Gaten boren in velg/frame

lhiphy

Well-Known Member
Ben beniewd hoe de mede forummers er over denken om z'n scooter te verlichten door dingen weg te slijpen of gaten te boren.

Maar hoe ver denk jij te kunnen gaan voor je te ver zit?

Zit dus te denken om gaten in de balhoofds pijp te boren, in de velg randen(wel binnen band plaatsen:7 ) http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto=KZ7KJVDP
eigelijk het hele frame.

En hoe ver kun je gaan voor je frame dubbel gevouwen word bij het remmen. Imand mss berekeningen of ervaring?
En is het rendabel genoeg om je leven er voor te wagen(om het zo maar ff te zeggen)

gr
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ben beniewd hoe de mede forummers er over denken om z'n scooter te verlichten door dingen weg te slijpen of gaten te boren.

Maar hoe ver denk jij te kunnen gaan voor je te ver zit?

Zit dus te denken om gaten in de balhoofds pijp te boren, in de velg randen(wel binnen band plaatsen:7 ) eigelijk het hele frame.

En hoe ver kun je gaan voor je frame dubbel gevouwen word bij het remmen. Imand mss berekeningen of ervaring?
En is het rendabel genoeg om je leven er voor te wagen(om het zo maar ff te zeggen)

gr

Ik krijg bij de meeste iig het idee dat ze maar wat doen wat betreft gaten in het frame.

Die velgranden boren vind ik niet zo een goed idee omdat een binnenband ook weer heel wat weegt. Laat dan je velg cncen en flink afdraaien.
 
Ikzelf heb gaten geboord op plekken die niet tot weinig belast worden. Verder kun je op velgen voorvork buddy enz allemaal veel winnen. Een gemiddelde buddy weegt ook gouw een kilo of 3/4.

Verder is het idd logisch nadeken en een beetje af kijken bij andere mensen :)
 
Velgen heeft een hele kleine invloed, omdat dit een roterende massa is.
Bovendien is gaten boren constructief fout, omdat het plaatselijk zwak is. en tussen de gaten weer sterker dan nodig is.
 
Als je gaat kijken wat je aan slijpsel weghaalt wanneer je een gaatje boort in je frame... dan kan je beter 1 boutje minder gebruiken ergens ipv 5 gaten boren.

Je schiet er echt (zo goed als) niks mee op.

Velgen verlichten zie ik wel iets in, maar dat doe ik toch wel liever ''netjes gelijk'' zeg maar. Niet zomaar op het oog gaten boren. Maar goed uitklokken op een draaibank, en wat er van af draaien.

Spaken cnc-en vind ik al linker... maar ook liever dan gaten boren.
 
Waarom gaten boren in velgen? Zoveel ga je er niet mee winnen, want je moet dan ook weer een binnenband monteren.
1 Binnenband van Deestone weegt ook al weer 580 gram en 580*2= 1160 gram = 1,16 kilo extra gewicht voor 2 velgen. Veel gewicht ga je dus niet besparen.

Maar zoals hierboven ook als is verteld, gewoon logisch nadenken tot hoever je kan gaan. :)
 
Inderdaad, dat zal een iets betere oplossing zijn, maar hier doelde ik op :) :
Zit dus te denken om gaten in de balhoofds pijp te boren,in de velg randen(wel binnen band plaatsen:7 )
Al hoewel ik ook niet echt fan ben van om in m'n spaken te boren, ik zou in dit geval zelf alleen mijn velgranden afdraaien en wellicht aan de binnenkant van de velg in het midden 1mm afdraaien. :)
 
Het plan van lhipy lijkt me niets.

Gewoon afdraaien wat logischerwijs kan.
En hopen dat het eerst gaat scheuren (dan kan je het vooraf zien/controleren) dan dat het ineens knapt oid.
 
Gaten boren in de velgrand + binnenband = Dodelijk, Niet doen dus!

1e vraag: wat voor scooter heb je?

Antwoord: koop de lichte type scooter en ga daar wat veilig gewichtbesparen.

Gaten in een aeroxvelg boren is, is als motogp rijden op een harley

gr.
 
Back
Top