Discussie.. werking Ontsteking

Methew

Fireblade blazer
Noujah de motivatie voor dit topic was een antwoord op een thread... maar deze is verwijderd toen ik het onderstaande typte

Ik wil graag bereiken dat de werking van een onsteking op een scooter wordt uitgediept.

Ik wil mijn licht wel eens over dit onderwerp laten schijnen...
Het hoeft niet waar te zijn.. dit voorop.

Hier mijn verhaal:

Elke moter heeft een eigen karakteristiek, voor een scooter is zowiezo de curve minder van belang dan bij een schakel. Wel is belangrijk hoe de voorontsteking is geregeld bij het toerental wat je draait. Ik denk dat daar onderling de verschillen zitten. Dit heeft voornamelijk invloed hoe hij dit toerental stabiel houdt, vooral onder belasting. (lees wind in de rug/tegen wind) En dit kun je weer terug zien in je vermogens kromme. Dit zal ook merkbaar zijn in de powerband die de afstelling zal toelaten.

De curve is voornamelijk van belang bij het toenemen van toerental. Dat is enkel in het begin met weg rijden, en het hernemen van het gas.

Edit.. ga er gerust op in of vul het aan.. Ik denk dat velen nog een verkeerd licht op dit onderdeel van scooter werpen..
 
Advertisement - register to remove this

jah dat vermeld ik ook... maar naar mijn mening is vooral voor een sprinter van belang dat de ontsteking perfect staat op het toerental waarop deze zijn vermogen af geeft. En zoals vermeld is de curve van belang bij wegrijden en hernemen, omdat dan het toerental door de 'curve moet klimmen'
 
Natuurlijk is de ontsteking een heel belangrijk punt?

Als je te vroeg ontsteekt rem je de zuiger af (met alle gevolgen van dien). Als je te laat ontsteekt maak je geen optimaal gebruik van het gecomprimeerde mengsel.
Hoe hoger het toerental hoe eerder je moet gaan ontsteking om op dit ideale moment te blijven, ivm de ontbrandingssnelheid van het mengsel.
 
Cipher said:
Natuurlijk is de ontsteking een heel belangrijk punt?

Als je te vroeg ontsteekt rem je de zuiger af (met alle gevolgen van dien). Als je te laat ontsteekt maak je geen optimaal gebruik van het gecomprimeerde mengsel.
Hoe hoger het toerental hoe eerder je moet gaan ontsteking om op dit ideale moment te blijven, ivm de ontbrandingssnelheid van het mengsel.
Bij 2-takt moet je juist minder gaan vervroegen naar het top-vermogen toerental toe.
(minder vervroegen is dus niet verlaten)
 
Daarom ga ik nu ook voor de PVL digitaal :)
Kun je dit soort dingen tot op zekere hoogte naar "wens instellen", dit gaat natuurlijk niet 123, maar is wel mogelijk.

Edit:: Sluit me aan bij jouwn gedachtengang, en denk zeker dat hier een en ander mee te bereiken is.
 
$aint said:
Bij 2-takt moet je juist minder gaan vervroegen naar het top-vermogen toerental toe.
(minder vervroegen is dus niet verlaten)

Wel als je het bekijkt vanuit het toerental dat je hiervoor draaide zeg maar.
Als je van 13k naar 13,5k gaat, verlaat het ontstekingstijdstip. ;)
nuanceverschilletje

Het is trouwens toch wel bekend dat richting topvermogen het ontstekingstijdstip later komt, aangezien het mengsel dan gunstiger is enz....
 
$aint said:
Bij 2-takt moet je juist minder gaan vervroegen naar het top-vermogen toerental toe.
(minder vervroegen is dus niet verlaten)
Waarom moet je juist minder gaan vervroegen? Dan lever je toch in op torque?
 
mengsel is op lage toerentallen ruk, en heeft daardoor langer tijd nodig om te ontbranden. Resultaat = meer voor ontsteking op lage toerentallen. Dat het minder afhankelijk is bij een scooter scheelt iig per setup, en toerenrange waarin je werk, al rijd je extreem kort vertand, en de koppeling pakt vroeg op, heb je nog een vrij breed werkgebied.
 
Nee, de mengselkwaliteit zal onderin toeren altijd lager zijn door bv uitlaatgassen die nog in de cilinder zijn blijven hangen enz.
 
En de aanwezigheid van veel minder vers mengsel, omdat de drukpuls om de cilinder met vers mengsel te vullen veel te vroeg aan komt, en het verse mengsel dus zo weer de uitlaat in stroomt.
 
De idealen curve naar mijn idee:

Begint heel vroeg bij lage toeren, naar het ideale ontstekingstijdstip bij het toerental waar het topvermogen geleverd wordt en daarna nog verder verlaten om de uitlaatgas temperatuur omhoog te krijgen en zo je blokje beter door te laten lopen :)
 
wat noem jij extreem vroeg?
bij welk toerental ?
ik merkte bij mijn malossi dat hij met 5,5mm voorontsteking echt wegsprong, maar bij de 60 echt trugviel in vermogen.
sommigen rijden zelfs met 6mm (ook malossi) en hebben daarmee het meeste vermogen...

of heb je het liever in graden ?
wie heeft de grafiekjes bij de hand? ik meen dat het bij 4k op 30 graden vervroeging zat en afbouwt tot 0 graden bij 16k ?
 
Aerox-Evo70 said:
of heb je het liever in graden ?
wie heeft de grafiekjes bij de hand? ik meen dat het bij 4k op 30 graden vervroeging zat en afbouwt tot 0 graden bij 16k ?
De Malossi?
Heeft iemand van die ingebakken curve een grafiekje dan?
 
Back
Top