Geforceerd koude lucht je carb in :P ( maybe meer voor tuning)

FRANQ

SENIOR USER
er was laatst ergens een topic over met gas de lucht in je filter afkoelen.
zodat een groter volume je cilinder in gaat

ik heb hier wat mee lopen experimenteren en ben er achter gekomen dat bijv. campinggas allang warm is voor het de slang uit komt

nu iets gevonden gister

iedereen kent die gastoeters wel daar zit zon spuitbus onder met gas

op je 17.5mm DO zit 2 nippels voor koeling

als ik de bus op een van die nippels aansluit bevriest me carb een vrij lange tijd.

terwijl je heel kort ff een puls van die zooi erdoor spuit

nu heb je dus een koude carb en word het mengsel afgekoeld en dan kan er meer mengsel de cilinder in waar het weer uitzet door de warmte en een veel betere verbranding levert

nu lijkt dit theoretisch wel te lukken

nu mijn angst

stel ik doe dit op volgas
dan loop ik het risico dat mijn gasschuif vastvriest (denkik)

maar denken jullie dat dit een idee is wat verder ontwikkeld moet gaan worden?

of zal het niet veel vermogenswinst geven?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als je carb koud is denk ik niet dat de lucht die erlangs loopt ook gelijk koud wordt, je kan beter zorgen voor een airbox waar koude/frisse lucht in komt. Hoe je dat wil gaan doen is dus juist de grote vraag, maar ik denk niet dat bovenstaand idee echt een doorslag zal geven.

moved --> tuning algemeen
 
Precies, zie het als water/alcoholinjectie. Maarja, dat moet je wel weer met je sproeier gaan corrigeren dan. Dan kun je beter een NOS systeempje gebruiken.
 
Ik wil net zeggen; weet jij wel hoeveel lucnt er door je carb komt bij volgas? Je hebt aardig wat vermogen nodig om die paar liter lucht te koelen. Met alleen je carb als koeling lukt je dat nooit.. dan zal het hele inlaat traject verlengt en volledig gekoeld moeten worden.

Wat je wel kunt doen.. is een nippel op je luchtflter maken waar je een bus butaangas (aanstekergas, campinggas, etc) aanhangt.
In de bus is het door druk vloeibaar, maar als het eruit komt gaat het over in gas. Dit vreet warmte uit de omgeving, waardoor de tempratuur daalt. Heel misschien dat je hier de inlaat lucht een graadje kouder mee krijgt.
Maar belangrijker nog.. butaan is zo brandbaar als wat... wat positief kan bijdragen aan je ontsteking.. waardoor je meer vermogen zou kunnen behalen.

Wel een nadeeltje van butaan is de ontbrandingstempratuur. Bij de meest gunstige ontbranding haalt butaan tot 1300 graden celcius. Geloof me, je zuiger haalt dit niet ;)
Mocht je het gaan proberen doe het dan dus voorzichtig, en met zeer kleine hoeveelheden
 
Pronk said:
Als je carb koud is denk ik niet dat de lucht die erlangs loopt ook gelijk koud wordt, je kan beter zorgen voor een airbox waar koude/frisse lucht in komt. Hoe je dat wil gaan doen is dus juist de grote vraag, maar ik denk niet dat bovenstaand idee echt een doorslag zal geven.

moved --> tuning algemeen

Alexander van I.S.T. had op zijn airbox een soort van buis/verloop aangesloten wat buiten de zijkap fungeerde als een soort luchthapper. Alleen dan krijg je dus steeds meer koude lucht in je airbox naarmate je harder gaat.... probeer dan je carb maar eens af te stellen.

//edit// ram air dus :p

dsc03421.jpg


© by alexander (hall of fame >> IST Sonic)
 
Last edited:
je kunt er van uit gaan dat je scoot LITERS lucht per SECONDE naar binnen zuigt. afhangelijk van hoeveel toeren je scoot draaid uiteraard.

Je krijgt het dus nooit optijd gekoeld. Ik had bij mijn koelsysteempje in mijn buddy later nog een stuk of 10 gelpacks ( die heel koud blijven ) gedaan en zelfs toen was het nog niet goed.

Mijn bedoeling was minimaal 15 graden te koelen. Ik kreeg ongeveer 5 liter aan lucht in 4 a 5 seconde 19 graden kouder ( bij een kamer temp van 21 ).
Dus het koelde waarschijnlijk wel in 1 seconden iets die liters lucht af. Maar dus ( vind ik ) te verwaarlozen aangezien je kilo's aan gelpacks en dat apperaat mee vervoerd.
 
Wat je dus gewoon het beste kan doen is zorgen voor zoveel mogelijk frisse lucht rond je aanzuigpunt. Dit doe je dus bijvoorbeeld op de manier zoals Xander het met bovenstaande sonic heeft gedaan. Alleen is het bij hem gelijk een ram air systeem omdat er druk wordt opgebouwd, ik ben benieuwd of dat ook echt zijn bedoeling was, en of het bij hem ook echt werkte. Je kan ook een groot gat in de airbox maken zodat deze geen overdruk kan creeeren, en je toch frisse lucht binnen krijgt.
 
Je zou een airbox of een kartfilter aan de inlaatkant uit moeten rusten met een soort radiateur die ijskoud is, en blijft, dan heb je een soort intercooler systeem, en als je airbox groot genoeg is heeft dat geen gevolgen voor je flow denk ik..

probleem is dan dat alles ineens heel erg zwaar wordt...

*edit*
zodat de lucht alleen maar je airbox in kan door die radiateur, en niet erlangs ofzo.
 
Ik zat zelf ooit te denken aan een 12 V compressor die je op je luchtinlaat aansluit als het ware, zodat de lucht harder je carb in gebalzen word en er dus meer lucht in de cilinder komt, maar dan kom je volgens mij op hetzelfde uit als een gortere carb nemen ??
 
Aprillia^sr said:
Ik zat zelf ooit te denken aan een 12 V compressor die je op je luchtinlaat aansluit als het ware, zodat de lucht harder je carb in gebalzen word en er dus meer lucht in de cilinder komt, maar dan kom je volgens mij op hetzelfde uit als een gortere carb nemen ??

lol :D

zet dat maar uit je hoofd :p
 
Back
Top