleet nieuwe vertanding of heeft deze er altijd op deze manier ingezeten? Je hebt op je primaire en secundaire as soms ook een spacer op de as nodig voor een tandwiel erop komt. Als deze met een simpel veerringetje op zn plek zit is dit makkelijk te wisselen. Zit het geperst dan kan het wat lastiger zijn als je geen lagerpers binnen handbereik hebt. Maar eerst met het makkelijkste beginnen. En dat is de koppelig goed vast draaien want daar komt veel kracht op te staan, als die los schiet komt.ie door je carterkap naar buiten gesprongen. Er hoort volgens mij een vulringetje tussen je koppeling en koppelingshuis en dan als je je moer op het koppelingshuis vastdraait zou het vrij moeten draaien.

Grote kans dat het hier al mee is opgelost, anders word het spelen met een paas vertandingshims. Meestal is 1 al voldoende op je secundaire vertanding. Maar dat zou je snel moeten kunnen voelen als je de vertanding weer in ekaar zet en je deksel vast draait. Goed gemonteerde vertanding moet haast vanzelf draaien en geen weerstand voelen tijdens het draaien. Kun je snel testen zonder olie erin te hoeven doen. Deksel vast en draaien maar.

En tenslotte als alles nu toch uit elkaar gaat smeer je achterpoulies ff, check de o ring meteen ff. Beetje vet op je as, niet te gek maar een klein beetje kan wonderen verrichten. Als het hier niet mee is verholpen zal ik die grijze massa eens aan het werk zetten denk dat dat het probleem moet verhelpen.

En het geluid hoort officieel niet,dus ook niet op je 70cc blok. En je vertanding slijt hier wel harder door al zie je dat niet zo 1 2 3
 
Maar hoe weet je 100% zeker dat de ring die je daar hebt zitten de juiste is dan?
Dit zouden 2 dingen kunnen zijn, een verkeerd uitgeshimde vertanding. Is het een compleet nieuwe vertanding of heeft deze er altijd op deze manier ingezeten? Je hebt op je primaire en secundaire as soms ook een spacer op de as nodig voor een tandwiel erop komt. Als deze met een simpel veerringetje op zn plek zit is dit makkelijk te wisselen. Zit het geperst dan kan het wat lastiger zijn als je geen lagerpers binnen handbereik hebt. Maar eerst met het makkelijkste beginnen. En dat is de koppelig goed vast draaien want daar komt veel kracht op te staan, als die los schiet komt.ie door je carterkap naar buiten gesprongen. Er hoort volgens mij een vulringetje tussen je koppeling en koppelingshuis en dan als je je moer op het koppelingshuis vastdraait zou het vrij moeten draaien.

Grote kans dat het hier al mee is opgelost, anders word het spelen met een paas vertandingshims. Meestal is 1 al voldoende op je secundaire vertanding. Maar dat zou je snel moeten kunnen voelen als je de vertanding weer in ekaar zet en je deksel vast draait. Goed gemonteerde vertanding moet haast vanzelf draaien en geen weerstand voelen tijdens het draaien. Kun je snel testen zonder olie erin te hoeven doen. Deksel vast en draaien maar.

En tenslotte als alles nu toch uit elkaar gaat smeer je achterpoulies ff, check de o ring meteen ff. Beetje vet op je as, niet te gek maar een klein beetje kan wonderen verrichten. Als het hier niet mee is verholpen zal ik die grijze massa eens aan het werk zetten denk dat dat het probleem moet verhelpen.

En het geluid hoort officieel niet,dus ook niet op je 70cc blok. En je vertanding slijt hier wel harder door al zie je dat niet zo 1 2 3
Die ring weet ik zeker want heb dezelfde op 3 videos gezien op die plek, en zit daar ook op foto’s toen ik hem voor het eerst uit elkaar haalde+ technische tekening.

Maar een verkeerd uitgeshimde vertanding daar zeg je mij wat. Heb alles in het blok vernieuwd kwa lagers en keerringen. Toen ik de vertanding deksel eruit tikte vielen alle ringen eruit en alle olie was echt mega dik en pik zwart. (hier vielen 4 ringen uit) 3 platte en een soort platte met bolle rand. Geen idee waar deze had gezeten, nergens te zien op technische tekeningen, Scooter zaken gebeld hadden geen idee, elke video online hadden ze maar 2, of 3 ringen en dan niet de bolle. Dus de platte ringen op de plek waar die altijd zaten en die bolle op 3mogelijke plekken gezet, een plek leek er echt voor gemaakt dus de deksel erop alles op moment vast, draait helemaal niet, dus alles los is die ring plat gedrukt, dus uiteindelijk alles vast zonder die ene ring, draait hartstikke soepel nergens anders speling behalve nu wel op de wiel as. Maar als ik het wiel erop zet lijkt die speling ook verdwenen.

Vulringen zijn besteld, moet deze dan over de as tegen dat lager aan (voorin de koppeling) zodat het koppelingshuis niet zo ver erin kan vallen? of zou dit het lager kunnen beïnvloeden

En hoe smeer ik de achterpoulies? en waar zit de Oring

En de 70cc heeft nooit iets aan zn vertanding gedaan zal binnenkort ook daar wel een video maken.

Hier wat fotos en videos van de vertanding.

Alvast bedankt!!

Draaien vertanding

Speling vertanding
 

Attachments

  • IMG_4174.jpeg
    IMG_4174.jpeg
    88.9 KB · Views: 12
  • IMG_4178.jpeg
    IMG_4178.jpeg
    72.2 KB · Views: 11
  • IMG_4175.jpeg
    IMG_4175.jpeg
    162.1 KB · Views: 15
De vulring tussen koppeling en koppelingshuis die komt inderdaad voorin de koppeling te liggen zoals je zegt.

Je poulie heeft een huls waar je drukveer op komt te zitten. Die kun je met een draaiende beweging eraf trekken. Zie eerste foto, als je die nog wat verder omhoog doet zie je 2 rode o ringen zitten. Daar tussen zitten de spiebanen die je ff kan smeren. Zou wel ff het juiste vet halen bij scooterzaak ofzo is wat dikker dan het normale kogellagervet. Heb hier een tube van Malossi liggen werkt perfect maar kan hem zo 1 2 3 niet vinden dus hoe die precies heet weet ik ook ff niet.
 

Attachments

  • 17049527833066592547920017614134.jpg
    17049527833066592547920017614134.jpg
    129.6 KB · Views: 9
De vulring tussen koppeling en koppelingshuis die komt inderdaad voorin de koppeling te liggen zoals je zegt.

Je poulie heeft een huls waar je drukveer op komt te zitten. Die kun je met een draaiende beweging eraf trekken. Zie eerste foto, als je die nog wat verder omhoog doet zie je 2 rode o ringen zitten. Daar tussen zitten de spiebanen die je ff kan smeren. Zou wel ff het juiste vet halen bij scooterzaak ofzo is wat dikker dan het normale kogellagervet. Heb hier een tube van Malossi liggen werkt perfect maar kan hem zo 1 2 3 niet vinden dus hoe die precies heet weet ik ook ff niet.
Heb de ringen nog steeds niet binnengekregen. Enige probleem is nog de koppeling die ik niet hard kan aandraaien omdat het huis de koppeling meedraait. Hoop dat die ringen dat verhelpen.

Heb ook een klein rondje gedaan nadat ik de vertanding uit elkaar heb gehaald. Toen heb ik de dikke ring onder gelegd. Dit heeft waarschijnlijk het geluid verholpen. Hij klonk eerst raar toen ik achteruit rolde en dus ook het carter geluid. Nu vallen de tandwielen beter in elkaar en maakt ie geen rare geluiden.

De koppeling moer was losgetrild maar gelukkig nergens schade, thanks allemaal voor de hulp! en nu hopen dat die ringen het koppeling probleem kunnen oplossen. Ik laat het weten.
 
Heb de ringen nog steeds niet binnengekregen. Enige probleem is nog de koppeling die ik niet hard kan aandraaien omdat het huis de koppeling meedraait. Hoop dat die ringen dat verhelpen.

Heb ook een klein rondje gedaan nadat ik de vertanding uit elkaar heb gehaald. Toen heb ik de dikke ring onder gelegd. Dit heeft waarschijnlijk het geluid verholpen. Hij klonk eerst raar toen ik achteruit rolde en dus ook het carter geluid. Nu vallen de tandwielen beter in elkaar en maakt ie geen rare geluiden.

De koppeling moer was losgetrild maar gelukkig nergens schade, thanks allemaal voor de hulp! en nu hopen dat die ringen het koppeling probleem kunnen oplossen. Ik laat het weten.
Je zet eerst je koppeling toch vast op je poulie voordat je je koppelingshuis erop zet en die vastdraait.
Gebruik je wel een slagmoersleutel of in elk geval zo'n koppeling blokkergeval? Want moet wel echt goed vast zitten als die losschiet komt ie door je carterkap naar buiten met alle gevolgen van dien.
 
Je zet eerst je koppeling toch vast op je poulie voordat je je koppelingshuis erop zet en die vastdraait.
Gebruik je wel een slagmoersleutel of in elk geval zo'n koppeling blokkergeval? Want moet wel echt goed vast zitten als die losschiet komt ie door je carterkap naar buiten met alle gevolgen van dien.
Ja eerst koppeling met riem erop, dan huis met moer, schiet altijd aan met slagmoer alleen als ik hem vast zet zoals ik altijd doe klemt ie op koppeling denk ik (zie andere thread) Als ik hem beetje los schiet draait ie wel normaal maar dan trilt hij idd los, Enige oplossing die ik nog kan bedenken om het te fixen zijn ringetjes over de as tussen huis en dat lager. Maar die moeten nog binnen komen.
 
Ja dat beetje losdraaien moet je absoluut niet doen. Zorg maar dat je dat ringetje tussen je koppelingshuis en de koppeling hebt en goed vastdraaien. Dan moet het soepel draaien. Je zal net je carterkap eraf trekken en dan springt ff dat koppelingshuis tegen je bakkus aan. Denk niet dat je daar heel vrolijk van gaat worden
 
Back
Top