ome_rashid

ex-spartamet monteur
Hoi allemaal,

Ik heb een La souris vespelini (2017) met een GY6 blokmet elektrische startproblemen. Start via kickstarter prima.

Met het originele blok heb ik een vastloper gehad dus ik heb een ander blok gekocht (<1000 km oud, alles behalve de krukas heb ik overgezet van het oude blok, cilinder en zuiger nieuw en netjes ingereden.)

Wat heb ik al gedaan?
- Reeds heb ik de startmotor vervangen, als ik het startrelais kortsluit met een kabel werkt deze prima.
- De scooter wilde daarna nog niet elektrisch starten, dus heb ik het relais vervangen voor een nieuwe.
- De startknop zelf werkt ook goed, contacten binnenin heb ik ook schoongemaakt.
-De accu was wat zwak dus deze heb ik ook vervangen.
-Remschakelaars zijn goed zo ver ik weet, het remlicht gaat aan als ik ze inknijp.
-Zekering is goed, zit een nieuwe in.


Het relais klikt dus niet.

Als ik de connector vanaf het startrelais loskoppel kortsluit, gebeurt er niks. Ik weet niet of dat zo hoort, heb op het moment geen werkende scooter om het mee te vergelijken.

Nu kom ik er dus verder niet uit, ik denk dat het in de kabelboom zit maar deze heeft het altijd goed gedaan op het vorige blok, en is voorzichtig mee omgegaan. Ik zou hem wel door willen meten maar ik weet niet zo goed hoe ik dit zou moeten aanpakken.
Misschien is er iets anders wat ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt als iemand met me mee kan denken! Groet,
 
Advertisement - register to remove this

Als je de dikke draden die van de accu afkomen , bij het starrelais , door verbind met elkaar , gaat de startmotor dan draaien ?
Als dat zo is , is de hoofd stroom / massa in orde . Je remlicht gaat branden als je de hendel in knijpt , dat is ook oke .
Als je de hendel inknijpt , scooter op contact , dan brand het remlicht , heb je dan spanning tussen de dunne draden van het relais , Als je de startknop in drukt ? En meet eens met een multimeter hoeveel spanning je daar hebt , niet dat er een connector ergens slecht contact maakt .
Als je daar 12 volt spanning hebt , is het relais defect . Heb je daar geen spanning , scheelt er iets aan de bedrading . Ik zal een schema plaatsen van een chinees , maar de meeste zijn gelijk . Daar zie je dat als het remlicht brand , de spanning hiervan , naar het relais loopt ( groen / geel) , de andere draad loopt naar de startschakelaar ( geel / rood) , en maakt massa (groen) , als je de knop indrukt . Dit kun je dus allebei meten , en in één van deze zit dus de fout , of de schakelaar verbind toch niet goed door , te meten met een multi meter. Je hebt een nieuw relais , maar ook dat kan stuk zijn .
 

Attachments

  • Grande Retro SCHEMA standaard.pdf
    422 KB · Views: 4
Ik snap het dus ook niet, zoals @trabiarie in post#2 vroeg, werkt de startmotor nu wel of niet als je de twee dikke draden van het startrelais doorverbindt?
@trabiarie Het relais klikt als ik deze direct op de accu verbind, ook de startmotor draait als ik beide dikke draden met elkaar verbindt.

Als ik de startknop indruk met de rem heb ik geen stroom op de dunne draden van het relais.

Als ik het goed begrijp zou ik dan een breuk kunnen hebben in de groen-gele draad naar de het relais OF in de groene/ rood-gele draad van de startknop?
 
Ja , dat moet , of de startknop verbind niet door . Wat je als eerst meten kan , is de groen / gele draad , of daar spanning op staat , als je de rem inknijpt. Deze komt van het remlicht . Heb je hier spanning , is dat oke , geen spanning , zit daar de breuk , of slecht contact .
Dan kun je de rood / gele draad meten , of je massa hebt , als je de startknop indrukt. Heb je geen massa , zit aan die kant de breuk , of geen massa aansluiting , of de startknop verbind niet door.
 
Ja , dat moet , of de startknop verbind niet door . Wat je als eerst meten kan , is de groen / gele draad , of daar spanning op staat , als je de rem inknijpt. Deze komt van het remlicht . Heb je hier spanning , is dat oke , geen spanning , zit daar de breuk , of slecht contact .
Dan kun je de rood / gele draad meten , of je massa hebt , als je de startknop indrukt. Heb je geen massa , zit aan die kant de breuk , of geen massa aansluiting , of de startknop verbind niet door.
Ik zal dit vanavond of morgenochtend even gaan meten en een update geven!
 
Ja , dat moet , of de startknop verbind niet door . Wat je als eerst meten kan , is de groen / gele draad , of daar spanning op staat , als je de rem inknijpt. Deze komt van het remlicht . Heb je hier spanning , is dat oke , geen spanning , zit daar de breuk , of slecht contact .
Dan kun je de rood / gele draad meten , of je massa hebt , als je de startknop indrukt. Heb je geen massa , zit aan die kant de breuk , of geen massa aansluiting , of de startknop verbind niet door.
Ik ben aan de slag gegaan, ben begonnen bij de groen-gele draad. Deze gaf geen spanning naar het relais.
Overigens werd deze draad paars na de klikconnector, en liep deze dus als paarse verder de kabelboom in.

Ik heb een sloopscooter uit een ander jaar staan en daar een zelfde relais connector vanaf gehaald.

Daarna de kabelboom open gemaakt (pfoe) en een kabeltje van de andere connector ingesplitst op de groen-gele draad die naar het achterlicht loopt. Als ik nu een remhendel indruk komt hier keurig 12v op te staan.

Echter klikt het startrelais nog niet zoals het hoort, dus ga ik door met controleren van de massa aansluiting. Zal even laten weten hoe dat afgelopen is.

Uiteraard heb ik even gecheckt of het relais nog werkt, met de rood-gele draad even massa gemaakt en de rem ingeknepen; relais klikte keurig.

Update 1: De rood-gele draad naar de startknop gecheckt met multimeter, geeft keurig 0.00-0.01 ohm. Daar zit dus geen breuk.

Update 2: De massadraad vanaf de startknop geeft geen meting wanneer ik check op weerstand; er is dus geen goede massa daar.

Maakt het uit waar ik deze massa vandaan haal? Anders splits ik een kabel in en zet ik deze gewoon random op het frame, waar ik massa kan meten.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    198.1 KB · Views: 12
  • IMG_3126.jpeg
    IMG_3126.jpeg
    192.1 KB · Views: 12
Last edited:
Plaats maakt niet uit , als het maar schoon is . Misschien op de bout van de bobine . En als ik je een welgemeend raad mag geven , haal die connectors (rode ) ertussen uit , en soldeer de draden , en daarna isoleren , of krimpkous eroverheen. ( draad splitsen , krimpkous over een los stuk , dan alle drie aan elkaar draaien , en solderen , krimpkous erover , warm maken met fohn ) Mooi dat je het euvel gevonden hebt .
 
Plaats maakt niet uit , als het maar schoon is . Misschien op de bout van de bobine . En als ik je een welgemeend raad mag geven , haal die connectors (rode ) ertussen uit , en soldeer de draden , en daarna isoleren , of krimpkous eroverheen. ( draad splitsen , krimpkous over een los stuk , dan alle drie aan elkaar draaien , en solderen , krimpkous erover , warm maken met fohn ) Mooi dat je het euvel gevonden hebt .

Heb een lang massadraad met een rond kabelschoentje ingesplitst op de massa van de startknop, met soldeer en isolatietape gefixt! Kabel vastgemaakt op het centrale massapunt onder de voetenplanken.

Het relais klikt nu weer goed.

Startmotor lijkt nu niet meer te willen gaan, ook niet als ik de dikke eindes van het relais doorverbind. Daar ga ik vanavond even naar kijken, spanning en amperage meten over de polen en als deze gewoon goed is een andere startmotor monteren.

Ik denk dat het de startmotor te veel is geworden, met een scroevendraaier de polen kortsluiten geeft veel vonken en geen continue stroom. Ik maak nog een update als ik dit heb gedaan.

@trabiarie In ieder geval heel erg bedankt voor je hulp, heb er heel veel aan gehad! Het diagram wat je gedeeld hebt is heel handig geweest, dit wil ik zeker nog gaan gebruiken om een 12V aansluiting te gaan maken voor een usb-lader: :)

Update: Het was inderdaad de startmotor, hij krijgt gewoon de juiste stroom/spanning.

De startmotor die er in zat speelde blijkbaar een beetje russisch roulette met mij, de ene keer deed ie het, de andere keer niet. Probleem verholpen door er een andere in te zetten!
 
Last edited:
Hiervoor kun je de zwarte draad nemen , van het contact slot , is de geschakelde plus . Heb ik ook gedaan , samen met een extra zweef zekering voor deze aan sluiting . Hier ben ik bezig met de knipperlichten , om te bouwen naar audi licht , en de verl naar led , en zie je de draden hangen voor de aansluiting , samen met de zekering. De rood en groene draad , met in de rode draad de zekering.
 

Attachments

  • 20230124_133426.jpg
    20230124_133426.jpg
    292.6 KB · Views: 4
Hiervoor kun je de zwarte draad nemen , van het contact slot , is de geschakelde plus . Heb ik ook gedaan , samen met een extra zweef zekering voor deze aan sluiting . Hier ben ik bezig met de knipperlichten , om te bouwen naar audi licht , en de verl naar led , en zie je de draden hangen voor de aansluiting , samen met de zekering. De rood en groene draad , met in de rode draad de zekering.
Dankjewel!! :D:DIk ga binnenkort aan de slag! Ziet er mooi uit overigens, met die audi-style indicators.
 
Back
Top